گزارش دیپلماسی ایرانی از "کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین"

رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۲۰۲۳۷۴۹ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین خطاب به مهمانان حاضر گفت: حضور شما نشانی از دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های انسانی و یکی از مسائل حل نشده جامعه بین‌المللی طی دهه‌های گذشته یعنی موضوع مهم فلسطین است. 
رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند

دیپلماسی ایرانی: "کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین" با حضور جمعی از مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف جهان از جمله وزرای کشورهای نیکاراگوئه، سوریه، دولت سرپرستی افغانستان، لبنان، بولیوی و عراق و دبیرکل شانگهای و همچنین سفرای کشورهای مختلف جهان و جمعی صاحب نظران و مقامات سابق کشورهای مختلف در تهران برگزار شد. 

این کنفرانس در بحبوحه جنگ خونین اسرائیل علیه غزه و کشتار بی سابقه این رژیم در حق فلسطینیان برگزار شده است.

انجام پنل های تخصصی در حاشیه این نشست که از صبح روز شنبه انجام شد، از جمله برنامه های پیرامونی این نشست بود.

افتتاحیه این کنفرانس توسط سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان عصر امروز انجام شد.

وزیر خارجه کشورمان نیز در کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین گفت: مساله فلسطین همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است و در اندیشه‌های بلند امام خمینی (ره) و در نگاه بلند و راهبردی رهبر انقلاب قرار دارد.

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین خطاب به مهمانان حاضر گفت: حضور شما نشانی از دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های انسانی و یکی از مسائل حل نشده جامعه بین‌المللی طی دهه‌های گذشته یعنی موضوع مهم فلسطین است. 

وی تاکید کرد: شورای امنیت هیچ اقدام موثری در توقف حملات و کشتار در سرزمین‌های اشغالی نداشته است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هدف این کنفرانس توقف حملات بی رحمانه رژیم جعلی اسرائیل، مقابله با جنایت جنگی و یافتن راه‌هایی برای حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌هاست.

رئیسی: تحلیل مسئله فلسطین با مبدا هفتم اکتبر کاملا نادرست است
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها با ادعای دموکراسی اولین و بزرگترین ناقض دمکراسی در جهان هستند، تأکید کرد: آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند چرا که آینده این منطقه به دست مردمان و دولت قانونی آن رقم خواهد خورد.

وی در «کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» با تشکر از حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست برای همدلی و همفکری در خصوص مهمترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه همه جهان بشریت تصریح کرد: امروز نگاه همه انسان‌های بیدار، آگاه و باوجدان در سراسر عالم به مسئله فلسطین و نقض همه حقوق انسانی در غزه از سوی نظام سلطه است که در مسیر اعمال سلطه خودش هیچ توجهی به اخلاق، قانون و انسانیت ندارد.

وی با تاکید بر این‌که «این رویه باید همه را به فکر و اندیشه وادارد»، افزود: کشتار گسترده زنان و کودکان و ویرانی خانه و کاشانه مردم مایه تاسف عمیق است، اما از آن بالاتر حمایت‌های بی‌چون و چرای کشورهای مدعی حقوق بشر چون آمریکا و چند کشور غربی از این جنایات است. تاسف بالاتر نیز ناکارآمدی همه سازمان‌های بین‌المللی مدعی است در برابر آنچه در غزه می‌گذرد.

وی با بیان این‌که «امروز همه شاهد هستند که محصول نظم ناعادلانه فعلی جهان، جنایات جنگی هولناک و قتل‌عام زنان و کودکان در غزه است»، اظهار داشت: بشریت باید برای شکل‌دهی به یک نظم نوین جهانی بیاندیشد و این دست نشست‌های فکری و هم‌اندیشی باید برای شکل دادن به یک نظم نوین جهانی مساعدت، همکاری و تلاش جدی داشته باشند.

رئیس‌جمهور تحلیل مسئله فلسطین از مبدا هفتم اکتبر را کاملا ناقص و نادرست توصیف و تصریح کرد: مسئله فلسطین را باید از تاریخی که انگلیسی‌ها برای اشغال این سرزمین و کشتار و آوارگی فلسطینیان اقدام کردند تا امروز که ۷۵ سال از تداوم کشتار، جنایت و آدم کشی در این سرزمین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد، تحلیل کرد. صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر فقط بیش از ۲۰۰ نفر را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند، در حالی که مردم در این منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه مسلح هم نیستند. در غزه نیز روزی بر مردم نمی‌گذشت مگر اینکه شاهد تخریب، تجاوز، شکنجه و کشتار از سوی رژیم صهیونیستی بودند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.

رئیسی با تاکید بر این‌که «اشغالگری حتی اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعیت نمی‌یابد»، گفت: کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری به آن مشروعیت یا مالکیت می‌بخشد.

