خاورمیانه - آرشیو

آشتی عربستان و ایران؛ معانی و چشم اندازها
توافقی که در شرایط متشنج بین المللی حاصل شد

آشتی عربستان و ایران؛ معانی و چشم اندازها

این ابتکارعمل معانی متعددی دارد. در سطح بین المللی می‌توان گفت که این ابتکارعمل از جایی خالی ناشی است که عقب نشینی ایالات متحده آمریکا به وجود آورد و بیان واقع بینانه اعتقاد به اهمیت گفت وگو به عنوان راهی برای پرهیز از گزینه‌های بد است و به مثابه  نشانه‌ای برای برقراری توازن‌های جدید در منطقه است.

ادامه مطلب
اجلاس جده: ضیافت پایانی مرگ بهار عربی
تاریخ اروپا در خاورمیانه تکرار شد؟

اجلاس جده: ضیافت پایانی مرگ بهار عربی

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بهار عربی از لحاظی مانند مانند انقلاب فرانسه بود. انقلاب فرانسه با ایدەها و آرمان های تازه به سود مشارکت اجتماعی و دموکراتیک شدن سیاست، مفهوم اروپای جدید را در مقابل اروپای قدیم مطرح کرد. بهار عربی هم آتش در خرمن استبداد و اشرافیت منطقه انداخت و چند صباحی آسمان خاورمیانه را روشن کرد. اما به زودی شعلەهایش خاموش و گرفتار ترمیدوری زودرس شد.

ادامه مطلب
چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟
ناامیدی از غرب، پیام صریح سفر رئیس جمهور به دمشق

چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟

علی موسوی خلخالی می نویسد: این طور به نظر می رسد که سفر رئیس جمهور به سوریه بعد از آن انجام شد که بن بست در روابط ایران و غرب به ویژه بر سر مذاکرات هسته ای بیش از پیش نمایان شده است.

ادامه مطلب
بحران بودجه در اسرائیل و احتمال فروپاشی دولت بی بی!
شکاف ها عمیق تر از گذشته شده اند

بحران بودجه در اسرائیل و احتمال فروپاشی دولت بی بی!

با روی کار آمدن مجدد بی بی، رژیم صهیونیستی هر روز با یک بحران دست و پنج نرم می کند. تا به اینجا کار ناظران، «افراطی ترین» کابینه تاریح این رژیم را «فاجعه بارترین» کابینه هم می دانند. بعد از بحران سیاسی - اجتماعی بی سابقه در سراسر اراضی اشغالی ناشی از کودتای قضایی نتانیاهو، بحران امنیتی، شکاف ساختاری و ....، اکنون این کابینه در حال فروپاشی به دلیل اوج گیری بحران در بودجه ریزی هم شده است. هر حزب، جریان و چهره ائتلافی در کابینه بی بی به دنبال سهم خواهی و گرفتن بودجه بیشتر برای خود در جهت تحقق اهداف و منافعش است و در این راستا ابایی هم از تهدید به استعفای و کناره گیری از دولت هم ندازند. از این منظر تقریبا همه جریان های ائتلافی نوعی باج خواهی و سرکیسه کردن بی بی را در دستور کار دارند.    

ادامه مطلب
آلمان در میانه منافع و شعار
وقتی برلین مجبور است همه چیز را درک کند

آلمان در میانه منافع و شعار

در سال ۲۰۲۲، آلمان با حدود ۱۹۸ میلیون یورو دومین ارائه دهنده کمک های بشردوستانه به یمن بود. در ماه فوریه، آلمان تامین ۱۲۰ میلیون یورو دیگر را برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. اما در عین حال، آلمان یک تامین کننده مهم تسلیحات برای عربستان سعودی نیز هست. این پادشاهی به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی در جنگ یمن متهم شده و در سال های گذشته بارها جنجال هایی همانند قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار مشهور عربستانی، این کشور را در معرض انتقادات و تحریم ها قرار داده اند. با همه اینها دولت آلمان کمک های خود به پادشاهی عربستان را متوقف نکرد.

ادامه مطلب
سیاست خارجی ترکیه در آستانه ۱۰۰ سالگی: تغییر یا تداوم؟
۱۰ دلیل برای اینکه انتخاب قلیچدار اغلو چیزی را تغییر نمی دهد

سیاست خارجی ترکیه در آستانه ۱۰۰ سالگی: تغییر یا تداوم؟

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون انتخابات ترکیه با رقابت نزدیک اردوغان و قلیچدار اغلو به دور دوم کشیده شده است. اگرچه شواهد و قرائن نشان از پیروزی اردوغان می‌دهد اما در صورتی که حزب رقیب نیز برنده شود تا یک دهه آتی تغییرات راهبردی در سیاست خارجی ترکیه ایجاد نخواهد شد؛ چرا؟

ادامه مطلب
تلاش های ریاض جواب داد؟
بررسی اهمبت و اهداف سفر بشار اسد به عربستان

تلاش های ریاض جواب داد؟

حضور بشار اسد در جده برای شرکت در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب با استقبال بسیاری از سوی سیاستمداران حاضر در این شهر همراه شد. بنا بر این گزارش، محمد بن‌سلمان به عنوان میزبان این نشست، خرسندی خود را از حضور اسد در این شهر اعلام و تأکید کرد: «امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حمایت از امنیت سوریه نقش داشته باشد و به پایان بحران این کشور منجر شود. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم منطقه به میدانی برای نزاع و جنگ تبدیل شود. این همه سال نزاع و درگیری که ملت‌های ما از آن رنج بردند برای ما کافی است. ما تلاش خود را برای کمک به طرف‌های یمنی برای حل بحران در این کشور افزایش می‌دهیم.»

ادامه مطلب
انتخابات ترکیه به وقت ایران!
خوش خیالی بعضی ها برای شکست خوردن اردوغان

انتخابات ترکیه به وقت ایران!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انتخابات ترکیه در ۱۴ می ۲۰۲۴ که انتخاب رئیس جمهوری ترکیه را به دور دوم انتخابات در ۲۸ می معطوف کرده، در کشورهای همسایه دارای واکنش‌های مختلف بوده است. واکنش‌هایی که در تضاد با یکدیگر نیز قرار داشته و رویکردهای خوش‌بینی و بدبینی افراطی را نمایان ساخته است.

ادامه مطلب
توهم تجزیه رژیم صهیونیستی
باتلاق صدام برای رهبران کشورهای شمالی پیش روست

توهم تجزیه رژیم صهیونیستی

طاهره حسن پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری آذربایجان و اقدامات ناسنجیده رئیس جمهوری این کشور درست مثل صدام در باتلاق کشورهای غربی خواهند ماند. اگر تهاجمی باشد و قرار بر تجزیه باشد باید سرزمین های فعلی جمهوری آذربایجان به سرزمین مادر بپیوندند و در صفحه جهانی موجودیتی به نام رژیم صهیونیستی از بین برود. 

ادامه مطلب
ایران قدرت اول منطقه، اسرائیل غرق بحران داخلی
تهران چگونه با وجود تحریم از پس فشارها برآمده است؟

ایران قدرت اول منطقه، اسرائیل غرق بحران داخلی

با وجود رژیم حداکثری اعمال تحریم ها، ایران به یک بازیگر جدی و ضروری منطقه ای تبدیل شده که در آستانه برداشتن آخرین گام و کسب مقام یک قدرت هسته ای است. و این در حالی است که اسرائیل در وضعیت عمیق ترین بحران سیاسی داخلی قرار دارد.

ادامه مطلب