خاورمیانه - آرشیو

نگرانی های امریکا از همکاری های نظامی ایران و روسیه
واشنگتن از متحدان خود می خواهد دفاع جمعی را تقویت کنند

نگرانی های امریکا از همکاری های نظامی ایران و روسیه

نمایندگان وزارت امور خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی در کاخ سفید به نمایندگی از امریکا در گفت وگوهای ریاض شرکت می کنند. به گفته یک منبع، توجه مذاکره کنندگان نه فقط به موضوع گسترش نظامی تهران در خاورمیانه، بلکه به موضوع نزدیکی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه همکاری های نظامی – فنی نیز جلب شده است.

ادامه مطلب
نتانیاهو و کشورهای عربی خلیج فارس
محوری میان افراط‌گرایان اسرائیلی با امیرنشینان

نتانیاهو و کشورهای عربی خلیج فارس

روابط رسمی میان اسرائیل و امارات دو سال پیش و به موجب توافقات ابراهیم برقرار شدند. بعد از انتخابات اول نوامبر که در آن پیروزی عرصه ناسیونالیست در اسرائیل را شاهد بوده ایم نگرانی هایی بابت اینکه روابط میان اسرائیل و امارات بتوانند تحت تأثیر انتخاب دولت تندروی نتانیاهو قرار گیرند، وجود داشت اما دست کم تا حالا چنین اتفاقی نیفتاده است.

ادامه مطلب
ایران چندملیتی: استالینیسم، بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال
خط‌کشی زبانی در ایران مانند تجربه عراق پاسخ نمی‌دهد

ایران چندملیتی: استالینیسم، بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال

احسان هوشمند در یاداشتی می نویسد: فضاسازی رسانه‌ای برخی شبکه‌های فارسی‌زبان مانند ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی درباره «چند‌ملیتی‌بودن»، بیان ادعای تازه‌ای نیست. بر مبنای رویکرد ضد‌تاریخی وابستگان به اردوگاه استالین در موضوع «مسئله ملی»، ایران کشوری چند‌ملیتی است و اقوام و تیره‌های ایرانی هر یک ملت خاصی هستند که در مجموع نه به‌عنوان ملت ایران بلکه در جغرافیایی به‌عنوان ایران مستقر هستند.

ادامه مطلب
استراتژی اصلی غرب نسبت به ایران، تضعیف بنیه های اقتصادی است
Plan B غرب برای تهران چه خواهد بود؟

استراتژی اصلی غرب نسبت به ایران، تضعیف بنیه های اقتصادی است

محمود سریع القلم در نوشتاری تاکید دارد که استراتژی غرب نسبت به ایران در اصل، تضعیف بنیه های اقتصادی است. چینی ها بنیان های اقتصادی مدرنیته را دربست قبول کردند ولی مبانی سیاسی و فلسفی آن را با مدیریت پیچیدۀ افراد شهری خود بیرون نگه داشتند. روسها نه مدرنیته اقتصادی را توانستند پیاده کنند و نه مدرنیته فلسفی را. آنها نیزمعلق هستند. از ماه های اول جنگ اوکراین، یک میلیون از بهترین های علمی، تخصصی و کارآفرینان، روسیه را ترک کرده اند. چینی ها هم با روسیه ارتباطات خود را حفظ می کنند هم با ایران تا از غرب امتیاز بگیرند چون خیلی به آنها نیازی ندارند. اشتراک روشی چینی ها و غربی ها در این است که هم با حوصله هستند و هم درازمدت فکر می کنند. توان اقتصادی آدمی را هم با حوصله می کند و هم درازمدت. غرب در تحقق اهداف خود نسبت به ایران و روسیه هیچ عجله ای ندارد.

ادامه مطلب
ایران‌هراسی دشمنان به‌خاطر دفاع ایران از ملت فلسطین است
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب عنوان شد:

ایران‌هراسی دشمنان به‌خاطر دفاع ایران از ملت فلسطین است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز شنبه در عید سعید مبعث، در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی و مهمانان و شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن، استفاده از گنجینه‌های عظیم و تمام‌نشدنی بعثت رسول خاتم(ص) را علاج همه مشکلات و راه رسیدن امت اسلامی به سعادت دنیوی و اخروی خواندند و افزودند: اگر کشورهای اسلامی به تعالیم بعثت عمل می‌کردند، رژیم خبیث و شرور صهیونیستی نمی‌توانست در مقابل چشمان امت اسلامی اینگونه به مظلومان فلسطینی ظلم و جنایت کند که البته ملت ایران و نظام اسلامی همچنان به وظایف خود در این زمینه عمل خواهند کرد.