وی با بیان این‌که «برابر همه موازین حقوقی و بین‌المللی، دفاع، حق مشروع کسانی است که مورد ظلم واقع شده و خانه و کاشانه آنها اشغال شده است»، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل طبق اعلام امام خمینی (ره) مهمترین مسئله جهان اسلام را مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کرد و روز قدس نیز به عنوان نمادی برای وحدت جهان اسلام در این مسیر معرفی شد.

وی با تاکید بر این‌که «حمایت از آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره با صدای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است»، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند مسئله فلسطین را پشت میزهای مذاکره حل و فصل کنند، اما رژیم صهیونیستی قراردادهایی چون اسلو، کمپ‌دیوید و شرم‌الشیخ را هم که به آنها متعهد شده بود، نقض کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ قرارداد، پیمان و میثاقی وفادار نبوده و بیش از ۴۰۰ بیانیه  و قطعنامه‌ای را نیز که علیه این رژیم صادر شده، نادیده گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات پوچ و بی‌حاصل رژیم صهیونیستی و حامیانش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات علیه ملت فلسطین، از جمله قراردادهای صلح و روند عادی‌سازی، تصریح کرد: امروز همه ملت‌ها آگاه شده و دریافته‌اند که تنها راه‌حل این مسئله احقاق حقوق ملت فلسطین است.

رئیسی با بیان این‌که «در وقایع اخیر غزه دست آمریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان حامیان و بانیان جنایات علیه زنان و کودکان مظلوم فلسطینی رو شده است»، اظهار داشت: امروز بزرگترین جنایات به نام آمریکایی‌ها ثبت شده و دست دولت آمریکا به واسطه وتوی همه قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حمایت کامل و بی‌وقفه تسلیحاتی از رژیم جنایتکار صهیونیستی، تا مرفق به خون زنان و کودکان مظلوم غزه آغشته است.

رئیسی همچنین با اشاره به رویکرد وقیحانه آمریکایی‌ها برای ژست صلح‌طلبی در قبال مردم غزه تأکید کرد: به هیچ عنوان طرفی که خود عامل و شریک جنایت است نمی‌تواند طرف صلح باشد و آمریکا و رژیم صهیونیستی باید به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در محاکم بین‌المللی محاکمه و مواخذه شوند تا عدالت حکمفرما شود.

وی با بیان این‌که «وقایع غزه نقاب از چهره نفاق کنار زد و ماهیت جنگ‌افروز آمریکا را برای جهانیان بیش از پیش عیان ساخت»، گفت: مدعیان آزادی و دمکراسی نشان دادند که خود عامل بزرگترین جنایت‌ها، تبعیض نژادی و جنایت علیه حقوق انسان‌ها هستند و بر همه روشن شد که آمریکا نه تنها عامل ثبات در هیچ نقطه‌ای از جهان نیست، بلکه بزرگترین عامل بی‌ثباتی و ناامنی در جای جای جهان از جمله افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و دیگر نقاط عالم بوده و هست.

وی با بیان این‌که «خون مطهر شهدای غزه روشنگری و بیداری عمیقی در سراسر عالم ایجاد کرده است»، تصریح کرد: جایی به نام شورای امنیت سازمان ملل که موظف به برقراری صلح و امنیت در جهان است، در وقایع اخیر رسماً استیصال، ناتوانی و ناکارآمدی خود را اعلام کرد و به همه مردم دنیا ثابت شد که نباید به این سازمان‌های مدعی متکی باشند، بلکه باید ساز و کار دیگری را دنبال کنند تا صلح و امنیت در جهان برقرار شود.

رئیس‌جمهور «توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه برشمرد و با انتقاد شدید از توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر کوچ اجباری ساکنین غزه و انفعال سران کشورهای دنیا، گفت: بارها در دیدارها، مذاکرات و مکالمات با روسای کشورها تأکید کرده‌ام که آنان که به خدا، وجدان بشری و یا تاریخ اعتقاد دارند در قبال سکوت امروز خود چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند!

وی با بیان این‌که «بسنده کردن به اعلام موضع و محکومیت صرف این جنایات به هیچ وجه کافی نیست و امروز مردم جهان از حاکمان خود انتظار اقدام و عمل دارند»، تصریح کرد: روسای کشورهای مختلف امروز باید به وظیفه ذاتی خود در به کیفر رساندن ظالم و دفاع و حمایت از مظلوم عمل کنند.

