خاورمیانه - آرشیو

آغاز فصلی جدید در روابط تهران و ریاض با سفر وزیر خارجه عربستان
دو کشور از مرحله هشدارهای امریکا عبور کرده اند

آغاز فصلی جدید در روابط تهران و ریاض با سفر وزیر خارجه عربستان

ناظران امور کشورهای حاشیه خلیج فارس باور دارند که سفر شاهزاده فیصل بن فرحان تأیید می‌کند که عربستان تصمیم خود را برای عادی سازی روابط با ایران اتخاذ کرده است و برای حل و فصل اختلافات میان خود به گونه‌ای که تأثیر مثبتی بر موضوعات منطقه به ویژه مسئله یمن داشته باشد، روی گفت وگوی مستقیم حساب می‌کند.

ادامه مطلب
عجز در حل بحران لبنان
مشکلات چندگانه ای که دردآور است

عجز در حل بحران لبنان

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: هر چند مشکلات لبنان دیرینه و مبتنی بر نتایج مترتب از سالها جنگ داخلی و سیاست های فرقه ای و نفوذ و سلطه خارجی است، لبنان امروز در ادامه مشکلات گذشته یکی از مصادیق بارز بحران ارگانیک (به تعبیر آنتونیو گرامشی) است. نخبگان و آنان که حاکم‌اند به دلیل منافع خود، یا اراده حل بحران ندارند و یا قادر به حل بحران نیستند و از ارائه‌ راه‌حل‌های قابل قبول عاجزند.

ادامه مطلب
آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو
کریدوری که جنوب کشور را به ترکیه وصل می کند (۴)

آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو

علی موسوی خلخالی می نویسد: این پروژه عظیم در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اما طی سال های اخیر و با افزایش درآمدهای نفتی عراق، تمرکز بر آن افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ دولت عراق برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیون دلار در نظر گرفت. زمانی که کار ساخت این بندر آغاز شد، «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق آن را یکی از برجسته ترین نشانه های مرحله جدید عراق برشمرد. 

ادامه مطلب
اسرائیل جدی نیست
چهل و هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

اسرائیل جدی نیست

اگر اسرائیل واقعا برای راه حل ایجاد دو کشوری و عملیاتی کردن آن جدی بود کار را برای آن تسهیل می کرد و بعد از توافقات اسلو با فلسطینینان در سال ۱۹۹۳ و سال های بعد از آن کاری می کرد. اما اسرائیلی ها جدی نبودند و دولت های اسرائیلی گوناگونی که بر سر آمدند با همه اختلافاتی که با هم داشتند نتوانستند برای این موضوع کاری کنند و راه حلی را پیش ببرند

ادامه مطلب
خلاء در لبنان
بعد از فروپاشی اقتصادی و مالی چه می‌شود؟

خلاء در لبنان

سردرگمی داخلی در لبنان در حال گسترش است و اعتصاب بخش بانکی در مخالفت با اقدامات قضایی علیه برخی بانک ها در همین چارچوب قرار می‌گیرد. گروه های سیاسی در انتخاب رئیس جمهوری جدید همچنان ناکام مانده اند و این ناکامی ادامه دارد.

ادامه مطلب
گام‌های عملی تهران و ریاض با عقبه سرمایه اجتماعی
آنچه می تواند روابط ایران و عربستان را مستحکم کند

گام‌های عملی تهران و ریاض با عقبه سرمایه اجتماعی

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بنای جدید روابط ایران و عربستان می‌تواند و ضرورت دارد که در سطح اجتماعی ساخته شود. سطح اجتماعی یعنی همان پیشبرد روابط همسایگی با بهره‌مندی از بازیگران غیر دولتی به گونه‌ای که دولت‌ها، مراودات بازیگران اجتماعی اعم از تجار، مراکز علمی و...را تمهید و بسترسازی کنند و بازیگران اجتماعی پیوندها را برقرار کنند. چنین سازه‌ای در آینده در مقابل طوفان‌ها مقاوم خواهد بود.

ادامه مطلب
چالش‌ها و مشکلات پیش روی السودانی
از فشارهای بیرونی تا رقبای داخلی (۳)

چالش‌ها و مشکلات پیش روی السودانی

علی موسوی خلخالی می نویسد: السودانی به توانایی خود برای مدیریت فضای فعلی سیاسی کشور امید دارد و گمان می کند می تواند با مدیریت آن از بحران ها عبور کند. استقبالی که کشورهای عربی از او کرده اند و تعامل بالایی که دولت های عربی با او دارند، نشان می دهد که این توانایی به رسیمت شناخته شده است.

ادامه مطلب
وقتی معادلات در کرانه باختری هم به هم خورده است
جنین، نقطه عطف

وقتی معادلات در کرانه باختری هم به هم خورده است

آنچه از سوی گردان‌های شهید عزالدین القسام، سرایا القدس و به خصوص گردان جنین در پاسخ به تجاوزات صهوینیست ها روی داد عملا نشان از به هم خوردن معادلات در کرانه باختری است. استفاده از بمب کنا جاده ای، تیراندازی شدید به خوردهای نظامی و به کارگیری موشک های دوش پرتاب برای حمله به بالگردها نقطه عطفی برای مبرزان فلسطینی است.

ادامه مطلب
آغاز ماه عسل ترکیه و امارات
با شروع دوره جدید دولت اردوغان

آغاز ماه عسل ترکیه و امارات

ترکیه که ششمین شریک تجاری بزرگ امارات به شمار می رود، در ماه مارس یک توافقنامه تجاری ۵ ساله به ارزش ۴۰ میلیارد دلار را با این کشور امضا کرد که این توافق در ۳۱ ماه مه پس از انتخاب مجدد اردوغان به تصویب پارلمان نیز رسید. کارشناسان این توافق اقتصادی دوجانبه را صرفا یک نشانه از رفاقتی قلمداد می کنند که در حال ریشه گرفتن بین رهبران دو کشور است.

ادامه مطلب