پرونده هسته ای - آرشیو

خطر بازگشت سیاست خارجی کشور به دوران جلیلی
بروکسل یا وین، آیا مسئله این است؟

خطر بازگشت سیاست خارجی کشور به دوران جلیلی

جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که متاسفانه رئیسی، ‌حسین امیرعبداللهیان، علی باقری کنی و ... اصول، مبانی و نکات کلیدی و حیاتی را فراموش کردند و به برخی مسائل کم اهمیت و بی اهمیت مانند مکان مذاکره چسپیده اند. در واقع هنوز برای من جای سوال است که چرا دولت سید ابراهیم رئیسی این همه فرصت را طی هفته های گذشته برای از سرگیری مذاکرات از دست داده است و اکنون به جای تلاش برای احیای برجام سعی دارد مکان مذاکرات را به بروکسل ببرد؟ به واقع فرق وین با بروکسل چیست؟ چرا حضرات و آقایان شرایط حاد، بغرنج و بحرانی کشور را درک نمی‌کنند؟  

ادامه مطلب
چوب خوردن تعطیلی انرژی هسته‌ای
انرژی آلوده جای انرژی پاک را گرفت

چوب خوردن تعطیلی انرژی هسته‌ای

کشورها ترجیح داده‌اند که به‌جای از رده خارج کردن نیروگاه‌های زغال‌سنگ ‌سوز و گازسوز، نیروگاه‌های هسته‌ای‌اشان را تعطیل کنند. با توجه به اینکه هنوز برق فراوانی از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، کاهش سریع هزینه انرژی‌های بادی و خورشیدی نتوانسته اند تولید برق ارزان‌قیمت را به همراه داشته باشد. 

ادامه مطلب
از طرفه عکس یادگاری تا طفره از تعهدات برجامی
نقش نهاد سیاست خارجی اتحادیه در روابط ایران و اروپا (بخش ۴۷)

از طرفه عکس یادگاری تا طفره از تعهدات برجامی

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ایجاد  تغییرات ماهوی در مدیریت دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده هسته ای که اولویت را بر مذاکره نتیجه محور در چارچوب زمانی مشخص و الزام اجرای تعهدات متقابل بنا نهاده است؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم چنان برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به مذاکرات تلاش می کند؛ البته برجام که زمینه را برای مشارکت عمیق تر ایران و اتحادیه اروپا فراهم و منافع مهم ایران و اروپا را برآورده می کرد با خروج آمریکا از این معاهده به توانایی اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای تعهداتش به شدت آسیب زد. و بر کسی پوشیده نیست که علیرغم اظهارات مکرر مقامات اروپایی مبنی بر حمایت و تعهد اتحادیه اروپا از برجام، اقداماتی که اتحادیه برای محافظت از خود در برابر تحریم های آمریکا انجام داده چندان در حفظ روابط اقتصادی با ایران موثر نبوده است؛ چرا که  اتحادیه اروپا در عمل به تعهدات اقتصادی در برجام بعد از خروج آمریکا از توافق موفقیتی نداشته؛ امری که موجب شد تا  ایران از ماه مه ۲۰۱۹ شروع به عقب نشینی تدریجی از تعهدات خود کند و در واقع عملکرد ضعیف اتحادیه؛ بسیاری از محدودیت های این نهاد به عنوان یک بازیگر جهانی را بر ملا کرد.

ادامه مطلب
بازگشت سخت به برجام
تعارض در مواضع ایران و اروپا عمیق تر شده است

بازگشت سخت به برجام

جلال خوش‌چهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اختلاف دیدگاه‌ها که گاه به نقطه تعارض و مناقشه نزدیک شده در آن است که طرف‌های غربی بر بازگشت تهران به جایگاه خود در سال ۲۰۱۷ یعنی هنگام خروج دولت «دونالد ترامپ» از برجام، تأکید دارد. تهران اما با محاسبه زمان  سپری شده، خسارت‌های اقتصادی تحمیل شده به ایران و موقع تازه‌ای که در توسعه تکنولوژی هسته‌ای خود کسب کرده، براین نظر است که باید طرف‌های گفت‌وگو کننده با لحاظ موارد بالا و به رسمیت شناختن موقع هسته‌ای آن،  تمهیدات تشویقی لازم را برای بازگشت  به تعهدات هسته‌ای به شکل رسمی و حقوقی فراهم کنند.

