خون غربی و اسرائیلی رنگینتر است

حقوق بشر آپارتایدی

۰۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۱۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمدرضا اویسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جنگ اخیر رژیم غاصب صهیونیستی با فلسطین دیدیم که نقض فاحش حقوق بشر اتفاق افتاد، اما هیچ کشوری و هیچ نهادی بین المللی برایشان مهم نبود فقط تنها کاری که می‌کنند، هرچند هم حرکتی پوپولیستی است این قضیه و اتفاق را محکوم می‌کنند، ولی در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند. یاد این شعر سعدی افتادم که می‌گوید به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
حقوق بشر آپارتایدی

نویسنده: محمدرضا اویسی، دانشجوی ارشد روابط بین الملل 

دیپلماسی ایرانی: اگر تعریفی از حقوق بشر داشته باشیم باید این گونه تعریف باشد که حقوق بشر مساوی است با اسرائیل، امریکا و دول غربی اگر یک نفر از آنها آسیب دید حقوق بشر آسیب دیده اما اگر یک مسلمان یک آفریقایی کشته یا شهید شد انگار اتفاقی نیفتاده است. 

در جنگ اخیر رژیم غاصب صهیونیستی با فلسطین دیدیم که نقض فاحش حقوق بشر اتفاق افتاد، اما هیچ کشوری و هیچ نهادی بین المللی برایشان مهم نبود فقط تنها کاری که می‌کنند، هرچند هم حرکتی پوپولیستی است این قضیه و اتفاق را محکوم می‌کنند، ولی در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند. یاد این شعر سعدی افتادم که می‌گوید به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

اگر یک کودک اسرائیلی کشته شود این جنایت علیه بشریت است حقوق بشر به خطر افتاده ولی اگر صدها و هزاران نفر کودک و زن فلسطینی شهید شوند انگار اتفاقی نیفتاده و برای هیچ کشوری و هیچ  سازمان بین‌المللی مهم نیست تنها چیزی که می‌گویند این  است که خویشتن‌دار باشید. حقوق بشر به معنای واقعی کلمه سیاسی شده در عمل هیچ کارایی ندارد فقط در راستای اهداف غربی‌ها عمل می‌کند. 

چطور در جنگ اوکراین و روسیه غربی‌ها و نهادهای بین‌المللی روسیه را تحریم کردند و از اوکراین حمایت کردند. روسیه حتی از ورزش هم محروم شده است، اما در قبال جنایت اسرائیل سکوت می‌کنند، کودکان و زنان بی‌پناه و بی‌گناه فلسطینی را شهید می‌کند ولی به صورت صوری هم این رژیم غاصبگر را محکوم نمی‌کنند چه برسد به تحریم این رژیم در ماده ۶ منشور لندن در خصوص جرایم علیه بشریت آمده: قتل عمد، نابودسازی (تصفیه)، برده ساختن، اخراج و سایر اعمال غیر انسانی که علیه یک جمعیت غیرنظامی ارتکاب می‌یابد اعم از اینکه قبل یا در اثنای جنگ رخ داده باشد یا اذیت و آزار بنا به دلایل سیاسی نژادی یا مذهبی در ارتکاب جرایمی که رسیدگی به آنها در صلاحیت محکمه قرار دارد یا در رابطه با این جرایم اعم از اینکه ارتکاب آنها نقض قوانین داخلی کشور محل ارتکاب محسوب شود یا خیر. یا در ماده ۷ اساسنامه رم آمده جنایت علیه بشریت عبارت است از انجام هر یک از اعمال ذیل به عنوان بخشی از یک حمله علیه گروهی غیرنظامی که به شکل گسترده یا سازمان یافته صورت بگیرد، با اطلاع از جمله الف )قتل ب)نابودسازی ج )برده‌سازی د) اخراج یا انتقال اجباری جمعیت هـ) محبوس ساختن یا دیگر شکل‌های محرومیت شدید از آزادی جسمی که ناقض مفاد اساسی حقوق بین‌الملل باشد؛ و) شکنجه؛ ز) تجاوز جنسی، برده‌کشی جنسی، فحشای اجباری، حاملگی اجباری، عقیم‌سازی اجباری، یا هر نوع خشونت جنسی دیگر در همان سطح؛ ح) آزار و تعقیب یک گروه یا جمعیت مشخص به دلایل سیاسی، نژادی، ملی، قومی، فرهنگی، مذهبی، جنسی، به شرحی که در بند ۳ مشخص گردیده، یا به دلایل دیگری در سطح جهان بر اساس قوانین بین‌المللی در ارتباط با هر یک از اعمالی که در این بند یا هر جرم دیگری که در حیطهٔ صلاحیت این دیوان باشد به عنوان یک عمل غیرمجاز به رسمیت شناخته شده باشد؛ ط) ناپدیدشدن اجباری افراد؛ ی) جنایت نژادپرستی؛ ک) دیگر اعمال غیرانسانی با خصوصیاتی مشابه که به قصد وارد آوردن عمدی درد و رنج شدید یا آسیب رساندن جدی به بدن، یا سلامت جسمی یا روانی افراد صورت گیرد.

یا دربند اول ماده ۷ اساسنامه دیوان بین المللی کیفری به مسئله جنایت علیه بشریت اشاره شده، از این مصادیق قوانین و ماده‌ها زیاد وجود دارد ولی کدام نهاد بین المللی است که به آن عمل کند سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در دستان آمریکایی‌هاو لابی‌های یهود هستند. حقوق بشر به حقوق بشر آپارتایدی و غربی ‌تبدیل شده است. 

پس فلسطین با دیپلماسی به نتیجه نمی‌رسد اگر قرار بود فلسطین طی این ۷۵ سال به نتیجه برسد تا حال رسیده بود فلسطینیان باید خودشان  حق خود را بگیرند. حاج قاسم سلیمانی در رابطه با مسئله فلسطین این‌گونه فرمودند: امکان چنین چیزی هست با دیپلماسی بتوان فلسطین را به فلسطینیان برگرداند اینجا راهی جز مبارزه وجود ندارد راهی جز فداکاری وجود ندارد راهی جز ایثار وجود ندارد."

کلید واژه ها: حقوق بشر سازمان ملل متحد فلسطین فلسطینیان اسرائیل حمله اسرائیل به غزه محمدرضا اویسی غرب کشورهای غربی آپارتاید


( ۳ )

نظر شما :

محمد ۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۶
این یک خصلت طبیعی انسانی است و ربطی هم به این کشور و آن کشور ندارد . به عنوان مثال آیا شما نگران سرنوشت مردم نیجر ، سومالی و چاد و ماداگاسکار هستید ؟ آیا نسبت به آپارتایدی که علیه مسلمانان ایغور اتفاق می افتد واکنشی نشان داده اید ؟ بقیه دنیا هم همینطور ، برای غربی ها اوکراین مهمتر از فلسطین است و برای ما برعکس ، آنچه که تفاوت در نتیجه ایجاد می کند ، قدرت اقتصادی کشورهاست ، اگر کشور قدرتمندتری باشید ، خونتان هم رنگین تر می شود . این را اروپا و غرب ، قرنهاست که فهمیده اند اما ما هنوز در کشورمان درگیر فهم این موضوع هستیم که توسعه اقتصادی خوب است یا بد.