خاورمیانه - آرشیو

تضادها و واکنش ها به اصرار ترامپ بر محوریت ایران در جلسه شورای امنیت
رئیس جمهوری امریکا دنبال شانتاژ خبری است یا هدفی دیگر دارد؟

تضادها و واکنش ها به اصرار ترامپ بر محوریت ایران در جلسه شورای امنیت

بلومبرگ می نویسد که اظهارات ضد و نقیض نشان می دهد آشفتگی شدیدی در کاخ سفید حاکم است به طوری که بر سر موضوع یک نشست ساده در خاک امریکا که قرار است امریکایی ها خود برگزار کننده آن باشند، اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. 

ادامه مطلب
لزوم هوشیاری بیشتر ایران در قبال بازی احتمالی روسیه و اسرائیل در سوریه
سقوط هواپیمای روس به تنش جدی در روابط مسکو – تل آویو نخواهد انجامید

لزوم هوشیاری بیشتر ایران در قبال بازی احتمالی روسیه و اسرائیل در سوریه

اصغر زارعی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که بعد از دیدار مقامات اسرائیلی با سران روس، مذاکراتی میان اردوغان و پوتین بر سر مساله ادلب و آینده سوریه شکل گرفت. پس تهران باید بیش از پیش رفتار و اقدامات روسیه را به خصوص در مناسباتش با اسرائیل مورد رصد قرار دهد تا ایران در بازی قرار نگیرد که به بهای نابودی اهداف ما در منطقه تمام شود.

ادامه مطلب
ترامپ بر تمرکز بر ایران در شورای امنیت اصرار دارد
بی تفاوتی رئیس جمهوری آمریکا به توصیه های مشاورانش

ترامپ بر تمرکز بر ایران در شورای امنیت اصرار دارد

پس از آنکه ایالات متحده ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده گرفت، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ترامپ شخصا ریاست جلسه بزرگ ترین صحنه دیپلماتیک جهان را بر عهده می گیرد تا به «نقض قوانین بین الملل توسط ایران و بی ثباتی عمومی که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است»، رسیدگی کند. این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با مناقشات بسیاری همراه شد و در نهایت، هفتم سپتامبر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه نشست بر «موضوعات گستره تری» از جمله «منع گسترش سلاح های کشتار جمعی» به علاوه اقدامات های بی ثبات کننده ایران تمرکز خواهد داشت. به نظر می رسد بی ثباتی ها در کاخ سفید که از زمان روی کار آمدن ترامپ کاملا مشهود بوده، گریبان شورای امنیت را نیز گرفته چرا که رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری بار دیگر موضوع نشست شورا را تغییر داده است و می خواهد درباره ایران صحبت کند.

ادامه مطلب
تهران یا واشنگتن، کدام حامی حقیقی تروریسم است؟
اتهامات جدید ایالات متحده علیه ایران

تهران یا واشنگتن، کدام حامی حقیقی تروریسم است؟

ایالات متحده روز چهارشنبه ایران را به عنوان بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان توصیف و شش کشور را به عنوان قربانی ترویج خشونت توسط ایران معرفی کرد. اما تشخیص حقیقت از تبلیغات سیاسی واشنگتن و خبرسازی های غرب دشوار است. در بین شش کشور لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین و افغانستان که وزارت امور خارجه ایالات متحده از آنها به عنوان قربانی های اقدامات بی ثبات کننده ایران یاد کرده، وضعیت یمن از همه بدتر است و علت آن هم حمایت آمریکا از ائتلاف تحت فرمان عربستان سعودی در عملیات هایی است که عمدتا غیرنظامی ها را هدف می گیرند. در باقی کشورها، سیاستمداران و نیروهای دوست ایران موفق شده اند تااندازه زیادی ثبات را برقرار کنند. سوال این است که کدام کشور حامی حقیقی تروریسم است؟!

ادامه مطلب
برهم صالح در راه ریاست جمهوری عراق
مسعود بارزانی گروکشی می کند

برهم صالح در راه ریاست جمهوری عراق

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حزب دموکرات پیشتر با اشغالی خواندن استان کرکوک شرکت در انتخابات آن را تحریم کرد و اتحادیه میهنی که مانند ادوار قبلی پیروزی بی چون و چرایی بر لیست های ترکمن، عرب و  لیست های کردی رقیب به دست آورد، استانداری آن را حق مسلم خود می داند.

