خاورمیانه - آرشیو

توطئه یا ادای دفاع از آزادی بیان؟!
دولت سوئد متهم است

توطئه یا ادای دفاع از آزادی بیان؟!

علی موسوی خلخالی می نویسد: جالب آن که کشوری که صحبت از هولوکاست و هم‌جنس گرایی در آن ممنوع است و هر گونه صحبتی علیه آن را با شدیدترین و خشن ترین واکنش ها پاسخ می دهد، در اینجا در دفاع از آنچه آزادی ادعا می کند، دست یک فرد معلوم الحال را باز می گذارد تا تعمدا خشم هزاران مسلمان معتقد را برانگیزد. 

ادامه مطلب
عراق برای توسعه به آرامش منطقه ای نیازمند است
انگیزه مضاعف برای حضور در مجمع گفت وگوها ایران و شورای همکاری

عراق برای توسعه به آرامش منطقه ای نیازمند است

علی موسوی خلخالی می نویسد: بغداد در نظر دارد رویای کانون اقتصادی بودن خود را محقق کند و این رویا محقق نمی شود مگر با تبدیل شدن رقابت قدرت های منطقه ای به همکاری و تعاملات منطقه ای که بی شک جنبه اقتصادی آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

ادامه مطلب
ایران و روسیه به رقیب هم تبدیل می شوند؟
در موضوع انرژی

ایران و روسیه به رقیب هم تبدیل می شوند؟

تحلیلگران بر این باورند که مسکو همچنین درصدد است از روابط خود با تهران برای تقویت سیطره خود بر کریدورهای نفتی راهبردی در تنگه هرمز (روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند) و نیز در دریای سرخ (روزانه حدود ۴.۵ میلیون بشکه از آن عبور می کند) استفاده کند.

ادامه مطلب
ترکیه و قزاقستان، نمونه چند جهت‌‌ گرائی
کنشگری سیاست خارجی در حوزه جنوب جهانی

ترکیه و قزاقستان، نمونه چند جهت‌‌ گرائی

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: موضع‌گیری‌ها و رفتارهای ترکیه در قبال بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دوران اخیر نشانگر کنشگری و بازیگری بطور همزمان در عرصه‌های مختلف است. این رفتار انحصاری به ترکیه ندارد، کشورهای عمده حوزه جنوب جهانی به درجات مختلف الگوی رفتاری ترکیه را به نمایش می‌گذارند.

ادامه مطلب
لبنان، یونان و اردن و مصر نیست
پنجاه و دومین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

لبنان، یونان و اردن و مصر نیست

لبنان یونان و مصر و حتی اردن نیست، چیزی که بعضی از لبنانی ها اعتقاد دارند. لبنان ملت ها و دولت ها و طوایفی است که هر کدام می خواهد اراده خود را بر دیگری تحمیل کند و امورش را همیشه پاره پاره تنظیم کرده است.

ادامه مطلب
ایران و قطع نامه ۵۹۸
وزارت امور خارجه در گرفتن غرامت جنگ از عراق کوتاهی کرده است؟!

ایران و قطع نامه ۵۹۸

احسان هوشمند در گفت وگویی تاکید دارد که بهبود مناسبات ایران و عراق طی سال‌های بعد از سقوط صدام حسین، منطقا باید شرایطی را شکل می‌داد که ایران مجددا از بغداد درخواست پایبندی به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را می‌داشت و در همین باره تهران این درخواست خود را در سازمان ملل ثبت می‌کرد. اما چه اتفاقی افتاده است؟ تا به حال گویا چندان تلاش دیپلماتیکی از سوی جمهوری اسلامی ایران در هیچ کدام از دولت‌های بعد از جنگ برای این موضوع شکل نگرفته است تا شاهد احقاق حقوق ملت ایران باشیم و عراق مجددا به قرارداد ثبت‌شده در سازمان ملل یعنی قرارداد الجزایر برای تعیین سرنوشت اروند متعهد شود و طرف عراقی هم همچنان بی‌توجه به این موضوع است.