رئیسی در ادامه به اخراج روسای چند دانشگاه آمریکایی تنها به جرم دادن مجوز برای برپایی راهپیمایی در حمایت از مردم مظلوم غزه و ممانعت دولت فرانسه از برگزاری تجمعات حمایتی از ملت فلسطین به عنوان مصادیقی از تناقض و رسوایی مدعیان آزادی بیان در غرب یاد کرد و گفت: غربی‌ها به تصور اینکه با به تعطیلی کشاندن برخی شبکه‌ها و پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی می‌توانند صدای مظلومیت ملت فلسطین را خاموش کنند، تن به این رسوایی بزرگ دادند، اما امروز فریاد تظلم‌خواهی ملت فلسطین در تمام عالم طنین‌انداز شده و به یقین به تقاص خون هزاران کودک شهید و مظلوم فلسطینی دست انتقام الهی بیرون خواهد آمد و رژیم غاصب صهیونیستی ریشه‌کن خواهد شد؛ این وعده قطعی و تخلف‌ناپذیر الهی است.

رئیس جمهوری در ادامه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی برای حل مسئله فلسطین با راه‌حل دمکراتیک مراجعه به آرای فلسطینیان اشاره کرد و گفت: معتقدیم راه‌حل عادلانه حل مسئله فلسطین مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی است.

وی با بیان این‌که «آمریکایی‌ها با ادعای دمکراسی اولین و بزرگترین ناقض دمکراسی در جهان هستند»، تأکید کرد: آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند چرا که آینده این منطقه به دست مردمان و دولت قانونی آن رقم خواهد خورد.

وی اظهار امیدواری کرد که صدای مظلومیت و فریاد مردم غزه بیش از پیش موجب بیداری و آگاهی در جهان شده و ملت‌ها با خاتمه دادن به نظم ناعادلانه فعلی و ایجاد نظم نوین مبتنی بر عدالت طعم شیرین عدالت را بچشند.

امیرخان متقی: جهان اسلام در راستای دفاع از فلسطین تلاش بیشتری کند

امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان اظهار کرد: نیاز است که جهان اسلام یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین را در عرصه جهانی مطرح کند و در راستای دفاع از ملت فلسطین تلاش بیشتری کند.

به گزارش ایسنا، امیر خان متقی عصر روز شنبه در همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین در سخنانی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در طول بیش از دو ماه گذشته علیه مردم غزه تصریح کرد: تاکنون بر اساس این جنایت‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر انسان کشته شده است که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

وی در سخنان خود با انتقاد از نظم کنونی جهان گفت: این نظم کنونی بر اساس تحولات جنگ جهانی دوم ایجاد شده است و با خصوصیات و ویژگی‌های قرن بیست و یکم همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه "ما شاهد استانداردها و معیارهای چندگانه بر اساس نظم کنونی جهان در حوزه‌هایی چون حقوق بشر هستیم"، گفت: وجدان آگاه و بیدار بشری نمی‌تواند با چنین تناقض‌ها و معیارهای چندگانه‌ای همراهی کند و این رفتارها را بپذیرد.

این عضو حکومت دولت طالبان با تاکید بر اینکه "ما نیازمند نظم جهانی مبتنی بر عدالت هستیم"، گفت: ما نیازمند نظمی هستیم که در آن عدالت رعایت شود و در آن حق قابل چشم پوشی نباشد و امکان سواستفاده سیاسی از آن توسط برخی از کشورها وجود نداشته باشد.

امیر خان متقی با بیان اینکه در حال حاضر به نوعی شاهد نسل کشی در غزه هستیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کشور ما افغانستان بعد از چهار دهه تهاجمات بیگانه و رها شدن از اشغالگری آمریکا و ناتو اکنون به سوی امنیت و ثبات حرکت می‌کند ولی به بهانه حقوق بشر مورد تحریم قرار گرفته است و اینها همه نمونه‌ای از معیارهای دو گانه در نظم کنونی جهان است.

وی با طرح این ادعا که "امارت اسلامی افغانستان" (طالبان) از دل مردم افغانستان برخاسته است و توانسته به یک اشغالگری ۲۰ ساله پایان دهد، گفت: ما امروز درد و رنج مردم فلسطین را بیش از همه درک و حس می‌کنیم. ما سال‌ها قربانی تناقضات بین‌المللی بودیم.

وزیر خارجه دولت طالبان با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین یک موضوع عربی، اسلامی و انسانی است، گفت: ما از کشورهای تاثیرگذار در عرصه جهانی می‌خواهیم که نقش منصفانه‌تری در ارتباط با تحولات غزه ایفا کنند و به جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین در حال انجام است توجه داشته باشند.

امیر خان متقی همچنین تاکید کرد: جهان اسلام باید یکپارچه و متحد صدای مردم فلسطین و خواسته آنها را در عرصه جهانی مطرح کند.

وی در سخنان خود با تشکر از ایران برای برگزاری این اجلاس گفت: این اقدام کافی نیست و نیاز هست که دیگر کشورهای منطقه نیز دست به کار شوند و اقدامات بیشتری در حمایت از مردم فلسطین انجام دهند.

