اخبار داخلی - آرشیو

چقدر در ترجمه موفق بوده ایم؟
بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ از ما به انگلیسی زبانان

چقدر در ترجمه موفق بوده ایم؟

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باید کارگروهایی تشکیل داد تا سنت اسلام شناسی و ایرانشناسی را در جهان بررسی و مطالعه کرد. مثلا آثار و تحقیقات پروفسور «ژوزفان اس» از بزرگان اسلام شناسی الآن در بازار نیست؛ چه کسی باید از او حمایت کند؟ یا دیگر بزرگان همانند او در انگلیس یا ایتالیا. اینجاست که کار رایزنان فرهنگی اهمیت پیدا می کند و آنها وظیفه دارند که اسلام شناسان و ایرانشناسان حوزه ماموریت خود را شناسایی و معرفی کنند و با آنها نشست داشته باشند و مقدمات سفرشان را به ایران فراهم کنند.

ادامه مطلب
بیانیه سرگشاده خانواده قربانیان ترور نسبت به حکم ناعادلانه حمید نوری
دادگاهی که بر خلاف اصل بی طرفی عمل کرد

بیانیه سرگشاده خانواده قربانیان ترور نسبت به حکم ناعادلانه حمید نوری

خانواده بزرگ ۱۷۰۰۰ قربانی تروریسم در ایران، این حق را برای خود محفوظ می دارد که از این پس به طور جدی و مستمر نسبت به آگاهی بخشی درباره سازمان تروریستی مجاهدین خلق و رویه جانبدارانه دادستانی سوئد و دستگاه قضائی این کشور از این گروه و اطلاع رسانی به افکار عمومی بین المللی و همچنین سوئد اقدام کند.

ادامه مطلب
تنانگی جهان تنانگی مردمان
قدر ندانستن دنیا را علیهمان می کند

تنانگی جهان تنانگی مردمان

محمدجواد غلامرضاکاشی در یادداشتی می نویسد: نمی‌دانستیم که زمین حرمت دارد، اگر رعایت حریمش را نکنی، غبار می‌شود و چشم و حلقت را پر می‌کند. بدن حرمت دارد، اگر رعایت‌اش نکنی از هر روحی روی می‌گرداند. به یک تن ساده تبدیل می‌شود رو به روی همه جهان معنوی تو می‌ایستد و همه دار و ندارت را ویران می‌کند. ما حرمت زمین را فراموش کردیم و اقتضائات زندگی تنانه مردم را پاس نداشتیم. امروز روزگارمان را تماشا کنید و ناسازه شگفت آن را ببینید. 

ادامه مطلب
منازعه با زندگی سرانجامی ندارد
سیاست ناهشیار

منازعه با زندگی سرانجامی ندارد

محمد جواد علامرضاکاشی در یادداشتی می نویسد: خیمه داران قدیم اگر می‌خواهند دوباره میدانشان رونقی پیدا کند، باید به اصل زندگی قطع نظر از جهت و غایتش تسلیم شوند. همه چیز را از بنیاد اقتضائات زندگی جمعی بیاغازند. تن زندگی هیچ لباسی به تن نمی‌کند. باید همین طور که هست تسلیم آن شوی تا معلوم شود اساسا چه می‌گویی. رفاه، شادی، امنیت و آشتی جوهرهای زندگی جمعی است و سیاست در وهله نخست وظیفه‌ای جز تامین آنها را ندارد. هر تمنای دگری اگر در صحنه سیاسی هست، پس از انجام این وظیفه آغازین شنیدنی است. 

ادامه مطلب
باقری کنی؛ از دیروز تا امروز
وقتی که دیپلماسی واقعیت ها را می فهماند

باقری کنی؛ از دیروز تا امروز

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اکنون علی‌باقری‌کنی با حضور در مذاکرات سخت میان نمایندگان قدرت‌های جهانی، بی‌تردید درک و تعریف روشن‌ و واقعی از مفهوم و کارکرد «گفت‌وگو» و «تنش‌زدایی» در روابط خارجی دارد. سکوت معنادار در فضای رسانه‌ای، یکی از نشانه‌های درک او از پیچیدگی‌های  عمل در عرصه دیپلماسی است.

ادامه مطلب
روش اجرای حقوق بین الملل در نظام حقوقی ایران
وفای به عهد، اصلی ثابت در تعاملات جهانی

روش اجرای حقوق بین الملل در نظام حقوقی ایران

محسن بهاروند در یادداشتی می نویسد: سیاست خارجی اصولا امری است که در اکثر موارد مربوط به قوه مجریه است. دخالت همه ارکان یک کشور و بخصوص برخورد با توافقات کشور از زوایه دید قانون گزاری داخلی، چالاکی را از سیاست خارجی گرفته و اقدامات آن را کُند می کُند. بر اساس آنچه نوشته شد، نگارنده بر این نظر است که کشور ما در حوزه سیاست خارجی، نیازمند قانونگزاری دقیق تری است. از این رو، بنظر می رسد در هر زمانی که آمادگی لازم در نهادهای مختلف کشور ایجاد شده باشد، نیاز است قانون جامع روابط خارجی ایران با کمک متخصصان، پیش نویس شده، ابهامات تصدی در حوزه سیاست خارجی بر طرف و جایگاه حقوق بین الملل در نظام حقوقی ایران شفاف شود.

