اخبار داخلی - آرشیو

ناکارامدی احزاب در ایران؛ دلایل و راهکارها
احزاب چگونه از رکود خارج شوند؟

ناکارامدی احزاب در ایران؛ دلایل و راهکارها

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر خلاف روند تشکیل حزب در غرب که در آن احزاب سیاسی متکی به طبقات اجتماعی بودند و هر یک طبقه ای خاص (همچون ثروتمندان زمیندار و فئودال یا طبقۀ بورژوازی صنعتی و تجاری، روشنفکران و ...) را نمایندگی می کردند، در ایران احزاب سیاسی کمتر به طبقات اجتماعی جامعه وابسته بودند و اساس رقابت حزبی آنها ایدئولوژیک بوده است.

ادامه مطلب
گردشگری در ایران، از دیپلماسی تا الزمات اجرایی
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، نهادی برای افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب

گردشگری در ایران، از دیپلماسی تا الزمات اجرایی

علیرضا حبیبی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: ورود هر گردشگر به کشور برابر با صادرات ۴۰ بشکه نفت است.گردشگران خارجی تنها با ۲۵ درصد حس امنیت پا به ایران می‌گذارند اما به هنگام خروج از ایران با ۹۵ درصد امنیت خاطر به کشورشان باز می‌گردند.

ادامه مطلب
گروکشی سوختی در لبنان!
بحران ادامه دارد

گروکشی سوختی در لبنان!

صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: آنچه امروز برای شهروند لبنانی اهمیت دارد این که به سوخت دسترسی پیدا کند و هر طرف خارجی که این مشکل را حل و فصل کند، در واقع در معادلات داخلی نفوذ را بسط داده و در این گروکشی سوختی طرف بازنده کسی است که تسلیم معادله طرف مقابل شود. 

ادامه مطلب
«گاندو۲»؛ لطمه‌ای بزرگ به منافع و امنیت ملی است
نقدی به یک سریال سیاسی

«گاندو۲»؛ لطمه‌ای بزرگ به منافع و امنیت ملی است

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تأسفانه سریال گاندو۲ از ایرادات و ضعفهایی در بخشهای مختلف به ویژه کارگردانی و فیلم نامه  رنج می برد که اثرگذاری آن را تا حد زیادی کاهش می دهد و حتی می تواند اثرات مخربی بر امنیت و منافع ملی کشور داشته باشد. ضعف بخش کارگردانی سریال گاندو سبب شده تا شیوه پیام رسانی آن بسیار سطحی و دم دستی باشد؛ در بخشهایی از این سریال بازیگران برای طرح مواضع سیاسی "مورد نظر" از جمله پیرامون «برجام» و «اف ای تی اف» بی هیچ تکنیک و ظرافتی، تنها روبروی یکدیگر می ایستند و می کوشند این اسناد و نهادهای سیاسی را به زبان ساده تعریف کنند و یا به مردم کتاب معرفی کنند؛ طبیعتاً این نحوه فیلم سازی های شعاری و تبلیغ گل درشت رویکردهای سیاسی دیگر نمی تواند نظر مردم ایران به ویژه نسل جوان و تحصیلکرده که این روزها دیگر تقریبا به صورت فراگیر فیلمهای روز دنیا را می بینند و مقایسه می کنند، را جلب کند.

ادامه مطلب
در باب عکس سفارت عظمای روسیه!
اتفاقی که چپ و راست را آزرده کرد

در باب عکس سفارت عظمای روسیه!