وزیر خارجه نیکاراگوئه: ملت فلسطین در نهایت به پیروزی خواهد رسید

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه گفت: رژیم صهیونسیتی یک حکومت تروریستی است که با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی در حال انجام جنایت علیه مردم غزه است.

به گزارش ایسنا، «دنیس مونکادا»، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه عصر روز شنبه در کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین، با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت:  دولت نیکاراگوئه به شدت این جنایات را محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: دولت نیکاراگوئه مخالف هرگونه توسل به زور خشونت و اشغالگری است و رژیم صهیونیستی تمام قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

این مقام عالی رتبه نیکاراگوئه تاکید کرد: رژیم صهیونسیتی یک حکومت تروریستی است و  کشورهای غربی از جمله آمریکا در حال انجام جنایت علیه مردم فلسطین هستند.

باقری: انتخاب مردم فلسطین، تنها گزینه برای آینده فلسطین است

وی در سخنان خود با تجلیل از  استقامت مردم فلسطین در برابر این جنایت‌ها گفت: این ملت فلسطین است که در نهایت به پیروزی خواهد رسید.
معاون وزیر خارجه تاکید کرد، این مردم فلسطین هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز (شنبه) در حاشیه همایش بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ایران این است که درخصوص فلسطین مردم این کشور تصمیم‌گیر باشند.

وی گفت: اینکه دولت‌های دیگر بخواهند درباره فلسطین تصمیم بگیرند، هیچ توجیهی ندارد. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند. همانطور که دموکراسی برای مردم کشورهای اروپایی مطلوب است، چرا برای مردم فلسطین نباید دموکراسی باشد؟ انتخاب مردم فلسطین، تنها گزینه برای آینده فلسطین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: مردم ۷۵ سال با طرح‌های مختلف برخی کشورها به ویژه آمریکایی‌ها مواجهه بودند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که مردم فلسطین حق انتخاب دارند. می‌خواهند انتخابی که در چارچوب منافع خودشان است را به مردم فلسطین تحمیل کنند و تصور می‌کنند که می‌توانند مردم دنیا را فریب بدهند.

باقری خاطرنشان کرد: واقعیتی که در عملیات طوفان الاقصی خودش را نشان داد، این بود که مردم فلسطین ممکن است محاصره را تحمل کنند ولی حاضر نیستند موجودیتشان مخدوش شود.

وی گفت: به نظر ما آن چیزی که می‌تواند راه حل پایدار باشد، این است که همه در مقابل مردم فلسطین سر تسلیم فرود بیاورند و اجازه بدهند مردم فلسطین به عنوان صاحبان اصلی در یک همه پرسی عادلانه شرکت کنند و تصمیم بگیرند.

باقری در واکنش به حذف متمم توقف جنگ علیه غزه توسط آمریکا در شب گذشته گفت: آمریکا بارها در راستای منافع خود و تضمین منافع صهیونیستها به ناحق از حق وتو علیه فلسطین استفاده کرده است.

وی ادامه داد: نگاه آمریکا در مناسبات جهانی نگاه عدالت محور نیست بلکه مبنای نگاه آنها منافعشان است و تلاش می‌کنند این منافع را تبدیل به مولفه‌های نظم بین‌المللی کنند لذا دیگر بازیگران با آمریکا به مقابله بر می‌خیزند و در هر شرایطی که آمریکا بخواهد نظم خود را بر دنیا تحمیل کند ما مواجه با ناپایداری نظم هستیم. بنابراین این وتوها هم در همان چارچوب است.

معاون سیاسی وزیرخارجه افزود: آمریکایی‌ها در این ۷۵ روز نتوانستند وارد مسیر درستی شوند و به گونه‌ای هدایت شوند تا چارچوبی را ارائه دهند که مورد قبول کشورهای دنیا باشد.

وی گفت: آنها می‌خواهند چیزی را به جامعه بین‌الملل تحمیل کنند که فقط تامین کننده منافع خودشان است و در این چارچوب از حق وتو برای این تحمیل استفاده می‌کنند.

باقری همچنین در ارتباط با موضوع مقاومت گفت: مقاومت یک مولود در منطقه است که هویت و شخصیت مخصوص خود را دارد.

وی تاکید کرد: مقاومت در فلسطین، لبنان و سوریه بر اساس یک سری اصول رفتار می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: مقاومت یک رکن انکارناپذیر ثبات و امنیت در منطقه است. کارویژه عمومی مقاومت که امنیت سازی در منطقه است، اکنون یک واقعیت است. مقاومت با همه طرفیت خودش در حال تلاش است تا امنیت را برقرار کند.

کلید واژه ها: فلسطین غزه حمله اسرائیل به غزه سید ابراهیم رئیسی کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین


نظر شما :

احمد ۰۳ دی ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۴
هرکس را از دوستانش بشناس امیرخان متقی ودنیس مونکادا؟؟؟؟