غزه، ایران از تصور تا تصویر

از سیاست نابودی تا رویکرد برگزاری رفراندم

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۲۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چرخش سیاسی و تصویر نمایش داده شده توسط ایران در موضوع فلسطین اگر با تحریکات پنهان و آشکار عوامل داخلی و خارجی تغییر نکند، ناامیدی بسیاری در میان دشمنان ایران و امیدواری بزرگی میان ایران دوستان ایجاد خواهد کرد.
از سیاست نابودی تا رویکرد برگزاری رفراندم

دیپلماسی ایرانی: برخلاف تصور بخش مهمی از مردم ایران و جهانیان، ایران در بحران غزه تصویری معقول از خویش به نمایش گذاشت. چرخش سیاسی و تصویر نمایش داده شده توسط ایران در موضوع فلسطین اگر با تحریکات پنهان و آشکار عوامل داخلی و خارجی تغییر نکند، ناامیدی بسیاری در میان دشمنان ایران و امیدواری بزرگی میان ایران دوستان ایجاد خواهد کرد.

امروز ایران از اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر محو اسرائیل از نقشه جغرافیایی جهان به پیشنهاد سید ابراهیم رئیسی بر لزوم   برگزاری رفراندم برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین رسیده است. پیشنهاد برگزاری رفراندم برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین از سوی تهران،‌‌‌ ورود ایران از مدیریت بحران به مدیریت حل بحران است. توجه داشته باشید پیشنهاد برگزاری رفراندم از سوی ایران  اگرچه چندان قابلیت اجرایی ندارد اما به تنهایی علامت تغییر بزرگی است.

سیاست های اعلامی ایران در چهار دهه گذشته مبنی بر نابودی اسرائیل با وجود عناصری چون حماس و حزب الله تا کنون نه تنها با موفقیت همراه نبوده، بلکه می تواند با تبعات خطرناک برای ایران همراه شود. به نظر می رسد مقامات بلندپایه ایران با مد نظر قرار دادن معادلات و صف بندی های جهانی از یک سو و ملاحظات پیرامونی از سوی دیگر و از همه مهمتر با درک خطرات راهبردی سیاست های گذشته برای کشور، بدین درک رسیده اند که در شرایط خطیر فعلی به‌جای نابودی اسرائیل‌‌، این کیان ایران است که با جدی ترین خطر در تاریخ معاصر خود مواجه شده است و لذا با هوشیاری تغییر ریل داده اند.

از سوی دیگر توجه به واقعیت های میدانی نشان می دهد که دیر یا زود ظهور دولت نرمال فلسطینی امری غیرقابل اجتناب‌ برای تل آویو و قدرت های حامی آن خواهد شد .

به هر حال در عرصه کشورداری، تغییر سخت و غالبا همراه با درد است و تعبیر آن به عنوان تحقیر، امری غیرعقلانی بوده است. در روند پذیرش تغییر به عنوان یک ضرورت آنچه مهم است، این است که تغییر را خود مدیریت کنیم و نگذاریم تغییرات را دیگرانی مدیریت کنند که هزاران مدیر و سودا در سر دارند.

نمی شود برای همیشه با بحران زیست‌‌ و با آن کنار آمد. برای عبور از بحران باید با درایت چاره اندیشی کرد. حکمرانی و امر کشورداری کاری بس دشوار و بعضا همراه با تصمیمات بسیار سخت و پرهزینه است. عبور از شعار نابودی اسرائیل به شعور  تعیین سرنوشت مردم فلسطین از طریق رفراندم، تبلور عقلانیتی است که امروز به درک خطرات و ناکارآمدی شعارهای گذشته رسیده است.

تاریخ نشان داده که در برخی از بزنگاه ها ترک مخاصمه بر اساس واقعیت های میدانی عین شجاعت و تغییری تاکتیکی بوده که خود  عامل ورود به چرخه قدرت شده است.

نکته آنکه مسؤولیت و اولویت اول حاکمیت در ایران رفع خطر و تامین منافع ملی ایران و ایرانیان بوده و هست. موضوعات مربوط به سیاست خارجی نه تنها نباید عامل ایجاد خطر، بلکه باید در خدمت منافع ملی ایران باشند.

سخن آخر آنکه در حقانیت فلسطینی ها شک و تردیدی وجود ندارد اما این نگاه نمی تواند واقعیت وجودی اسرائیل را نفی کند. ما نیاز داریم بیش از آنکه به چرایی ایجاد بحران فلسطین بپردازیم و نقش قربانی بودن فلسطینی ها را پررنگتر کنیم، برای آن راه حلی را بیابیم که ظرفیت اجرایی داشته باشد. عبور فلسطین و فلسطینی ها از فاز جریانی جنبشی به فاز تشکیل دولت نرمال، عامل تغییر از  چرخه قربانی بودن به چرخه قدرت شدن و در بلند مدت می تواند دست آوردهای بهتری برای فلسطین و فلسطینی ها به‌بار آورد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه رفراندوم محو اسرائیل ایران و اسرائیل صادق ملکی ایران و فلسطین کشور مستقل فلسطینی


( ۶ )

نظر شما :

حسین ۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۸
طرح ایران برای حل مسئله فلسطین ازابتدا رفراندوم بوده است حالابعدرفراندوم قطعا اسراییلی وجودنخواهدداشت متوجه شدید اقای محترم ؟حسن کچل یاکچل حسن درهرصورت واقعیت وجودی اسراییل نفی خواهدشد
حمید افرا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۱
استاد، برگزاری رفراندم مورد نظر ایران حداقل بیش از ۳۰ سال سابقه دارد، متاسفانه شما بدون بیان شروط ایران برای برگزاری رفراندم سعی می کنید خیلی نرم عبور کنی تا سوژه عقلانیت خودتان با تعبیر عقب نشینی ایران را بزرگ کنی، آقای ملکی شما حق داری هر گونه که می پسندی نظر خود را بیان کنی ولی نه با پرشهای آرتیستی، لطفا مسائل را همانگونه که هست بیان کنید
احمد ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۵:۳۹
تفسیر خوب وواقع بینانه ای بود ولی نرود میخ اهنین در سنگ؟؟؟؟؟