خاورمیانه - آرشیو

۹۹، سال «جهش تولید»/تحریم ها به نفع ما تمام خواهد شد
پیام نوروزی مقام معظم رهبری

۹۹، سال «جهش تولید»/تحریم ها به نفع ما تمام خواهد شد

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، با اشاره به فشارهای آمریکا فرمردند: «مشکلات اقتصادی قطعاً تمام خواهد شد و این تحریمهایی که کرده‌اند به نفعِ ما تمام خواهد شد؛ تا الان البتّه ضررهایی داشته لکن سودهایی هم در کنارش وجود داشته؛ یعنی ما را وادار کرده به اینکه به فکر امکانات خودمان باشیم، به فکر تهیّه‌ی لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم، که این برای ما خیلی مغتنم است و همین ان‌شاء‌الله ادامه پیدا خواهد کرد. پس بنابر‌این، ما باز به تولید نیاز داریم. سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض میکنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. ا

ادامه مطلب
سختی های ۹۹ کمتر از ۹۸ نخواهد بود!
رقم خوردن سالی کم نظیر در سایه طوفانی از حواث و اتفاقات تلخ در سال جاری

سختی های ۹۹ کمتر از ۹۸ نخواهد بود!

در شرایطی که هنوز سیل حوادث سال جاری تمام نشده است، پا در سال ۹۹ خواهیم گذاشت و این نقطه تفاوت امسال با سال های گذشته است. از این رو جامعه حتی آن امید واهی دو سال اخیر را هم برای ایجاد تغییری هر چند کوچک و نسبی در وضعیت کنونی کشور را طی سال پیش رو از دست داده است، خصوصا که سایه دو مسئله جدی، یکی نگرانی از تداوم و تشدید شیوع کرونا و دیگری وضعیت نه چندان مناسب بودجه سال ۹۹، نوید سالی سخت را به ایرانی ها می دهد. در این وضعیت یقینا جامعه باید کمربندهای خود را برای سالی به مراتب سخت تر از سال جاری ببندد.

ادامه مطلب
سازندگان سلاح، معماران سیاست خارجی ایالات متحده
کشورهایی که با وادرات اسلحه حکومت خود را تضمین می کنند

سازندگان سلاح، معماران سیاست خارجی ایالات متحده

صنعت تولید دفاعی آمریکا چطور می تواند سیاست امور خارجه این کشور را متاثر کند؟ مقامات رسمی منتخب قادرند از گذر قدرت قانونگذاری از این صنعت حمایت کنند. صاحبان صنعت نظامی نیز به نوبه خود در میان اعضای کنگره و دیگر مقامات اجرایی ارشد ایالات متحده امریکا نفوذ دارند. به عبارتی این یک اخاذیِ متقابل است.

ادامه مطلب
ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا
جامعه غربی در برابر ملت ایران مسئول است

ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا

سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از موثرترین راه ها برای مبارزه با کرونا، تعطیلی شهرها (قرنطینه) یا محدودیت در رفت و آمدها است. با چنین رویکردی بسیاری از مردم با کاهش درآمدی مواجه می شوند و دولت ها موظفند جبران خسارت کنند. بر این اساس کشورهای مختلف ده ها میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته اند، ولی دولت ایران در این زمینه با مشکل جدی مواجه است، چرا که منبع اصلی درآمد آن (فروش نفت) به خاطر تحریم جنایتکارانه آمریکا تعطیل است. برای تهیه و واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز نیاز به درآمد هست، این در حالی است که اگر بودجه لازم برای این امر هم تامین شود، همان تروریسم اقتصادی راه های تبادلات مالی و پولی با کشورها و شرکت های مختلف خارجی را بسته و ایران با سختی های طاقت فرسایی در این مسیر مواجه است. حتی آمریکا در این شرایط سخت، اجازه استفاده از مبالغ بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را نمی دهد تا فشار حداکثری خود علیه مردم مظلوم کشورمان را تکمیل کند.