ادامه مطلب
حلقه مفقوده رفع مشکلات کشور
از پایه گذار ساختار-کارگزار تا همگرایی ساختار و کارگزار

حلقه مفقوده رفع مشکلات کشور

فرزین رحمتی گیلوائی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد اگر سیاست های دولت و حکومت با یکدیگر منطبق شوند، در راستای چالش زدایی نتیجه بهتری حاصل خواهد شد؛ ایده آل ترین وجه این انطباق، هماهنگی اقدامات خُرد و کلان دولت با نظرات مقام معظم رهبری است، به این معنا که اگر رئیس جمهوری قدم به قدم تصمیمات خود را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری انتخاب و در این راستا حرکت کند، بر اثر همسویی و هم افزایی سیستم و اجزاء، از موانع موجود یکی پس از دیگری عبور خواهیم کرد!

ادامه مطلب
رهبر انقلاب: کدام کشور را سراغ دارید، در مقابل این همه حوادث بایستد و از پا نیفتد
مقام معظم رهبری در دیدار رییس و مدیران دستگاه قضایی:

رهبر انقلاب: کدام کشور را سراغ دارید، در مقابل این همه حوادث بایستد و از پا نیفتد

رهبری خاطرنشان کردند: ایام هفت تیر وضع اینجوری بود در داخل کشور در خود این خیابانهای تهران جنگ داخلی بود. منافقین ریخته بودند با هرچه دستشان می‌آمد از تیغ موکت‌بُری بگیرید تا هر چیز دیگری که در اختیارشان بود افتاده بودند به جان مردم و پاسدارِ کمیته و پاسدارِ سپاه؛ تهران جنگ بود. تقریبا یک هفته قبل از هفتم تیر عدم کفایت رئیس‌جمهور وقت در مجلس احراز شده و برکنار شده بود. یعنی کشور بدون رئیس‌جمهور، وضع سیاسی اینجوری بود. در یک چنین شرائطی یک استوانه‌ای مثل بهشتی را از دست داد.  حدود دو ماه بعد از آن  رئیس‌جمهور جدید و نخست‌وزیر را با هم در یک جلسه شهید کردند؛ اندکی بعد یا یک فاصله‌ی کوتاهی بعد از آن، چند نفر از فرماندهان ارشد جنگ از ارتش و سپاه در حادثه‌ی هواپیما به شهادت رسیدند؛ شهید فلاحی، شهید فکوری،‌ شهید کلاهدوز و امثال اینها. مقام معظم رهبری تصریح کردند: یعنی شما اصلاً‌ در ظرف کمتر از سه ماه این همه حادثه‌ی تلخ، این همه‌ حادثه‌ی وحشتناک، این همه ضربه‌ی مخرّب را کجا دیده‌اید؟ خب شما کدام کشور را سراغ دارید، کدام دولت را سراغ دارید که بتواند در مقابل این همه حوادث بایستد و از پا نیفتد؟

ادامه مطلب
سه فرض درباره نظام بین المللی
نظمی که باید خوب بشناسیم

سه فرض درباره نظام بین المللی

محسن بهاروند در یادداشتی می نویسد: نظام بین المللی سیستمی است که اولین هدف آن نظم و ثبات بین المللی است. منشور ملل متحد و شورای امنیت بخشی از مکانیسم این سیستم محسوب می شود. سایر اهداف مانند همزیستی، توسعه اقتصادی، رفاه و بسیاری مسائل دیگر فرع بر این هدف هستند.

ادامه مطلب
جنگ راه حل نیست/مذاکرات پیش رو مکمل گفت وگوهای وین است/مذاکرات ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک دنبال خواهد شد
خطیب زاده در پاسخ به دیپلماسی ایرانی در واکنش به عملیات ترکیه در شمال عراق و سوریه:

جنگ راه حل نیست/مذاکرات پیش رو مکمل گفت وگوهای وین است/مذاکرات ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک دنبال خواهد شد

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره تحولات نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه و این که آیا در سفر امروز حسین امیرعبداللهیان به ترکیه درباره عملیات ترکیه در شمال عراق و سوریه نیز گفت وگو شود، گفت: هیچ وقت جنگ راه حل نبوده است، و هیچ گاه جنگ به صلح نمی رسد. موضوعات مختلف در دستور این سفر هست، از جمله تحولات در سوریه و عراق که مطمئنم بعد از انجام سفر آقای امیرعبداللهیان به ترکیه جزئیات بیشتری را می توانم بیان کنم.

ادامه مطلب