تاثیراتی که بر سیاست کشورها می گذارد

آینده جمعیت خاورمیانه تا پایان قرن

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۰۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
انتظار می‌رود دو کشور متوسط خاورمیانه یعنی عراق و یمن از نظر جمعیتی منفجر شوند و این احتمالاً اهمیت ژئواستراتژیک آنها را افزایش می‌دهد. عراق از ۴۴ میلیون نفر به ۱۱۲ میلیون نفر خواهد رسید، یعنی از نصف جمعیت ایران یا ترکیه امروز به ۴۰ درصد بزرگتر از هر دوی آنها.
آینده جمعیت خاورمیانه تا پایان قرن

دیپلماسی ایرانی: طبق پیش‌بینی سازمان ملل دو جمعیت بزرگ خاورمیانه یعنی ایران و ترکیه تا سال ۲۱۰۰ کاهش می‌یابند و وضعیت آنها به عنوان غول‌های جمعیتی منطقه متزلزل می‌شود و ترکیه از ۸۵ به ۸۳ میلیون نفر و ایران از ۸۹ به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید.

در مقابل، انتظار می‌رود دو کشور متوسط خاورمیانه یعنی عراق و یمن از نظر جمعیتی منفجر شوند و این احتمالاً اهمیت ژئواستراتژیک آنها را افزایش می‌دهد. عراق از ۴۴ میلیون نفر به ۱۱۲ میلیون نفر خواهد رسید، یعنی از نصف جمعیت ایران یا ترکیه امروز به ۴۰ درصد بزرگتر از هر دوی آنها. و برای آنکارا و تهران احتمالاً تسلط بر عراقی که جمعیت آن از جمعیت خودشان بیشتر است، چالش‌برانگیزتر خواهد شد. به معنای دیگر جمعیت عراق به اندازه ۹۰ درصد جمعیت شورای همکاری خلیج فارس و نزدیک به جمعیت ایران یا ترکیه خواهد رسید.

درباره یمن نیز انتظار می‌رود جمعیت این کشور از ۳۴ میلیون نفر به ۷۴ میلیون نفر افزایش یابد؛ یعنی به ۵۰ درصد بیشتر از جمعیت عربستان سعودی برسد. 

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رشد جمعیت بسیار کندتری خواهند داشت. مجموع جمعیت فعلی آنها ۵۹ میلیون نفر است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۱۰۰ به ۸۴ میلیون نفر برسد.

مصر قرار است به انفجار جمعیتی خود ادامه دهد و از ۱۱۱ میلیون نفر به ۲۰۵ میلیون نفر برده و تقریباً دو برابر جمعیت کنونی اش شود و بزرگترین جمعیت منطقه را به خود اختصاص دهد. 

این در حالی است که در حال حاضر شمارشگر جمعیت مصر رسیدن جمعیت ساکنان مصر به 104 میلیون و 250 هزار تن را نشان داده که به معنای افزایش 250 هزار نفری جمعیت در 56 روز پیش روست. دستگاه آمار مصر اعلام کرد که این کشور به لحاظ جمعیت در رتبه اول جهان عرب و سوم قاره آفریقا و چهاردهم جهان است و در اول اکتبر جمعیت این کشور وارد کانال 104 میلیون نفری شده است.

همچنین جمعیت‌ اسرائیل از ۹.۲ به ۱۸.۴ میلیون یعنی دو برابر رقم فعلی، جمعیت فلسطین (به شمل غزه و کرانه باختری) از ۵.۲ به ۱۲.۸ میلیون نفر، سوریه از ۲۲ میلیون نفر به ۴۳ میلیون نفر و نزدیک به دو برابر رقم فعلی و جمعیت اردن از ۱۱ میلیون به ۱۸ میلیون خواهند رسید. در مقابل، لبنان از ۵.۵ میلیون به ۴.۷ میلیون کاهش خواهد یافت. در مجموع، این پنج جمعیت، به رقم ۹۵ میلیون نفر خواهند رسید که بزرگتر از ترکیه ویا ایران است.

منبع: واشینگتن اینستیتیوت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایران مصر عراق لبنان سوریه جمعیت خاورمیانه جمعیت ایران جمعیت رشد جمعیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کشورهای عربی


( ۴۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۸
بنظر میرسد ازدیاد جمعیت ساده تر از ایجاد امکانات لازم مختلف برای جمعیت با توجه به محدودیت های اب وسرمایه وخدمات ۔۔۔۔برای ازدیاجمعیت است۔نمی دانیم این ازدیاد جمعیت با علاقه مسئولین است یاخیر۔اگر امکانات لازم برای ازدیاد جمعیت نباشد مشکلات حاصل برای کل جمعیت است نه جمعیت اضافه شده۔ازدیاد جمعیت برنامه ریزی نشده وغیر علمی یک سرطان اجتماعی است۔
حسین ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۷
خب بشود . زیان های افزایش جمعیت خیلی بیشتر از فایده های اندک آن مثل اهمیت ژئوپلیتیک است . چند تا از زیان ها : مشکلات حاد تر آبی و کشاورزی ، مشکلات محیط زیستی بیشتر مثل آلودگی هوا و زمین و ... ، مصرف کننده بیشتر ، مشکلات اقتصادی بیشتر مثل بیکاری که همین الان هم زیادند و ... . جمعیت باید کم بشه .