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ر مقطع انقلاب، استقلال صرفا شعار کلیدی جمهوری اسلامی نبود، گروه های چپ ریز و درشت هم تضاد خلق و امپریالیسم را عمده کرده و رسیدگی به آن را مبرم ترین وظیفه انقلابیون می دانستند. این نگاه ها هرچند امروز تا حد زیادی تعدیل شده ولی حساسیت به حفظ سیادت و سروری و نشکستن " چینی نازک " غرور ایرانی، کماکان مساله است. از این رو عکس یادگاری سفارت روسیه از دو سو مورد تنفر و انزجار قرار می گیرد. هم از سوی منتقدان نظام سیاسی که شراکت راهبردی با روسیه را جلوه ای از نفوذ فراگیر این کشور در ایران قرن نوزده و اوایل قرن بیست می دانند و هم از سوی اصولگرایان منتقد سیاست آمریکا و انگلیس که در پس هر حادثه ای، ردی از توطئه ای غربی مشاهده می کنند.

ادامه مطلب
فصل ایجاد تحول در فعالیت‌های تبلیغی دستگاه سیاست خارجی
در حاشیه انتقاد رهبری از ضعف در فعالیت‌های تبلیغاتی مورد نیاز کشور

فصل ایجاد تحول در فعالیت‌های تبلیغی دستگاه سیاست خارجی

نوید کمالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به روی کارآمدن دولت جدید فرصت مناسبی برای تحول آفرینی در کشور ایجاد شده لذا برای ایجاد تحول جدی در عرصه فعالیت‌های تبلیغی خارجی کشور ضروری‌ است که دولت در کنار تجدید ساختار و چابک سازی نهادهای تبلیغی، فرهنگی و رسانه‌ای، نوسازی و کارآمد سازی نیروی انسانی این نهادها را نیز از طریق بکارگیری جوانان متخصص در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی در دستور کار قرار دهد. پر واضح است که در مسیر ایجاد تحول دولت بایستی با سعه صدر به خطاها و اشتباهات گذشته نیز توجه داشته باشد.

ادامه مطلب
چند نکته و پیشنهاد برای وزیر محترم جدید امور خارجه
مسائلی که پیش روی وزیر جدید است

چند نکته و پیشنهاد برای وزیر محترم جدید امور خارجه

حسین ملائک در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: علیرغم تلاش تیم قبلی در وزارت امور خارجه و خسته نباشید به آنها، وزیر امور خارجه جدید اسب زین شده ای را تحویل نمی گیرد و مشکلات زیادی پیش رو دارد. تقریبا همه چیز از نو باید ساخته و پرداخته شود. مهمتر از همه ارزیابی از بنیان های ساختار توسعه نفوذ کشور در منطقه است که در سایه آن باید اقدامات بعدی صورت گیرد.

ادامه مطلب
رئیسی و سیاست منطقه‌ای میدانی!
سیاستی که متفاوت از روحانی است

رئیسی و سیاست منطقه‌ای میدانی!

صابر گلعنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رئیسی در سخنان خود بر حل بحران‌های منطقه و مشکلات منطقه از طریق گفت وگو تاکید و اعلام کرده که اولویت سیاست خارجی دولتش بهبود روابط با همسایگان است.

ادامه مطلب
برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد
طرح جدید دیپلماتیک برای خروج از بن بست سیاست خارجی

برای دولت رئیسی مذاکره با کدام کشورها باید اولویت باشد

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از آنجایی که چالش جمهوری اسلامی با ۳ کشور انگلیس و امریکا و فرانسه است، مناسبت دارد تمرکز هر گونه اقدام دیپلماتیک برای رفع موانع را به این ۳ کشور معطوف کنیم.

ادامه مطلب
گفت‌وگو با خالق «اعترافات یک آنارشیست»
مشروطه؛ انقلابی که به همه آرمان هایش رسید

گفت‌وگو با خالق «اعترافات یک آنارشیست»

به مناسبت یکصدو پانزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه در چهاردهم مرداد ۱۲۸۵، ماندانا تیشه یار گفت وگویی را با «پریسا رضا»، نویسنده کتاب «اعترافات یک آنارشیست» انجام داده و در اختیار دیپلماسی ایرانی قرار داده است که در ادامه می خوانید.

ادامه مطلب