پرونده هسته ای - آرشیو

سکوت واشنگتن، کارشکنی‌های تل‌آویو و موضع رئیسی
تاخیر معنادار!

سکوت واشنگتن، کارشکنی‌های تل‌آویو و موضع رئیسی

ابراهیم رزاقی تاکید دارد: طعا نمی‌توان یک بازه و فرجه زمانی مشخصی را برای بازار ارز، سکه، طلا و‌... مشخص کرد که تا کجا و تا چه زمانی توان، گنجایش و کشش کاهش قیمت‌ها را صرفا به دلیل تداوم فضای مثبت روانی دارد؟ اما در عین حال بدون شک نمی‌توان روی بازه زمانی بیشتر از حدود یک هفته تا ۱۰ روز حساب باز کرد. اگر تا آن زمان پاسخ نهایی آمریکایی‌ها ارسال نشود، احتمال دارد از نظر بازار این تأخیر به‌معنای رد درخواست ایران تلقی شود و دوباره قیمت‌ها روندی صعودی به خود بگیرند/فریدون مجلسی معتقد است: ه موازات تلاش‌ها و تنش‌های اسرائیل و جریان مخالف برجام در آمریکا، اکنون طیف منتقد و رادیکال ضد‌برجامی در ایران هم تا مرز استیضاح و برکناری حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از تریبون صدا‌و‌سیما پیش رفته‌اند. در کنار آن برخی از نمایندگان مجلس یازدهم وابسته به این طیف ضد‌برجامی نیز به دنبال هجمه علیه دولت رئیسی هستند. رسانه‌های وابسته به این جریان هم رویکردی انتقادی علیه دولت سیزدهم را در دستور کار دارند تا رئیسی از احیای برجام عقب‌نشینی کند. بنابراین اتخاذ این ادبیات از سوی رئیس‌جمهور کاملا طبیعی و منطقی است؛ یعنی سخنرانی دیروز رئیسی با آن ادبیات و آن جملات بیش از آنکه مصرف خارجی داشته باشد، مصرف داخلی دارد

ادامه مطلب
بیم و امید احیای برجام
انتظاراتی که ایران و امریکا دارند

بیم و امید احیای برجام

رضا مرادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مسئله حائز اهمیت برای ایران در شرایط کنونی این است که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا تا چه میزان به وعده های خود مبنی بر انتفاع ایران از مزایای برجام، برداشته شدن محدودیت ها بر تجارت خارجی و پایبندی به اصول یک توافق پایدار در قالب برداشتن گام های عملی برای لغو تحریم ها به خصوص در حوزه های بانکی و نفتی به عنوان ضمانت توافق جامه عمل خواهند پوشاند.

ادامه مطلب
توافق ایران و آمریکا، مقدمه‌ تفاهم‌های گسترده‌تر
اروپایی ها بیش از همه امید دارند

توافق ایران و آمریکا، مقدمه‌ تفاهم‌های گسترده‌تر

اشتیاق اروپایی ها برای به نتیجه رسیدن ابتکار بورل برای این بود که پنجره گفت وگو بین آمریکا و ایران باز بماند چرا که جبران از دست رفتن این فرصت برای ترویکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) و اتحادیه اروپا که می خواهد نقش شریک را در حل بحران های بین المللی ایفا کند، دشوار است.

ادامه مطلب
سه دلیل که ایران بر خواسته خود پافشاری می کند
پافشاری تا رسیدن به خواسته ها

سه دلیل که ایران بر خواسته خود پافشاری می کند

اینها دلایل اصلی است که تهران را به پافشاری بر موضع و خواسته‌های خود ترغیب می کند. در واقع جلسه اخیر روز چهارشنبه مجلس ایران با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به منظور حمایت سیاسی کامل از مذاکره کننده ایرانی برای ادامه قاطعیت و پافشاری بر مواضع و عدم عقب نشینی از آنها برگزار شد. بنابراین وقتی تهران می گوید توپ در زمین واشنگتن است، این گفته به این معناست که دیگر چیزی برای ارائه به غرب ندارد.

ادامه مطلب
امید احتیاطآمیز برای احیای توافق هسته ای
بروکسل هنوز در حال بررسی است

امید احتیاطآمیز برای احیای توافق هسته ای

تهران جزئیاتی در مورد پاسخ خود ارائه نکرد و بروکسل می‌گوید که در ارتباط نزدیک با شرکای خود در مذاکرات عمل می‌کند، چیزی از سوی خود بیان نکرد. اما «گفتمان» اخیر دو طرف احتمال توافق واقعی را نشان می دهد. چیزی که همین دو ماه پیش معجزه به نظر می رسید.

ادامه مطلب
موضوع تضمین، عامل تاخیر امریکا در پاسخ
با وجودی که جواب ایران سازنده ارزیابی می شود

موضوع تضمین، عامل تاخیر امریکا در پاسخ

وز سه‌شنبه، سخنگوی دولت ایران گفت که ایالات متحده باید در صورت خروج دوباره از توافق خسارت بپردازد، اظهار نظری که نشان می‌دهد ایران ضمانت‌هایی می‌خواهد. خودداری بایدن از ارائه چنین تضمینی مانعی پیش روی گفت وگوها بوده است. ایالات متحده می گوید که با توجه به اینکه جمهوری خواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره در اواخر امسال یا کاخ سفید در سال ۲۰۲۴، بی چون و چرا تلاش خواهند کرد تا این توافق را خنثی کنند، نمی تواند چنین قولی بدهد.

ادامه مطلب
تله بسته پیشنهادی اروپا
مذاکره کنندگان عزیز، از Duly Addressed غافل نشوید!

تله بسته پیشنهادی اروپا

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر مبنای خبر وال استریت ژورنال  اتحادیه اروپا در بسته پیشنهادی خود به ایران اعلام کرده در صورتی پرونده PMD ایران در آژانس را خواهد بست که ایران مسائل باقی مانده را با دقت مورد توجه قرار دهد duly addressed"". برای متخصصان آژانس و کسانی که با ادبیات شورای حکام شناخت کافی دارند جمله "duly addressed"حائز اهمیت بالایی است.

ادامه مطلب
معنای تسلیم امریکا در برابر ایران و امضای توافق احیای برجام برای عرب‌ها
واشنگتن به فکر کشورهای عربی نیست

معنای تسلیم امریکا در برابر ایران و امضای توافق احیای برجام برای عرب‌ها

این معناست که برای دولت جو بایدن تمام خواسته‌های کشورهای عربی و نگرانی‌های آنها حتی امنیت و ثباتشان معنایی ندارد و شایسته توجه و هیچ گونه تلاشی از سوی این کشور نیست.

ادامه مطلب