تل آویو ابعاد تنش را درک نمی کند

جنگ دیپلماتیک اسرائیل برای به شکست کشاندن احیای توافق هسته‌ای

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا اسرائیل آن قدری قدرتمند است که بتواند برای همیشه توانایی های نظامی و هسته ای ایران را نبود کند؟ سایت‌هایی که از اسرائیل دور هستند و در مناطق پراکنده قرار دارند و با پدافند دفاعی قدرتمندی حفاظت می‌شوند، به هیچ وجه به آسانی در دسترس نیستند. همچنین این پرسش جدی مطرح است که آیا اسرائیل می‌تواند در چندین جبهه با نیروهای ایران  و گروه‌های مسلح مورد حمایت این کشور مقابله کند یا خیر؟ ایران در لبنان و فلسطین و در کنار مرزهای اسرائیل حضور موثر نظامی دارد.
جنگ دیپلماتیک اسرائیل برای به شکست کشاندن احیای توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه یک مسئول اسرائیلی تایید کرد رئیس دستگاه اطلاعات اسرائیل یعنی موساد، اویل ماه سپتامبر برای برگزاری گفت وگوهایی مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران به آمریکا سفر خواهد کرد.

این سفر تازه ترین تلاش‌های اسرائیل برای منصرف کردن قدرت‌های غربی از احیای توافق هسته‌ای 2015 است.

دولت عبری باور دارد توافق تامین مالی شبه نظامیان مورد حمایت ایران را تسهیل خواهد کرد و مانع از ساخت سلاح اتمی از سوی تهران نخواهد شد. 

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل قبلا اشاره کرده بود که جنگ دیپلماتیک اسرائیل علیه توافق هسته‌ای دربردارنده برگزاری نشست های اخیر مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع در آمریکا بوده است. لاپید افزود تلاش می‌کنیم تا بفهمیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خطرات این توافق را درک می‌کنند و تاکید کرد توافق سال 2015 توافق خوبی نیست و فرمولی که اکنون درباره آن بحث و گفت وگو می‌شود خطرات بیشتری دربردارد. طبق گفته لاپید توافق خوب باید دربردارنده تاریخ پایان مدت آن و نیز نظارت شدیدتر باشد و در حل و فصل برنامه موشکی ایران و درگیر بودن این کشور در اقداماتی که در خاورمیانه دارد کمک کند. 

روزنامه « جروزالم پست » نوشت برای مقابله با پیشرفت مستمر توانمندی های هسته ای ایران، نیروی هوایی اسرائیل قابلیت جدیدی را توسعه داده است که به جنگنده های F-35 این کشور امکان می دهد بدون نیاز به سوخت گیری در هوا از اسرائیل به ایران پرواز کنند. 

ایران از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته ای، غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده است. غنی سازی فرایندی است که می تواند در نهایت سوخت لازم برای تولید بمب را تامین کند. ارتش اسرائیل که از امکانات پیشرفته نظامی برخوردار است، نشانه‌هایی درخصوص توانایی خود برای دستیابی به مناطق راهبردی در داخل ایران ارائه کرده است. اما برخی تحلیلگران امنیتی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اسرائیل از توانمندی‌های نظامی لازم برای زیان رساندن همیشگی به سایت‌های هسته‌ای ایران برخوردار است یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا اسرائیل آن قدری قدرتمند است که بتواند برای همیشه توانایی های نظامی و هسته ای ایران را نبود کند؟ سایت‌هایی که از اسرائیل دور هستند و در مناطق پراکنده قرار دارند و با پدافند دفاعی قدرتمندی حفاظت می‌شوند، به هیچ وجه به آسانی در دسترس نیستند. همچنین این پرسش جدی مطرح است که آیا اسرائیل می‌تواند در چندین جبهه با نیروهای ایران  و گروه‌های مسلح مورد حمایت این کشور مقابله کند یا خیر؟ ایران در لبنان و فلسطین و در کنار مرزهای اسرائیل حضور موثر نظامی دارد.

ناظران طبق سخنان مسئولان اسرائیلی بعید نمی‌دانند تل آویو خطر کند و به عملیات هوایی علیه نقاط مشخصی در داخل ایران از جمله تاسیسات اتمی این کشور دست بزند و با این کار تاسیسات اتمی‌ای را نابود کند که به تولید بمب اتم نزدیک تر هستند. بعد از این اتفاق بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای حداقل در آینده قابل پیش بینی برایش آزاردهنده نخواهد بود.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا توافق هسته ای مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل حمله به ایران جنگ با ایران حمله اسرائیل به ایران گفت وگوهای هسته ای


( ۶ )

نظر شما :