خاورمیانه - آرشیو

روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان
مذاکرات اصولی راهکار توسعه مناسبات منطقه ای، نگرش دینامیک به عرصه

روابط بین الملل و شکل گیری بحران ها در مناسبات با همسایگان

پیروز غفرانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: همه دنیا از فشارهای نظم آنگلوساکسونی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک نگرش و رفتاری آن بر ملت ها به تنگ آمده اند. اما چون شناخت شان از یکدیگر کم است و تصویر ساخته شده از دیگر ملت ها را از دریچه نگاه امپراطوری های رسانه ای نظام سلطه می بینند، نسبت به نیات یکدیگر تردید دارند و طبق خصلت همه انسان ها در مقابل ابهامات ، حاضر به ریسک نیستند. مذاکرات اصولی باید با هدف رفع این ابهامات با همه کشورهای همسایه و قدرت های نوظهور شکل گیرد. مذاکراتی مبتنی بر منافع مشترک و روش های خلق ارزش در همکاری ها.

ادامه مطلب
سلسله عملیات های ضداسرائیلی ادامه دارد
مهاجرت گازانبری از فلسطین اشغالی

سلسله عملیات های ضداسرائیلی ادامه دارد

شکنندگی وضعیت داخلی در سرزمین‌های اشغالی به قدری اوج گرفته است که اکنون نتانیاهو و صهیونیست‌ها به دنبال کنترل و مدیریت روند اعتراضات در دیگر کشورها نیز هستند. پیرو این نکته و براساس اسنادی که نشریه گاردین مشاهده کرده، مقامات سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تلاش کردند تا دفتر دادستان کل انگلیس را به مداخله در پرونده‌هایی در دادگاه‌های بریتانیا در رابطه با پیگرد قانونی معترضان «ضد اسرائیل» وادار کنند. ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین عنوان داشت، اسنادی که از طریق درخواست آزادی اطلاعات (FoI) توسط گروه «اقدام فلسطین» به دست آمده، نشان می‌دهد که مقامات سفارت رژیم صهیونیستی به داگلاس ویلسون، مدیرکل دفتر دادستانی کل انگلیس (AGO)، برای مداخله در پرونده‌های مربوط به اعتراضات در خاک بریتانیا فشار آورده‌اند.

ادامه مطلب
تهران -ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط
پرهیز از تزریق بدگمانی و خوش‌بینی انتزاعی در آینده مناسبات ایران و عربستان

تهران -ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: واقعیت‌های جاری در منطقه و آنچه بر گونه تازه روابط تهران و ریاض قابل تفسیر و تحلیل است؛ پرهیز از تزریق بدگمانی و خوش‌بینی انتزاعی است. مرور سفر اخیر «حسین عبداللهیان» وزیر امور خارجه به ریاض و جده و گفت‌گوهایش با همتای سعودی خود «فیصل بن سلمان» و نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، دستمایه‌ای نزدیک به واقعیت در اختیار می‌گذارد. این دستمایه تفسیری – تحلیلی بیرون از این چارچوب نیست که در‌حال حاضر و به هردلیل، اکنون طرف‌ها بر سر حداقلی از اشتراک نظر، توافق کرده‌اند؛ این که در رفتارشان از چه چیزی پرهیز کنند. نه این‌که چه کاری را باید انجام دهند. این حداقل هم در نوع خود دستاوردی مهم و راهگشا برای ترمیم اوضاع در آشفتگی منطقه می‌تواند باشد. اگرچه هنوز تا دستاورد ملموس و روشن راه دراز باقی است.

ادامه مطلب
عربستان و امارات احساس خیانت می کنند
تشدید اختلافات از یمن تا سودان

عربستان و امارات احساس خیانت می کنند

نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از روزنامه نگاران عربستانی که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ملاقات کردند نوشت، بن سلمان معتقد است امارات از پشت به عربستان خنجر زده است و حتی تهدید کرد ریاض همان طور که قطر را محاصره کرد، می تواند امارات را هم محاصره کند.

