خاورمیانه - آرشیو

خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو
معادلات منطقه و آینده انصارالله

خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو جدید

صباح زنگنه می گوید: اگر بخواهیم به شکل عمیق‌تر بررسی کنیم، به نظر می‌رسد خود قرائت انسانی و ورود انصارالله به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین در غزه و توقف کشتار صهیونیست‌ها یک ظرفیت ژئوپلیتیک را برای انصارالله ایجاد کرده و در ادامه تأثیر خود بر معادلات ژئواستراتژیک منطقه هم گذاشته است. البته نباید نادیده بگیریم که انگیزه اصلی انصارالله یمن در ورود به معادلات پس از عملیات طوفان‌الاقصی همان نگاه انسانی است و برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم مظلوم غزه دست به درگیری مستقیم با رژیم‌صهیونیستی زده‌اند، اما طبیعتاً این درگیری، ولو با انگیزه انسانی، آثار ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک خود را دارد. لذا انصارالله یمن تا زمان برقراری آتش‌بس در نوار غزه و توقف کامل کشتار و جنایت رژیم‌صهیونیستی کماکان به این روند تأثیرگذاری بر معادلات منطقه ادامه خواهد داد که طبیعتاً نقش ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی یمنی‌ها را هم ارتقا خواهد داد.

ادامه مطلب
بحران در بحران
توافق در دسترس است؟

بحران در بحران جدید

کماکان تحرکات دیپلماتیک برای مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا در جریان است. با سفر بلینکن به کشورهای منطقه اکنون این تلاش‌ها جدیت بیشتری پیدا کرده است و به دنبالش، اخبار و گزارش‌های متعددی پیرامون آن منتشر می‌شود. اگرچه در مجموع به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری اکنون توافق در دسترس باشد، اما در مقابل این احتمال هم وجود دارد که به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و خصوصاً تاکید بر حمله به رفح، مذاکرات سرانجامی پیدا نکند. 

ادامه مطلب
تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض
توافق واشنگتن – ریاض از ماده ۴.۵ تا ماده ۵

تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض جدید

با وجود آنکه تقابل مستقیم ایران و اسرائیل فروکش کرده، اما همچنان در عرصه دیپلماسی جریان‌های ضدایرانی فعالی به دنبال تغییر‌ معادلات در منطقه علیه تهران هستند؛ از تلاش بایدن برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گرفته تا ادعا بر سر ایجاد ائتلاف منطقه‌ای‌ شکل‌گیری سامانه پدافندی مشترک منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران. در بین این هدف‌گذاری‌ها، موضوع مهم‌تر ناظر بر تلاش برای دستیابی آمریکا و عربستان به یک توافق‌نامه امنیتی دوجانبه است؛ توافق‌نامه‌ای که به اعتقاد ناظران، سیبل آن‌ ایران است.

ادامه مطلب
تنش یا مذاکره؟
بررسی فضای حاکم بر منطقه بعد از فروکش‌کردن تنش میان ایران و اسرئیل

تنش یا مذاکره؟ جدید

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی - غربی یا ناتوی عربی – غربی - عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

ادامه مطلب
دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور :

دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست جدید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، گسترش تظاهرات حمایت از ملت فلسطین در آمریکا و کشورهای دیگر را نشانه استمرار اولویت مسئله غزه در افکار عمومی جهان خواندند و تأکید کردند: جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا با او، حقانیت مواضع نظام و ملت ایران را در نفی رژیم اشغالگر و بدبینی به آمریکا اثبات کرد و همه بدانند هیچ راه حلی برای حل مسئله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، یهودی و مسیحی آن وجود ندارد و روابط با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی، مشکلی را حل نخواهد کرد.

ادامه مطلب
اقتصاد سیاسی ترکیه و خوش بینی بازار به پایان کار اردوغان!
در حالی که بیش از دو دهه موفقیت داشته است

اقتصاد سیاسی ترکیه و خوش بینی بازار به پایان کار اردوغان! جدید

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه AKP نمونه برجسته سیاسی سازی اقتصاد است که مداخله در اقتصاد را با نیت و هدف تضمیتن و تثبیت بقای حکمرانی خود در سپهر سیاسی و اجتماعی ترکیه در دستورکار حاکمیت بیش از دو دهه‌ای خود داشته است. این حزب به رهبری رجب طیب اردوغان از ابتدا بر اساس تغییر و بهبود اقتصاد ترکیه، رشد اقتصادی، توسعه کشور همراه با افزایش رفاه شهروندان در فضای سیاسی این کشور ظهور کرده است. این حزب نخستین بار در انتخابات ۲۰۰۲ به کسب پیروزی کم نظیری موفق شد که نوار پیروزی آن تاکنون ادامه دارد.

ادامه مطلب
نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه
امریکا دیوان دادگستری بین‌المللی را تحت فشار گذاشت تا نخست وزیر اسرائیل را بازداشت نکند

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه جدید

رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنایت و کشتار هفت‌ماهه خود در غزه بحران‌های گوناگونی داشت که اکنون احتمال بازداشت بنیامین نتانیاهو توسط دادگاه لاهه هم به آن اضافه شده که خود این رأی، تبعات گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی را برای این رژیم به وجود آورده است.

ادامه مطلب
نقاب از چهره دمکراسی آمریکایی‌ها افتاد
در یورش به معترضان ضد اسرائیلی

نقاب از چهره دمکراسی آمریکایی‌ها افتاد

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: اتفاقات اخیر آمریکا در برخورد‌های خشن با دانشجویان و اساتید و نقض حق تجمع، حق آزادی بیان، حق اعتراض، حق امنیت در محافل آکادمیک و دانشگاهی نقاب از چهره دمکراسی آمریکایی برداشت. باید در انتظار نشست و دید عملیات ۷اکتبر و در پی آن جنگ اسرائیل علیه غزه چه دستاورد‌های دیگری در آینده با خود به ارمغان می‌آورد!

ادامه مطلب
همه علیه حماس!
آتش بش در دسترس است؟

همه علیه حماس!

در یکی دو روز اخیر اخبار و گزارش های متعددی در خصوص تبادل اسرا و آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی مخابره شده که اگرچه به نظر می‌رسد کلیت این اخبار حکایت از فضای مثبت و احتمال توافق بین طرفین می‌دهد، اما نمی‌توان با قطعیت پیرامون به نتیجه رسیدن آن سخن گفت و زمانی می‌توان در این رابطه اظهار نظر قاطعی داشت که مذاکرات به نتیجه رسیده باشد. کما اینکه استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه نیز در ریاض اذعان دارد که گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه پیشرفتی داشته، اما با احتیاط همراه است. چون به گفته او باید همیشه در این گفت‌وگوها و مذاکرات جانب احتیاط را رعایت کنیم.

ادامه مطلب
هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟
دو تفسیری که از مجمع جهانی اقتصاد در ریاض می توان داشت

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اجلاس ریاض از آن روست که در شمار هزار شرکت کننده، دوازده رئیس دولت، و نیز وزیران امور خارجه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی حضور دارند. مهم‌تر این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از خروج از چین، راهی ریاض شد تا با مقام‌های سعودی وارد گفت‌وگو شود. این گفت‌وگو پیش از سفر او به تل‌آویو است که قرار است آخرین رایزنی‌ها درباره آتش بس در غزه و احتمال حمله اسرائیل به «رفح» و نیز خطر وقوع جنگ گسترده در جنوب لبنان انجام گیرد.

ادامه مطلب