ادامه مطلب
بیلانی ویرانگر برای سیستم حکومتی اردوغان
زلزله همه را خشمگین کرده است

بیلانی ویرانگر برای سیستم حکومتی اردوغان

بیلان اولیه هولناک و ویرانگر است. از آنجا که اردوغان نهادهای کشور را تضعیف کرده و تا حدی از بین برده، مکانیسم های کنترلی را لغو کرده و دولت را با خود همسو کرده است: این سوال مشروع مطرح می شود که آیا دولت با یک سیستم متفاوت واکنش بهتری نشان می‌داد؟

ادامه مطلب
بلای زلزله برسر اقتصاد ترکیه
ضربه ۸۴ میلیارد دلاری

بلای زلزله برسر اقتصاد ترکیه

مخلص الناظر، استاد اقتصاد و مدیریت بازرگانی دانشگاه استانبول، تأکید می‌کند که هزینه سنگین بازسازی مناطق زلزله‌زده فشار شدیدی را بر بودجه ترکیه وارد خواهد کرد و بر کسری بودجه خواهد افزود و نتیجه آن کاهش بیش از پیش ارزش لیره در برابر دلار است. خسارت اقتصادی دو زمین لرزه اخیر ترکیه نزدیک به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و بیش از ۸۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

ادامه مطلب
همکاری های ایران و روسیه و نگرانی های منطقه ای
توازنی که می تواند در خاورمیانه به هم بخورد

همکاری های ایران و روسیه و نگرانی های منطقه ای

نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به امکان ارائه فناوری‌های پیشرفته نظامی از سوی روسیه به ایران احتمالاً به تردید کشورهای حوزه خلیج فارس به ادامه همکاری‌های نفتی با مسکو منجر می‌شود. هر چه عربستان سعودی بیشتر حمایت فعالانه روسیه از ایران را شاهد باشد، احتمال این‌که به همکاری‌های نفتی خود با روسیه پایان دهد، بیشتر می‌شود.

ادامه مطلب
اینجا سوریه، کسی به فکر مصیبت‌زدگان زلزله نیست
دیپلماسی تبعیض

اینجا سوریه، کسی به فکر مصیبت‌زدگان زلزله نیست

بر اساس گزارش سازمان ملل، فقط در سوریه ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر بی خانمان بمانند. در مجموع، نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از زلزله آسیب دیدند. در حالی که ده ها کشور به ترکیه پیشنهاد کمک کردند و تیم های نجات و کمک های بشر دوستانه را به آنجا فرستادند، در سوریه، فقط تعداد کمی در روزهای اول پس از فاجعه به سوری ها کمک کردند. مردم باید عمدتا خودشان از زیر آوار نجات می یافتند. در مناطق تحت کنترل مقامات رسمی سوریه، امدادگران روسی به کمک آمدند، اما در منطقه تحت کنترل مخالفان و گروه‌ های رادیکال، کسی نبود که روی آن حساب باز کنند.

ادامه مطلب
لرزه سنگین زلزله ترکیه بر رویاهای اردوغان
پیامدهایی که مورد انتظار است

لرزه سنگین زلزله ترکیه بر رویاهای اردوغان

اکنون ترکیه در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته است و برای بازسازی شهرها و شهرک های خود، به میلیاردها دلار نیاز دارد. این در حالی است که غرب همچنان بر جنگ اوکراین و ناسازگاری احتمالی دولت ترکیه در مورد موضوع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو متمرکز است. آنکارا در سال ۲۰۲۲ با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو مخالفت کرد، با این اعلام که آنها میزبان سازمان‌های تروریستی مخالف ترکیه هستند. ترکیه همچنین به روابط اقتصادی خود با روسیه ادامه داده است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا ترکیه با توجه به درخواست کمک مالی از ایالات متحده و اروپا از مخالفت خود دست خواهد کشید یا خیر.

ادامه مطلب