پرونده هسته ای - آرشیو

سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران
مذاکراتی که حساسیت های خود را دارد

سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران

زمان بسیار کم است. محدودیت های برنامه موشکی ایران در اکتبر ۲۰۲۳ منقضی می شود. در سال ۲۰۲۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیدگی به مسئله هسته ای ایران را مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اتمام می رساند. حتی اگر برخی از محدودیت های برنامه هسته ای ایران، به عنوان مثال در مورد برخی فعالیت های غنی سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم تا سال ۲۰۳۰ برقرار باشد: از سال ۲۰۲۵، برنامه هسته ای ایران به همان روشی که برای سایر کشورها انجام می شود – یعنی کشورهای هسته ای که طرف پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستند – ادامه می یابد. به این معنی که تهران ممکن است از فن آوری هسته ای برای مقاصد مدنی بدون محدودیت استفاده کند، به شرطی که این فعالیت ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی کنترل شود.

ادامه مطلب
ایران بین مذاکرات و انتخابات
وقت کشی امریکا عمدی است؟

ایران بین مذاکرات و انتخابات

به نظر می رسد که دولت بایدن به دنبال جمع بین دو گزینه است، ولی تمایل بیشتری به گزینه انتظار کشیدن تا زمان مشخص شدن ویژگی های هیئت حاکمه جدید (ریاست جمهوری) داشته است اینکه آیا از اصلاح طلبان هستند یا از تندروها؛ مسیر مذاکرات از وقت کشی عمدی آمریکا و چه بسا تا حدی از وقت‌کشی ایرانی پرده برداشت.

ادامه مطلب
ترامپ چطور اردوگاه اصول گرایان را تقویت کرد؟
خروج آمریکا از برجام و تضعیف میانه روها و اصلاح طلبان

ترامپ چطور اردوگاه اصول گرایان را تقویت کرد؟

هنگامی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با برنامه جامع اقدام مشترک موافقت کرد، آینده دولت خود، کشورش و خودش به عنوان یک رهبر سیاسی را روی این شرط بست که توافق هسته ای با ایالات متحده و اروپا به نتیجه می رسد. اکنون که ایران به سمت انتخابات ریاست جمهوری پیش می رود، به نظر می رسد روحانی شرط را باخته. مسئول این شکست هم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، است که کشور خود را از توافق خارج کرد. البته سران کشورهای اروپا که در رابطه با خرابکاری آمریکا در توافق کاری نکردند هم بی تقصیر نیستند.

ادامه مطلب
آیا انتخابات ریاست جمهوری موجب فرسایشی شدن نشست وین شده است؟
همتی، گزینه قطعی اصلاح طلبان در انتخابات

آیا انتخابات ریاست جمهوری موجب فرسایشی شدن نشست وین شده است؟

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که ارتباطی بین انتخابات ریاست جمهوری و فرسایشی شدن مذاکرات وین وجود ندارد، عنوان داشت که مذاکرات وین مطابق با نگاه دولت روحانی و درست برخلاف شروط رهبری فرسایشی شده است تا برجام جدید با حضور آمریکا و به منظور افزایش فشار بیشتر به دولت سیزدهم محقق شود.

ادامه مطلب
برجام یک گام رو به جلو با ایران برای خلیج فارس عاری از سلاح هسته ای
سردبیری نیویورک تایمز:

برجام یک گام رو به جلو با ایران برای خلیج فارس عاری از سلاح هسته ای

نتیجه آرمانی، یک خاورمیانه خالی از سلاح هسته ای است. دولت جو بایدن ظاهرا این را درک می کند و به همین دلیل است که قول داده است به دنبال یک توافق بلندتر و محکمتر در آینده باشد.

ادامه مطلب
پیشرفت بسیار در مذاکرات وین در عین وجود اختلافات
حالا کسی نگران انتخابات ایران نیست

پیشرفت بسیار در مذاکرات وین در عین وجود اختلافات

یک مقام ارشد دولت آمریکا که درگیر گفت وگوهای وین است، می گوید: «هر بار که دیدار می کنیم، درباره هر موضوعی که بحث می شود به پیشرفت می رسیم. ظرف چند هفته می توان درباره شکاف های باقیمانده به توافق رسید. اما مهم هفتاد یا هشتاد درصد (پیشرفت) نیست. تا زمانی که بی اعتمادی پایه ای میان دو طرف برطرف شود و تصمیم های سیاسی برای پذیرش نتایج گفت وگوها گرفته شود.»

