اخبار داخلی - آرشیو

شاهدی برای توطئه شوم جنگ سایبری امریکا علیه ایران
عملیات سایبریِ راهبردی و تعیین کننده ای که مطرح شده است

شاهدی برای توطئه شوم جنگ سایبری امریکا علیه ایران

بررسی محتوای این مقاله به خوبی نشان می‌دهد دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی ایران که از وجود «ایران قوی» و یکپارچه و افزایش روزافزون توانمندی‌های آن، بویژه گسترش فزاینده عمق راهبردی آن در منطقه و نیز چشم‌انداز کنشگری قابل توجه آن در نظم نوین جهانی بیمناک‌اند، از مدتها پیش و پس از ناامیدی مطلق از آسیب رساندن به دولت و ملت ایران بواسطه تهاجم نظامی، در تدارک وسیع راه‌اندازی جنگ ترکیبیِ فراگیر در ایران با بهره‌گیری از عوامل داخلی و خارجی خود بویژه در حوزه رسانه و بر هم زدن ثبات و امنیت جامعه ایرانی بوده‌اند.

ادامه مطلب
رهبر انقلاب اسلامی: علت عصبانیت غرب پیشرفت‌های جمهوری اسلامی است/ایران منطق لیبرال دموکراسی غربی را باطل کرده است
در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان

رهبر انقلاب اسلامی: علت عصبانیت غرب پیشرفت‌های جمهوری اسلامی است/ایران منطق لیبرال دموکراسی غربی را باطل کرده است

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سلطه دنیای غرب بر کشورهای مختلف با منطق لیبرال دموکراسی افزودند: در سه قرن اخیر به بهانه نبود آزادی و یا نبود مردم سالاری، منابع کشورها را غارت کردند و اروپای فقیر به قیمت به گِل نشستن بسیاری از کشورهای ثروتمند، ثروتمند شد. ایشان با اشاره به شگرد غربی‌ها که به اسم آزادی و دموکراسی، علیه آزادی و مردم سالاری در کشورها اقدام می‌کنند، افزودند: کشور افغانستان یک نمونه نزدیک و بارز است که امریکاییها به بهانه مردمی نبودن حکومت، به آنجا حمله نظامی کردند اما بعد از ۲۰ سال جنایت و غارت، همان حکومتی که علیه آن اقدام کرده بودند، سرکارآمد و آنان با فضاحت خارج شدند. رهبر انقلاب گفتند: اکنون یک نظام، برمبنای دین و مردم سالاری واقعی در ایران، به مردم خودش هویت داده و آنها را زنده و در واقع منطق لیبرال دموکراسی غربی را ابطال کرده است.

ادامه مطلب
اندیشکده ها در خدمت اغتشاشات
مروری بر آنچه کارشناسان ضد ایرانی توصیه کرده اند

اندیشکده ها در خدمت اغتشاشات

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی و اندیشکده انسیتو خاورمیانه که نام آنها در بیانیه وزارت اطلاعت ذکر شده است نقش فعالی در وقایع اخیر در کشور داشته اند. اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی بیشتر در زمینه افزایش فشار اقتصادی و اندیشکده دوم یعنی خاورمیانه بیشتر بروی جوانان و تحولات فعلی متمرکز شده است.

ادامه مطلب
اغتشاش رباتیک
تحلیلی بر آنچه این روزها تجربه می کنیم

اغتشاش رباتیک

جعفر قره قشلاقی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بوردیار در کتاب "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده" می گوید: آنچه ما از رسانه ها به عنوان جنگ دیدیم با چیزی که آنجا بود این قدر تفاوت داشت که می شود گفت اصلا رخ نداده، رابطه دریافت ما از واقعیت قطع شده و حتی دو چیز متفاوت است. بنابراین در این دوره از اغتشاشات و برخلاف همه نمونه‌های مشابه گذشته، رسانه تنها پس از رویداد نبوده و نیست؛ پیش از رخداد است و نقش طراحی دارد. نقش کلیدی و نهایی رسانه، ساخت تصویر در ذهن است و برای ساخت تصویر، فراتر از هشتگ‌سازی‌ نیازمند رویدادسازی‌ است و لذا رویداد را ساختند تا تصویر را بسازند. 

ادامه مطلب
از توقف احیای برجام تا موضوع فروش پهپاد به روسیه
پیامدهای رویکرد غیرواقع‌بینانه به سیاست خارجی

از توقف احیای برجام تا موضوع فروش پهپاد به روسیه

حسن بختیاری زاده در یادداشتی می نویسد: عده‌ای تا پیش از بهمن۱۳۸۴ ادعا می‌کردند پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت نمی‌رود و اگر هم چنین شود، آن شورا، ایران را تحریم نخواهد کرد. همین عده در مقابل برجام ایستادند و سپس در تدوین و تصویب طرح مجلس یازدهم، فعالانه نقش ایفا کردند و از فروش پهپاد به روسیه تمجید کردند و سرانجام، درباره زمستان سخت غرب، داستان‌ها گفتند. اگر این گروه بتوانند همچنان بر تصمیم‌گیری‌های عرصه سیاست خارجی ایران، تأثیر گذارند، بحران‌ها و مشکلات جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.