ادامه مطلب
چرا امریکا برای مذاکرات وین عجله دارد؟
عصبانیت روزنامه وابسته به سعودی از آنچه بی تفاوتی واشنگتن نسبت به تهران می داند

چرا امریکا برای مذاکرات وین عجله دارد؟

سه علت برای اشتیاق آمریکا برای بازگشت به برجام قابل تصور است: نخست، جلوگیری از پیش رفتن منطقه به سوی مسابقه تسلیحات هسته ای؛ دوم، جلوگیری از وقوع جنگ ویرانگر منطقه ای بین ایران و متحدانش از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر که نگران تبدیل شدن ایران به قدرتی هسته ای است؛ سوم، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای. 

ادامه مطلب
توسعه ملی را از ژاپن بیاموزیم
از هسته ای شدن تا برخورداری از اقتصاد قوی

توسعه ملی را از ژاپن بیاموزیم

محسن امین زاده در یادداشتی می نویسد: از ژاپن بیاموزید که با توان صنایع هسته‌ای‌اش به قدرت تولید سلاح هسته‌ای نیز بسیار نزدیک شد. یک ظرفیت بازدارندگی بالقوه هسته‌ای نظامی که رهبران ژاپن هرگز از آن یاد نکردند و هرگز هیچ ادعا و تظاهری در این رابطه نداشته و ندارند.

ادامه مطلب
خطر پلن "بی" در حالی که برجام به بن بست رسد
آینده نامشخص مذاکرات

خطر پلن "بی" در حالی که برجام به بن بست رسد

ابراهیم رئیسی تمایل چندانی به بهبود روابط با غرب ندارد. چین و روسیه احتمالا از افزایش فشارهای بین المللی علیه ایران حمایت خواهند کرد اما اگر این دو کشور به این نتیجه برسند که امریکا عامل شکست گفت وگوهاست، در آن صورت از اعمال تحریم های تازه علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

ادامه مطلب
اسرائیلی‌ها از بایدن بر سر ایران بیش از هر زمان نگرانند
نبود هیچ گونه پلن "ب" در واشنگتن

اسرائیلی‌ها از بایدن بر سر ایران بیش از هر زمان نگرانند

منابع دیپلماتیک می گویند که به دور از نگاه رسانه ها، فضای پشت درهای بسته، "بسیار کمتر خوشایند" است. در واقع، برخلاف تصویری که بیانیه ها و سخنان رسمی ارائه می دهد، کلافگی و نومیدی اسرائیل از رویکرد آمریکا در قبال ایران، رو به افزایش است چرا که در می یابد آمریکا و اسرائیل در این زمینه، در یک جبهه قرار ندارند و ذهنیت راهبردی شان درباره تهدید هسته ای ایران، از بنیاد متفاوت است.

ادامه مطلب
حزب جمهوری خواه و توافق هسته ای ایران
حزبی که هنوز قدرت لابی گری بالا دارد

حزب جمهوری خواه و توافق هسته ای ایران

فاطمه نکولعل آزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حزب جمهوری خواه در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ نه‌تنها ریاست جمهوری بلکه اکثریت سنا را نیز از دست داد. حال سؤال اساسی که مطرح می شود این است که آیا این شکست به معنی کاهش تأثیرگذاری آنها بر احیای احتمالی برجام و اجرای آن است. پاسخ به این سؤال منفی است. امروزه توافق هسته ای به یک موضوع حزبی در داخل آمریکا تبدیل‌شده که حزب دموکرات به آن نگاه مثبت دارد و حزب جمهوری خواه با آن مخالف است. حزب جمهوری‌خواه هم اکنون نفوذ بالایی در کنگره دارد و حزب دموکرات از اکثریت شکننده ای در سنا برخوردار است.

ادامه مطلب