ادامه مطلب
اهداف و واقعیت های گفت وگوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسیه
عواملی که دو طرف به هم نزدیک می کند

اهداف و واقعیت های گفت وگوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسیه

هفته گذشته ششمین گفت وگوی راهبردی دو طرف در مسکو، پایتخت روسیه با حضور وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد و دو طرف درخصوص راه های حمایت و تقویت همکاری‌های مشترک بحث و گفت وگو کردند. بی‌تردید تشکیل این نشست در حال حاضر معانی ویژه‌ای دارد؛ زیرا در بحبوحه درگیری نظامی جاری میان روسیه و اوکراین و تشدید مواضع متشنج میان روسیه و کشورهای غربی و همچنین در سایه شکل گیری دنیای جدیدی از سوی کشورهای گروه «بریکس» و سایر کشورهایی رخ داد که به دنبال استقلال کامل در تصمیم‌گیری سیاسی و اقتصادی خود هستند به گونه‌ای که به افول سیطره غرب بر جهان منجر شود.

ادامه مطلب
ایران و امریکا برای جنگ آماده می شوند؟
فضای جنگی در شرق سوریه

ایران و امریکا برای جنگ آماده می شوند؟

گرمای تنش نظامی آمریکا، روسیه و ایران احتمالا فراتر از تابستان در صحرای سوریه است؛ بنابراین آیا شرق سوریه در زمانی منفجر می‌شود که همه طرف‌ها آمادگی خود را برای جنگ انکار می‌کنند در حالی که تحرکات آنها تاییدی بر آن است؟

ادامه مطلب
اسرائیل از تداوم حمله به سوریه نتیجه ای کسب کرده است؟

اسرائیل از تداوم حمله به سوریه نتیجه ای کسب کرده است؟

مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در سرزمین های اشغالی هم نسبت به نتایج حملات و تجاوزات به سوریه نگاهی متفاوت دارند. کما اینکه یک پژوهش صهیونیستی به بروز برخی نتایج معکوس از حملات رژیم به نقاطی در سوریه و منطقه اذعان کرده است.

ادامه مطلب
تنش نظامی در راه است؟
بررسی تحرکات ایالات متحده در خلیج فارس و سوریه

تنش نظامی در راه است؟

خبر اعزام اف - ۱۶‌‌‌های آمریکا به منطقه خلیج فارس جمعه گذشته در حالی از زبان مقامات پنتاگون رسانه‌ای شد که با بررسی تحولات چند هفته اخیر به نظر می‌رسد که دایره تحرکات نظامی واشنگتن در خاورمیانه بیش از اینها باشد؛ چون ایالات متحده علاوه بر اعزام جنگنده به خلیج فارس، جنب‌و‌جوش‌هایی را هم از طریق ائتلاف بین‌المللی در شرق فرات و پایگاه التنف در دستور کار دارد که انجام مانورهای مشترک با نیروهای دموکراتیک سوریه، تمرین‌های نظامی با ارتش آزاد (از طریق به‌کارگیری تسلیحات واقعی) در پیرامون منطقه ۵۵ و منطقه التنف، ارسال تسلیحات سنگین به نیروهای قسد ازجمله سامانه موشکی «هیمارس یا تانک‌های بردلی»، انتقال دو اسکادران از جنگنده‌های «A-۱۰» و «F-۲۲ Raptor» به پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه، انتقال زیردریایی اتمی «USS Virginia» به منطقه خلیج فارس و نیز اعزام ناوشکن «یو‌‌اس‌‌اس توماس هادنر» به همین منطقه (خلیج فارس) را شامل می‌شود. مجموعه تحرکات چند هفته اخیر این مسئله را القا می‌کند که فضاسازی جنگی آمریکایی در راه است؛ به‌ویژه اگر این تجهیزات با جنب‌و‌جوش نظامی بی‌وقفه آمریکا میان متحدانش در پایگاه التنف و مناطق شرق فرات همراه باشد.

ادامه مطلب