ادامه مطلب
افکار عمومی جهان درباره ایران برای چه هدفی آماده می‌شود؟
۱۰ نکته قابل توجه

افکار عمومی جهان درباره ایران برای چه هدفی آماده می‌شود؟

جعفر شیرعلی‌نیا در یادداشتی می نویسد: حجم فراوان فعالیت‌های رسانه‌ای برای جهت‌دهی به افکار عمومی چنان قوی و پرشدت است که به‌نظر می‌رسد هر تصمیمی برای ایران می‌تواند با تایید اکثریت افکار عمومی در جهان همراه شود؛ هر تصمیمی.

ادامه مطلب
پشتوانه‌های سیاست خارجی کشور نیاز به بازسازی و ترمیم دارد
لزوم توجه ویژه به تحولات اخیر و پیش رو

پشتوانه‌های سیاست خارجی کشور نیاز به بازسازی و ترمیم دارد

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام اخیر وزیر امور خارجه در دعوت از وزرای امور خارجه پیشین و همفکری با آنها برای مقابله با چالش‌های سیاست خارجی کشور گامی مثبت در این زمینه است و نشان می دهد، مقامات دستگاه دیپلماسی نیز به چنین جمع بندی رسیده اند که رفع مشکلات کلان کشور مستلزم کنار گذاشتن اختلافات سیاسی و رویکردهای جناحی و حزبی است و ایران جز با همفکری، همدلی، همراهی و اراده همه ایرانیان به اقتدار و قدرت منطقه ای و جهانی دست نخواهد یافت. 

ادامه مطلب
کنعانی: ادعای آمادگی ایران برای حمله به عربستان کذب است/ آذربایجان از صبر ایران به ضعف تعبیر نکند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: ادعای آمادگی ایران برای حمله به عربستان کذب است/ آذربایجان از صبر ایران به ضعف تعبیر نکند

او در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره آنچه نشریه پولتیکو ادعا کرده مبنی بر این که مقامات امریکایی اطلاعاتی را از طرف عربستانی دریافت کرده تا حملاتی به عربستان انجام دهد و اینکه روند مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله ای است، گفت: «ما ادعاهای رسانه ای که با اهداف سیاسی در مسیر ایران هراسی صورت می گیرد را رد می کنیم و نمی پذیریم. امنیت کشورهای منطقه امنیت جمهوری اسلامی ایران است و ایران همیشه این رویکرد را داشته است. جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماتیک پایبند است و در این چارچوب به تعهدات خود با کشورهای همسایه ادامه می دهد. جمهوری اسلامی ایران دنبال بی ثباتی نیست و هیچگاه در جهت بی ثبات کردن منطقه اقدامی انجام نداده است. ایران همچنان به مذاکرات با عربستان سعودی و توافقاتی که در مذاکرات تا کنون به دست آمده پایبند است. در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه ای که هم صورت می گیرد نیز تلاش می کند رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند و تذکرات لازم را بدهد. ایالات متحده در چارچوب ایران هراسی و تخریب روند گفت وگوهای ایران با کشورهای همسایه اش تلاش دارد خلل ایجاد کند و برخی رسانه ها نیز به این فضا دامن می زنند که مورد قبول نیست و ما آن را رد می کنیم و توجهی به آن نداریم.»

ادامه مطلب
چرا ریاض را شریک جرم می‌دانیم؟
نقش عربستان سعودی در بی‌ثبات‌سازی و اغتشاشات اخیر ایران

چرا ریاض را شریک جرم می‌دانیم؟

سعید رمضانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدف نهایی مثلث آمریکا – اسرائیل و عربستان ضمن اعمال حداکثر فشار، نه تنها تغییر رژیم بلکه تجزیه ایران از طریق شورش و بهم ریختگی و ناامنی داخلی خواهد بود. در این مثلث پول از عربستان، زور از آمریکا و طراحی از اسرائیل است. و نهایتا هم طرح‌ها و پروژ‌های این مثلث علیه ایران، شکست خواهد خورد. بر همین اساس باید یک پیام جدی به رژیم آل سعود و شاهزده جوان این کشور داده شود که نمی شود در خانه شیشه ای بنشیند و به سمت هماسیه خود سنگ اندازی کند.

ادامه مطلب
سرمایه اجتماعی را جدی بگیریم
حوادث اخیر از منظری دیگر

سرمایه اجتماعی را جدی بگیریم

فرزین رحمتی گیلوائی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ظهور انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در نظام بین المللی دوقطبی آن هم در محل تلاقی دو ابرقدرت یک پیام ویژه برای جهانیان داشت و آن تغییر نظم جهانی و در معنای دقیق تر تحقق وعده های الهی بود؛ وعده هایی که نوید ظهور حضرت ولیعصر(عج) را می داد. حال یک وظیفه جدی بر گردن مسئولین نظام است، حفظ نظام اسلامی. حفظ نظام اسلامی تنها به معنای مراقبت از آن در برابر تغییر حاکمیت سیاسی نبوده و نیست، بلکه جلوگیری از ایجاد شکاف بین طبقات مختلف جامعه نیز از ارکان مهم این محافظت به شمار می آید.

ادامه مطلب