ادامه مطلب
ظهور ورژن جدید داعش در ادلب؟
ایالات متحده توهم رفتن اسد را فراموش کند

ظهور ورژن جدید داعش در ادلب؟

اندیشکده و گروه تحقیقاتی بروکینگز اخیرا در مطلبی نوشته، در هیچ یک از استراتژی های ایالات متحده در قبال سوریه، نمی تواند جایی برای سرمایه گذاری گسترده انسانی و مالی وجود داشته باشد، چراکه آمریکایی ها دیگر تحمل جنگ های خارجی را ندارند. اما شاید ایالات متحده بتواند با ایجاد تغییراتی در استراتژی های قبلی و توجه به شرایط کنونی در منطقه، بتواند به نجات آنچه از سوریه باقی مانده کمک کند. مشکل بزرگ کنونی جلوگیری از بروز فاجعه ای تمام عیار در ادلب و ریشه کن کردن آخرین جنگجویان افراطی است که در این استان پناه گرفته اند.

ادامه مطلب
آلمان تحت فشار برای مداخله نظامی در سوریه
بهانه حمله شیمیایی همچنان پابرجاست

آلمان تحت فشار برای مداخله نظامی در سوریه

در آلمان، استفاده از نیروی نظامی در مواردی به غیر از دفاع از خود، مستلزم تایید شورای امنیت سازمان ملل است. اما روسیه حق وتو دارد و هرگز اجازه حمله به متحدش را نخواهد داد.

ادامه مطلب
اقدامات ترامپ برای پیشبرد اهداف اسرائیل
امریکا فلسطین را از بین می برد، اعراب دست بسته نظاره گرند

اقدامات ترامپ برای پیشبرد اهداف اسرائیل

این که محمود عفیفی، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب گفته که تماس ها و آمادگی هایی از سوی طرف های بین المللی مشخص و درگیر در قضیه فلسطینی در جریان است تا کمک ها به آژانس آنروا ادامه یابد تا از نقش انسانی آن محافظت شود، این دست کارها کفایت نمی کند. ما نیازمند تحرک عربی بیشتر و قدرتمندتر و فعال تر و اثرگذارتر جهان عرب هستیم و راه گریزی هم جز این نداریم. بگذاریم ببینیم اعراب و وزاری امور خارجه شان چه می کنند، اگر چه خیلی به ندرت دیده ایم کاری کرده باشند و توقعات را برآورده کرده باشند و امیدها را زنده نگه داشته باشند!

ادامه مطلب
نگرانی های دیپلماتیک امریکا، دلیلی اصلی تغییر موضوع نشست شورای امنیت با محوریت ایران
کاخ سفید از مناقشه آشکار بین دموکراسی های غربی پرهیز می کند

نگرانی های دیپلماتیک امریکا، دلیلی اصلی تغییر موضوع نشست شورای امنیت با محوریت ایران

اوایل ماه سپتامبر و پس از آنکه ایالات متحده ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده گرفت، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل از برنامه دونالد ترامپ برای ریاست جلسه ای با موضوع ایران خبر داد. این مساله جنجال های بسیاری را در داخل دولت ترامپ و در بین متحدان آمریکا در پی داشت و با انتقاد روسیه مواجه شد. اکنون به نظر می رسد این انتقادها و نگرانی از مشکلات بیشتر کاخ سفید را به تغییر رویکرد وا داشته است.

ادامه مطلب
چرا ترامپ ایران را به چالش می کشد؟
استفاده شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا از نشست شوای امنیت

چرا ترامپ ایران را به چالش می کشد؟

پس از آنکه ریاست شورای امنیت سازمان ملل به ایالات متحده رسید، دونالد ترامپ اعلام کرد اولین جلسه شورای امنیت با موضوع ایران برگزار خواهد شد. این مساله با گمانه زنی های بسیاری درباره هدفی که ترامپ دنبال می‌ کند، همراه بود. اینکه ترامپ به دنبال جلب توجه متحدان آمریکا در خاورمیانه است یا سعی دارد حمایت مخالفان ایران را در حزب جمهوری خواه جلب کند، هنوز جای بحث دارد.

ادامه مطلب