نقطه جوش ایران و اسرائیل
علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: در وضعیت کنونی تنها چیزی که میتواند از هزینههای هر دو طرف بکاهد و اجازه ندهد وضعیت از این بدتر شود، آتشبس فوری در تمامی جبهههای غزه و لبنان است.
ادامه مطلب
علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: در وضعیت کنونی تنها چیزی که میتواند از هزینههای هر دو طرف بکاهد و اجازه ندهد وضعیت از این بدتر شود، آتشبس فوری در تمامی جبهههای غزه و لبنان است.
ادامه مطلب
ایران و مصر با انجام دیدارها و ارتباطات گسترده به دنبال ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک و هماهنگی امنیتی هستند، اما موانعی نیز در این مسیر بر سر راه دو کشور وجود دارد.
ادامه مطلب
کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: با بازگشت ترامپ به قدرت سؤال اصلی این است که ایران چه سیاستی باید در پیش گیرد؟ تجربه چهار سال اول ترامپ میتواند برای دور دوم به کار آید. هنوز روشن نیست که چرا به رغم تماس مستمر ایران و آمریکا در سطح وزیر امور خارجه با آمدن ترامپ، به ویژه طی ۱۶ ماه اول و قبل از خروج او از برجام، مذاکرات متوقف شد.
ادامه مطلب
هم نتانیاهو و هم بن سلمان هر دو خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات بودند تا زمینهای برای عادیسازی روابطشان فراهم شود. مهمتر از همه، آنها تلاش میکنند تا ایالات متحده را به مقابله با ایران ترغیب کنند.
ادامه مطلب
دولت اقلیم کردستان از بغداد خواسته است قبل از آغاز سرشماری از عادی شدن اوضاع در مناطق مورد مناقشه اطمینان حاصل کند و قبل از انجام سرشماری راه حلی برای ساکنان آواره این مناطق پیدا کند.
ادامه مطلب
وحید کریمی و علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی می نویسند: ایران اگر تصمیم به مماشات یا مذاکره یا تذکر یا خواسته یا هشدار یا هر چیز دیگری، به ترامپ و دولت جدید امریکا دارد باید طی همین دو ماه یعنی تا قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید دست به کار شود. سیستم امریکا این گونه است که بسیاری از تصمیمات و نقشهها در همین دو ماه گرفته میشود وقتی که در ۲۰ ژانویه که مساوی با D Day است، رئیس جمهوری جدید وارد کاخ سفید میشود اموراتی که از قبل تصمیم گیری شدهاند اجرایی می شوند.
ادامه مطلب
محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چنانکه دولت جدید ایران در وعده های خود مبنی بر تلاش برای رفع تحریمها و حل مشکلات سیاست خارجی برای ایجاد رفاه و توسعه در ایران صادق است، باید از این بزنگاه پیش آمده استفاده کند و مقامات دستگاه دیپلماسی نیز با فاصله گرفتن از شعارهای غیرواقعبینانه و تند روانه که برخی محافل سیاسی به آنها توصیه می کنند، اما تجربه گذشته نشان داده حاصلی جز نابودی منافع ملی کشور و افزایش تحریم و تهدید برای مردم ایران ندارد؛ از حالت انفعالی و وقت کشی خارج شده و به سرعت برای طراحی یک سیاست خارجی فعال، پویا و مبتکرانه اقدام کند.
ادامه مطلب
کیومرث اشتریان در یادداشتی می نویسد: آیا به نفع ایران است که تنش در مرحله اول، یعنی درگیری محدود و پینگپنگی باقی بماند؟ آیا اگر در این مرحله بتوان به آتشبس در غزه و لبنان دست یافت، یک موفقیت برای ایران است؟ آیا رضایت نسبی در پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ برای ایران حاصل میشود؟
ادامه مطلب
رامین فرهودی زرنق در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند بر اساس نظرات کارشناسان حوزه منطقه خاکستری هر آن امکان ارتقای سطح منازعه از زیر سطح جنگ به جنگ بین ایران و اسرائیل وجود دارد اما ایرانی ها بسیار سنجیده تر از دشمن خود در حال مدیریت ریسک ها هستند و تلاش دارند تا با تطبیق دادن شرایط محیط با شرایط داخلی خود، رژیم صهیونیستی را دچار فرسایش و فروپاشی داخلی کنند.
ادامه مطلب
جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: مشکل تهران در مواجهه با رخدادهایی مانند آنچه در انتخابات اخیر ایالات متحده تجربه شد، آن است که خود را به یک "نگرش خطی" بدون انعطاف و نوآوری در سیاست "اعلامی" و بسا "عملی" گره زده است. گویا همچنان خیال اصلاح در این روش سنت شده را هم ندارد. دور نیست تجربه رفتاری را که سخنگویان تهران در پی انتخاب "جوبایدن" به ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی به خاطر آوریم.
ادامه مطلب