ادامه مطلب
شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم ها علیه ایران
ممنوعیت سفر ترامپ در رابطه با اروپا کمکی به متوقف کردن کرونا نمی کند

شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم ها علیه ایران

تحریم های ایالات متحده حتی سبب شده است که گوگل ایران را از فهرست کشورهایی که قادر به دانلود برنامه تشخیص ویروس کرونا از فروشگاه ها آنلاین هستند، حذف کند.

ادامه مطلب
در این وانفسا روحانی کجاست؟
لزوم نقد منصفانه دولت

در این وانفسا روحانی کجاست؟

علی ربیعی در یادداشتی می نویسد: ظریف در نهایت حکمت و درایت در نامه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل یادآور شده با توجه به جو ارعاب و تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران واردات مربوط به اقلام دارویی از اروپا در مقایسه با سال اجرای برجام گاه تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

ادامه مطلب
عدنان الزرفی، سیاست‌بازی که حکم نخست‌وزیری گرفته است
مردی اهل بده‌بستان‌های سیاسی

عدنان الزرفی، سیاست‌بازی که حکم نخست‌وزیری گرفته است

علی موسوی خلخالی می‌نویسد: زرفی ۳۰ روز کاری فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد. تا این لحظه مخالفت‌ها با او بسیار است که می‌تواند کار او را سخت و چه بسا موجب شکست او شود. به دلیل این که او فردی با نمایندگان وارد مذاکره شده و روسای فراکسیون‌ها را دور زده است احتمال این که تلاش‌هایش به شکست بینجامد وجود دارد. البته نباید توانایی بالای چانه‌زنی او را دست کم گرفت که امتیازی برای او محسوب می‌شود.

ادامه مطلب
بهانه جویی های امریکا برای تداوم حضور در بلاد رافدین
آینده امنیتی عراق!

بهانه جویی های امریکا برای تداوم حضور در بلاد رافدین

نباید فراموش کرد که خط قرمز آمریکا، کشته و مجروح شدن نیروهایش در عراق است. از این رو در صورت تداوم حملات خمپاره ای و راکتی و افزایش تلفات نیروهای آمریکایی، واشنگتن ضمن موج سورای رسانه ای، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی به به منظور حمله به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی همسو با تهران در عراق از طریق برخی اتهام زنی ها، به دنبال کنار گذاشتن جنگ با تروریسم و در ادامه تلاش برای احیای هسته ای خفته داعش در عراق خواهد بود تا بهانه برای تداوم هر چه بیشتر خود در این کشور را فراهم آورد. چرا که بدون شک ایالات متحده آمریکا هیچ گاه خاک عراق را به دلایل متعدد ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئوانرژیک ترک نخواهد کرد. کما این که در همین راستا ما شاهد رفتار پارادوکسیکالی از جانب کاخ سفید بودیم.

ادامه مطلب
سال ۹۸ سالی تلخ که سپری شد
عمو نوروز! لطفاً لبخند بزن

سال ۹۸ سالی تلخ که سپری شد

جلال خوشچهره در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سال ۹۸ در خاطر تاریخی ایرانیان تلخ خواهد ماند. سیر حوادث ناگوار یکی پس از دیگری مردم را آزرد تا آنجا که به طنز در پی هر حادثه، برای حادثه بعدی گمانه زنی می‌شد. تحمل و بردباری ایرانیان در سالی که گذشت، ارزش زبانزد شدن را میان مردم جهان دارد.

ادامه مطلب
فشار حداکثری امریکا علیه ایران: آری یا خیر
نظر کارشناسان اندیشکده هوور درباره نحوه برخورد با ایران

فشار حداکثری امریکا علیه ایران: آری یا خیر

چهار کارشناس اندیشکده هوور شامل ویکتور دیویس هانسون، اچ. آر. مک‌مستر، عباس میلانی و مارتا کرنشاو در نشستی، کارآمد بودن یا نبودن کارزار "فشار حداکثری" دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا علیه ایران را به بحث و گفت وگو گذاشتند.

ادامه مطلب