پرونده هسته ای - آرشیو

برزیل از پرونده هسته‌ای ایران عقب کشید

برزیل به میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران پایان داد. یک ماه پیش بود که توافقنامه هسته‌ای تهران با حضور برزیل میان ایران – ترکیه به امضا رسید. توافقنامه‌ای که همگان برای امضای آن سر و دست می‌شکستند از زمانی که امضای طرفین بر پیشانی آن کوبیده شد، مغضوب شد.

ادامه مطلب

از غرب تا شرق برای تحریم مهیا شوید

مدت‌هاست که همگان از تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ‌ایران سخن می‌گویند. برای بسیاری از کشورها برخورداری ‌ایران از منابع غنی نفتی و دوستی با‌ اینچنین کشوری، فرآیندی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

ادامه مطلب
ایران با دسته گل سرخ باز می‌گردد؟

ایران با دسته گل سرخ باز می‌گردد؟

ایالات متحده سرانجام موفق به تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد. با این همه به نظر می‌رسد که تحریم‌ها چندان بر دیپلماسی ایران تاثیرگذار نخواهد بود. اوباما با تصویب قطعنامه چهارم در حقیقت برای مشاجره‌ای که چندین سال وقت جامعه جهانی را گرفته بود، راهکاری کوتاه مدت ارائه کرد.

ادامه مطلب
توافقنامه تهران درخواست امریکا بود

توافقنامه تهران درخواست امریکا بود

وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده، مقام‌های ترک را برای امضاى این توافقنامه با تهران تشویق کرده است. اردوغان با طرح مجدد این موضوع نوشت: توافقنامه تهران با درخواست‌های ایالات متحده برای مصالحه با ایران هیچ گونه تضادی نداشت.

ادامه مطلب
اروپایی‌ها در تحریم ایران رقابت می‌کنند

اروپایی‌ها در تحریم ایران رقابت می‌کنند

با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت، اروپایی‌ها به دنبال تهیه بسته تحریمی‌ دوم هستند، بیست و چهار ساعت پس از آنکه برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اروپایی‌ها در خصوص تحریم ایران مستقل از شورای امنیت هم عمل خواهند کرد.

ادامه مطلب
گزینه نظامی علیه ایران محتمل است؟

گزینه نظامی علیه ایران محتمل است؟

تحریم‌ها علیه ایران در قالب چهارمین دور از قطعنامه‌ها تصویب شد. روسیه و چین به بلوک بین‌الملل برای تنبیه ایران پیوستند. ترکیه و برزیل مخالفت خود را اعلام کردند. با این همه تشدید این تحریم‌ها فصل‌الختام این پرونده نبود.

ادامه مطلب

با آغاز تحریم‌ها ایران را از دست می دهیم

از چند ماه پیش تاکنون ایالات متحده عزم خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران جزم کرده و به دنبال جلب اجماع جهانی علیه ایران بود. رابرت گیتس در ماه آوریل در این خصوص گفت: آنچه حائز اهمیت است ذات این تحریم‌ها نیست بلکه انزوای ایران است که مد نظر ماست.

ادامه مطلب

تحریم‌ها از راه می رسند؟

چهارمین دور از تحریم‌ها شاید در محتوا تفاوت چندانی با سه دور گذشته نداشته باشد. ممنوعیت خرید و فروش تسلیحاتی و تجهیزاتی همچنان بر مدار سابق است. با این همه امریکا به دنبال تحریم بانکی ایران و ممنوعیت عبور و مرور آزاد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی نیز است.

ادامه مطلب