ادامه مطلب
پاسخی به مدعیان تندرویی که می خواهند مذاکرات وین شکست بخورد
دلایلی واهی برای تحریک تندروی

پاسخی به مدعیان تندرویی که می خواهند مذاکرات وین شکست بخورد

تندروهای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تلاش کردند با دستاویز قرار دادن اسناد اطلاعاتی آشکار اروپایی‌ها، گفت وگوهای برجام را متوقف کنند اما نگاه دقیقتر نشان از حیله‌گری آنان دارد. 

ادامه مطلب
برجام از دست برود، اروپا می بازد
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و نهم و پایانی)

برجام از دست برود، اروپا می بازد

شاید مقامات اتحادیه اروپا در سال های ترامپ این پیام ها را در مکالمات خصوصی با دیپلمات های آمریکایی منتقل کرده باشند، اما وزرا و رهبران امور خارجه اروپایی باید آماده باشند تا برای طرح پرونده خود به صحن علنی بروند. وزرای امور خارجه ای۳ پیشتر به نفع دیپلماسی در روزنامه های برجسته ایالات متحده مطلب می نوشتند. اما از زمان دولت ترامپ، غیر از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که در سخنرانی در کنگره پش از تصمیم ترامپ به ترک توافق هسته ای ایران به برجام اشاره کرد، مخاطبان آمریکایی هرگز استدلال های اروپایی و نگرانی های آن را درباره این مساله به درستی نشنیده اند. اروپایی ها اگر به دنبال افزایش نفوذ سیاسی خود هستند، باید گفت و گوها، مصاحبه با رسانه ها و جلسات توجیهی با اندیشکده ها در واشنگتن، موسسات دانشگاهی و گروه های ذینفع را در دستور کار خود قرار دهند. زمان زیادی برای نجات برجام باقی نمانده است و اروپایی ها باید از این فرصت اندک بهینه استفاده کنند.

ادامه مطلب
اروپا نمی تواند به برنامه موشک های بالستیک و برنامه هسته ای یکسان نگاه کند
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و هشتم)

اروپا نمی تواند به برنامه موشک های بالستیک و برنامه هسته ای یکسان نگاه کند

چنین برخوردی از چند جنبه مساله ساز است: ای۳ چارچوب هنجاری مستدلی برای اثبات نامشروع بودن برنامه موشک بالستیک ایران ندارد. در رابطه با برنامه هسته ای ایران، ای۳ پیش از برجام می توانست به ان.پی.تی اشاره و ایران را به نقض تعهدات بین المللی متهم کند؛ اما در رابطه با برنامه موشک های بالستیک ایران امکان مطرح کردن چنین اتهامی وجود ندارد. ادعای ای۳ مبنی بر اینکه آزمایش پرتاب موشکی و فضایی ایران مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است، از نظر حقوقی چندان مستدل نیست. محدودیت های اعمال شده علیه ایران موقت است و ممنوعیت الزام آوری را شامل نمی شود و درخواست خویشتن داری است. به علاوه، نمی توان این مساله که ای۳ استانداردی دوگانه دارد را نادیده گرفت؛ خروج ایالات متحده از برجام در قیاس با برنامه موشکی ایران نقض مهم تری از قطعنامه ۲۲۳۱ است. یک مشکل دیگر در استفاده از استانداردهای «هسته ای» برای برنامه موشک بالستیک ایران نبود نمونه مشابه آژانس بین المللی انرژی اتمی است، یعنی یک نهاد سوم بی طرف که ایران عضو آن باشد و وظیفه نظارت بر انطباق را از طریق مکانیزم های راستی آزمایی داشته باشد.

ادامه مطلب
اروپا در عدم تعهد به برجام، ناتوانی در برابر آمریکا را ثابت کرد
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش بیست و هفتم)

اروپا در عدم تعهد به برجام، ناتوانی در برابر آمریکا را ثابت کرد

در اصل، نقطه شروع تعامل با ایران تسهیل تحریم ها مطابق وعده های مطرح شده در زمان امضای برجام است. تهدید تحریم های برون مرزی آمریکا در دولت ترامپ چنین اتفاقی را تقریبا غیرممکن کرد. اقداماتی که دولت های اروپایی انجام دادند، بی فایده بودند. اروپایی ها خود اذعان داشتند که اهمیت این اقدامات در تاثیر عملی آنها نیست و به عنوان یک بیانیه سیاسی در حمایت از توافق هسته ایست. اما حقیقت این است که به تصویر کشیدن اقدامات سیاسی به عنوان بیانیه های سیاسی، پذیرش ناتوانی است. اتحادیه اروپا باید برای بازپس گیری قدرت اقدام و تاثیرگذاری خود تلاش کند.

ادامه مطلب