آمریکا - آرشیو

چین، روسیه و دیپلماسی‌ای که دیگر جواب نمی‌دهد
دهه‌ای معادل چند قرن تحول

چین، روسیه و دیپلماسی‌ای که دیگر جواب نمی‌دهد

ریچارد هاس می نویسد: آنچه روشن است اینکه رهبران چین، ظاهرا این تصور را دارند که پکن برای رفتار تهاجمی اش، هزینه چندانی پرداخت نخواهد کرد چرا که دیگران وابستگی زیادی به صادرات چین و دسترسی به بازارهای این کشور دارند. با این حال، به نظر نمی رسد که بروز یک منازعه میان واشنگتن و پکن، یک احتمال دور باشد. با نزدیک شدن مسکو و پکن، اکنون برخلاف چهل یا پنجاه سال پیش، این آمریکاست که خود را مرد سالخورده این دیپلماسی سه ضلعی می بیند.

ادامه مطلب
چریک شورشی که رئیس جمهور شد
نخستین عالی‌مقام چپ‌گرای کلمبیا

چریک شورشی که رئیس جمهور شد

ناصرقلی سارلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گوستابو پترو که روزگاری چریکی شورشی به شمار می‌رفت و برای همین، به زندان نیز افتاده بود، از دهه ۹۰ میلادی وارد مبارزات سیاسی شد. ابتدا به‌همراه گروهی از رفیقان پیشین وارد مجلس نمایندگان شد و بعد از آن به سنا راه یافت. سپس در سال ۲۰۱۰ وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما ناکام ماند. بعد از آن، در انتخابات محلّی به‌عنوان شهردار بوگوتا، پایتخت کلمبیا انتخاب شد و دو دوره در این مقام بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ در دور دوم درمقابل ایوان دوکه متحمل شکست سنگینی شد و بالاخره در دور دوم انتخابات ۲۰۲۲ با تفاضل اندکی توانست نخستین رئیس‌جمهور چپ‌گرای کلمبیا شود. این سابقه نشان می‌دهد کلمبیایی‌ها به‌تدریج و با احتیاط فراوان به گوستابو پترو اعتماد کرده‌اند.

ادامه مطلب
۱۱سپتامبر: اهداف و نتایج تهاجم امریکا به خاورمیانه
جهانی متفاوت از اهدافی که تعریف شده بود

۱۱سپتامبر: اهداف و نتایج تهاجم امریکا به خاورمیانه

رضا مرادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دو دهه پس از یازدهم سپتامبر پروژه های ایالات متحده برای تحقق فرایند دولت – ملت سازی در منطقه با وجود هزینه های گسترده اقتصادی و نظامی به شکست منتهی شده است. خاورمیانه امروز در وضعیت امنیتی شکننده تری نسبت به دو دهه قبل قرار دارد که دولت های شکست خورده را می توان ویژگی بارز آن نامید. 

ادامه مطلب
ایران و ونزوئلا تا کجا می توانند روی اتحاد هم حساب کنند
افت و خیز روابط تهران و کاراکاس

ایران و ونزوئلا تا کجا می توانند روی اتحاد هم حساب کنند

گذر زمان نشان خواهد داد که آیا ایران و ونزوئلا می توانند به جای تنش زدایی و نزدیکی به امریکا، روی چین و روسیه و حمایت قوی تر نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی آنها حساب کنند یا خیر.

ادامه مطلب
وجود بشر در معرض خطر
آغاز یا پایان تاریخ

وجود بشر در معرض خطر

اکنون چشم انداز یک آینده بی زمان بی پایان، جای خود را به نگره های بدون آینده داده اند. ایدئولوژی به گسلی در ژئوپولیتیک تبدیل شده، جهانی شدگیِ بازار در حال تکه تکه شدن است و ستیز قدرت های بزرگ، هرچه بیشتر محتمل می شود. اما تهدیدها برای آینده بشریت، از این هم بزرگترند و امکان نابودی گونه بشری را در خود دارند.

ادامه مطلب
دو سال تا به هم زدن قرارداد انگلیس و امریکا فرصت هست
چشم انداز آتی روابط بین الملل

دو سال تا به هم زدن قرارداد انگلیس و امریکا فرصت هست

وحید کریمی در یادداشتی می نویسد: در سال ۲۰۲۴ میلادی قراردادی تحت عنوان "مک موهان"* باید برای تمدید ده ساله، بین دو کشور انگلیس و امریکا امضا شود. این توافق از بعد از جنگ جهانی دوم، هر ده سال امضا شده و هر بار هم دولت انگلیس با ترفند و زیرکی، علی رغم مخالفت کنگره موفق به امضای آن شده است. طبق توافق، نظامیان انگلیس به سلاح های اتمی امریکا و منابع اطلاعاتی امریکا دسترسی خواهند داشت. همین امر باعث نفوذ بسیار زیاد انگلیس در تعیین راهبرد سیاست خارجی امریکا خواهد شد. دو سال تا سال ۲۰۲۴ فرصت است تا جامعه جهانی به خصوص کشورهایی که از اقدام مشترک آنگلوساکسون یعنی انگلیس و امریکا ضربه خورده اند، با آگاه‌سازی اذهان عمومی و دیپلماسی و لابی در کنگره و مجلس انگلیس، از امضای توافق مک موهان در سال ۲۰۲۴ جلوگیری به عمل آورند.

ادامه مطلب
آمریکا و اتحاد چهارگانه جدید دیگر به نام آی ۲ یو ۲
اتحادیه ای در دنیای پرآشوب کنونی

آمریکا و اتحاد چهارگانه جدید دیگر به نام آی ۲ یو ۲

ابوالحسن میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بجز اعلام ابتکار امنیت غذایی و تأسیسات تولید انرژی های تجدیدپذیر هیبریدی که برای هند در نظر گرفته شد، در خصوص فعالیتهای آتی I۲U۲ اطلاعات جزیی تری فاش نشده است.هر یک از رهبران I۲U۲ بر تمایل این اتحاد چهارجانبه  برای بسیج سرمایه و فناوری های بخش خصوصی برای حل چالش های عملی و مشترک تاکید دارند و زیرساخت‌های تجارت و ترانزیت، انرژی پاک، تصفیه زباله و فناوری‌های حیاتی و نوظهور را از  اولویت‌های اصلی مورد نظرشان می دانند.

ادامه مطلب