ادامه مطلب
زندگی در مناطق آسیب دیده به سختی سپری می شود
شش ماه پس از زمین لرزه بزرگ ترکیه و سوریه

زندگی در مناطق آسیب دیده به سختی سپری می شود

در استان های جنوب ترکیه همچنان از ماشین آلات سنگین برای تخریب ساختمان های آسیب دیده استفاده می شود و در امتداد جاده های اصلی کانتینر و چادر به وفور دیده می شود که آسیب دیدگان زمین لرزه از آنها به عنوان اسکان موقت استفاده می کنند.

ادامه مطلب
برندسازی ورزشی عربستان سعودی
کشوری که به دنبال تحقق رویاهایش است

برندسازی ورزشی عربستان سعودی

محمد عرف در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: طبعاً یکی از عواملی که می تواند عربستان سعودی را در مسیر این برندسازی به موفقیت برساند، ثروت و درآمد عظیم نفتی این کشور است. بخش قابل توجهی از مصادیق عدم توسعه و فقدان زیرساخت های مطلوب را می توان با درآمدهای نفتی جبران کرد؛  برخلاف کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور که برند ملی خود را برپایه گردشگری و متناسب با زیرساخت های موجود خود پایه ریزی کرده اند. اگرچه وجود ثروت لزوماً به معنای موفقیت نیست و عدم وجود برنامه راهبردی و مدیریت مطمئن می تواند باعث هدررفت حتی عظیم ترین منابع مالی شود. از بین روش ها و استراتژی های متنوع و مختلف برندسازی، یکی از راهبردهای شاخص این کشور، استفاده از ورزش و رویدادهای مرتبط به ویژه فوتبال است. در این راستا میزبانی از رویدادهای ورزشی و دعوت از چهره ها و تیم های ورزشی جهانی یکی از رویکردهای سعودی ها تلقی می شود.

ادامه مطلب
بحران امنیتی در اوج
افزایش تدابیر نظامی

بحران امنیتی در اوج

حولاتی که این روزها در سرزمین های اشغالی می گذرد مویدی بر آن است که صهیونیست ها در یکی از بدترین یا به تعبیری در بدترین دوره های امنیتی خود به سر می برند تا جایی که صبح دیروز یکشنبه نیروهای رژیم صهیونیستی، یک شهرک نشین را که گمان می‌کردند فلسطینی است، به ضرب گلوله در جنوب نابلس زخمی کردند.

ادامه مطلب
بازگشت به نقطه صفر؟!
تهدید تهران و معادلات پیش‌رو

بازگشت به نقطه صفر؟!

مقامات ایران پیش از این هشدار داده بودند که در صورت تخلیه محموله نفتکش سوئز راجان، عاملان آن با پیامدهایی مواجه خواهند شد؛ کما‌اینکه سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره نفت ایرانی توقیف‌شده توسط آمریکا اخطار داد که «واشنگتن بارها مرتکب اشتباهات محاسباتی شده و بارها هم به اشتباهات خود پی برده است. اگر دشمنان حماقت کرده و نفتکش ایران را تخلیه کنند، مقابله‌به‌مثل خواهیم کرد، یکی از سیاست‌های کشور از زمان جنگ تحمیلی تاکنون مقابله‌به‌مثل بوده است».

ادامه مطلب
۳۹ سال نزاع بی‌حاصل «پ.ک.ک»
ادامه قتل‌عام کودکان کُرد

۳۹ سال نزاع بی‌حاصل «پ.ک.ک»

به راستی دستاورد پ.ک.ک و نیروهای وابسته به آن در طول ۳۹ سال گذشته چه بوده است؟ ۳۹ سال نزاع مسلحانه، ترور، آتش زدن اموال مردم و دولت، خودسوزی، قتل‌عام و حذف برای کردهای ترکیه و منطقه چه دستاورد محسوس اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی، امنیتی و روانی داشته است؟

ادامه مطلب
جنگی در راه است؟
تحرکات نظامی اسرارآمیز آمریکا در عراق

جنگی در راه است؟

به رغم درخواست جریان های مختلف سیاسی عراقی و نیز مطالبه مردم این کشور برای خروج نیروهای ناتو و آمریکا از عراق، اخبار حکایت از استمرار حضور این نیروها به بهانه های واهی دارد. در این باره  ناتو ادعا کرد که ماموریت‌های بیشتری از جمله نقش‌های مستشاری و ظرفیت‌سازی در حمایت از نیروهای وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال بر عهده خواهد گرفت.

ادامه مطلب