کتابخانه - آرشیو

دیپلماسی شیشه ای
نگاهی به کتاب "رسانه های جدید و آینده دیپلماسی"، نوشته فیلپ سیب

دیپلماسی شیشه ای

کتاب "رسانه های جدید و آینده دیپلماسی" با نگرشی میان رشته ای در ۵ فصل سعی کرده است سیاسیت خارجی را به علم ارتباطات گره بزند. در این کتاب پروفسور فلیپ سیب مضاف بر بررسی تحولات جامعه بین الملل مانند انقلاب های عربی سال ۲۰۱۱، برجام، عواقب ناشی از ظهور داعش در خاورمیانه و دیگر مسائل تلاش کرده است که چگونگی اثرگذاری رسانه ها به خصوص رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی را بر جهان دیپلماسی مورد بررسی قرار می دهد.

ادامه مطلب
قصه جنجال آمیز درمان جورج حبش در فرانسه
یکصد و پانزدهمین بخش از کتاب «اسرار جعبه سیاه»

قصه جنجال آمیز درمان جورج حبش در فرانسه

سفرم به پاریس برای درمان بود که به یک قضه سیاسی تبدیل شد که «قضیه حبش» نامیده شد که همه رسانه های عربی و جهانی را برای یک هفته کامل درگیر کرد.

ادامه مطلب
مقاومت فلسطینی فروپاشی شوروی را پیش بینی نکرده بود
یکصد و چهاردهمین بخش از کتاب «اسرار جعبه سیاه»

مقاومت فلسطینی فروپاشی شوروی را پیش بینی نکرده بود

نه، انتظار نداشتم که گورباچف اتحاد جماهیر شوروی را تا این حد از هم گسیختگی پیش ببرد. یادم است که بعضی از هشدارها را که خط گورباچف بر اساس منظومه درگیری های بنیادی دنبال می کرد، ثبت کردم. با این حال اعتراف می کنم که بعضی از رفقای ما در جبهه دیر متوجه شدند که راهی که گورباچف دنبال می کند نتایجش کار را به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خواهد کشاند.

ادامه مطلب
بچه های سنگ
یکصد و سیزدهمین بخش از کتاب «اسرار جعبه سیاه»

بچه های سنگ

از درس های انتفاضه همچنین درک مفهوم فراگیر خشونت بود که همه اشکال مبارزه خشونت آمیز و غیرخشونت آمیز را در سطح تکامل یافته فعال جمع کرد که باعث شد نیروهای اشغالگر دست پاچه شوند و ابزار عظیم نظامی آنها را از کار بیندازد، به این ترتیب عملا در رویارویی با انتفاضه و بچه های سنگ ناتوان ماند.

ادامه مطلب
راه دموکراسی از خشونت می گذرد
نگاهی به "از خشونت تا دموکراسی" (مفدمه ای بر حل و فصل منازعات)

راه دموکراسی از خشونت می گذرد

اکنون مساله برجام، سوریه، یمن، مساله تنگه هرمز، تنش های بی پایان افغانستان، جنگ داخلی لیبی و دیگر موارد ایجاب می کند تا با نگاهی متفاوت به مساله منازعه به فکر راهکارهای متفاوتی برای حل آنها باشیم. این مسیری است که با طی آن می توان از گفتمان خشونت به گفتمان دموکراسی رسید. در این رابطه کتاب "از خشونت تا دموکراسی" (مقدمه ای بر حل و فصل منازعات) این امکان را در اختیارمان قرار می دهد.

ادامه مطلب
نقش یاسر عرفات در تجربه تلخ طرابلس
یکصد و دوازدهمین بخش از کتاب «اسرار جعبه سیاه»

نقش یاسر عرفات در تجربه تلخ طرابلس

درگیری های طرابلس نقطه سیاهی در تاریخ ملت فلسطین بود، و امیدوارم دیگر هیچ روزی تکرار نشود، برای این که همه ما از آن شکست خورده خارج شدیم و ملت فلسطین بزرگترین بازنده آن بود.

ادامه مطلب