انتخاب سردبیر - آرشیو

جنجال استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین
دخالت ایران چقدر جدی است؟

جنجال استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

حامد مزرجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در عین تکذیب های چندباره مسئولین کشورمان در عدم صدور پهپاد به روسیه، تا کنون ایران اقدام عملی برای اثبات گفته ها انجام نداده است و بدین وسیله کشور در معرض تهدیداتی قرار می گیرد که شاید در توازن بده بستان های دیپلماسی، هم طراز نیست. البته موضع وزارت امور خارجه ایران که از سوی ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه در امکان گفت وگو با اوکراین برای روشن شدن موضوع و رفع اتهام ها عنوان شد، خط مشی مناسبی است که باید دید تا چه میزان می توان عملی شود.

ادامه مطلب
ایلان ماسک و جنگ پنهان او برای آزادی بیان
وعده هایی که توخالی است

ایلان ماسک و جنگ پنهان او برای آزادی بیان

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ادعای ماسک مبنی بر اینکه میدان عمومی جامعه را نجات خواهد داد اساساً جعلی است. او با اجازه دادن به آن توسط اطلاعات نادرست سمی، از جمله جعلیات عمیق، تبلیغات بیهوده، دعوت به خشونت، دشنام و.. به فروپاشی آن دامن می زند.

ادامه مطلب
انشعابی بدنام
دولتی ضعیف تشکیل می شود؟

انشعابی بدنام

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اعتبار و مشروعیت دولت آینده در مظان اتهام‌هایی است که نه تنها مسعود بارزانی از آن طرفی نخواهد بست، بلکه نوری المالکی بازنده اصلی این بازی ملکوک می‌شود. بی ثباتی در عراق همچنان داستان ادامه دار است تا وقتی مردم از اعتراض خود نتیجه دلخواه را کسب نکنند.

ادامه مطلب
می‌خواهند توان چانه‌زنی تهران را کاهش دهند
وضعیت برجام به شدت آسیب‌پذیر است و هر مسئله‌ای می‌تواند روی مذاکرات هسته‌ای اثرگذار باشد

می‌خواهند توان چانه‌زنی تهران را کاهش دهند

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگویی تصریح کرد: گر اروپایی‌ها نهایتا به این جمع‌بندی برسند که از طریق دامن‌زدن به اعتراضات در داخل ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، آن زمان دوباره روی مسئله برجام و مذاکرات با ایران مانور خواهند داد.

ادامه مطلب
تهدید و امنیت، معنا و کاربردها در وضعیت کنونی
تعریفی که برای افغانستان می توان داشت

تهدید و امنیت، معنا و کاربردها در وضعیت کنونی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حوزه مطالعات امنیتی بـدون شک «تهدید» می تواند یکی از رایج ترین آنها باشد. این واقعیـت کـه مطالعـات امنیتـی از بدو تکوین تا کنون، بر بنیاد مفهوم «تهدید» قرار داشته انـد یـا اینکـه ملاحظـات امنیتـی در مقام عمل از ابتدایی ترین گونه های حیات انسانی تا جوامع پیچیده و شـبکه ای امـروزی معمولاً با تهدید، قابل فهم و تعریف عملیاتی می شده انـد، قابل استنباط است. این کار مـا را بـر آن مـی دارد کـه ایـن مفهوم را "مفهومی رایج و بدیهی" در ذهن و رفتار انسانی قلمداد کنیم. این در حالی اسـت که تلاش برای شناخت و تحلیل "تهدید" پیوسته در حاشیه قرار داشـته و مطالعات امنیتی، عمدتا فحوای تحلیل ها و نظریه ها معطوف به امنیت بوده اند. 

ادامه مطلب
افزایش تنش میان اسرائیل و روسیه
هدف اصلی تامین انرژی اروپاست

افزایش تنش میان اسرائیل و روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: می توان گفت که روابط رژیم صهیونیستی و روسیه حداقل از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی به این سو تا این اندازه متشنج نبوده است؛ حتی تا قبل از وقوع جنگ اوکراین نیز روسیه عملا به عنوان سدی در برابر نیروهای ایرانی و حزب الله در مرزهای رژیم صهیونیستی عمل می کرد و هر زمان جنگنده های رژیم صهیونیستی بمباران مواضع ایران و ارتش سوریه را آغاز می کردند سامانه های دفاع هوایی اس ۳۰۰ روسیه در سوریه خاموش می شدند، اما هم اکنون معادلات تغیر کرده است و رژیم صهیونیستی و روسیه به مشکلات جدی خورده اند.

ادامه مطلب
آیا فصل سردی در روابط ایران و اروپا شروع شده است؟
دور جدید اعتراضات، گسل دیپلماتیک با قاره سبز و آینده مبهم برجام

آیا فصل سردی در روابط ایران و اروپا شروع شده است؟

ابوالقاسم دلفی در گفت وگویی معتقد است: بدون شک اگر موج سواری سیاسی و رسانه‌ای اروپایی ها و آمریکا ادامه یابد و از آن جمهوری اسلامی ایران همین سیاست غلط را در حمایت از طرف متجاوز یعنی روسیه در جنگ اوکراین پیش ببرد مطمئن باشید دیر یا زود قطع روابط ایران و اوکراین کلید خواهد خورد. البته پیرو تمام حاشیه سازی ها برای ایران در خصوص ارسال پهپاد به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین باید گفت متاسفانه نوع رفتار ما در جنگ اوکراین طی ۸ ماه گذشته به نحوی بوده است که جامعه جهانی به این باور و یقین رسیده است که ایران به هیچ عنوان یک طرف میانجی گر و یک بازیگر بی طرف نیست، بلکه یکی از حامیان جدی روسیه در تجاوز به اوکراین است. یعنی حتی اگر مسئله ارسال پهپاد ایرانی را هم جوسازی رسانه‌ای بدانیم، باز هم جامعه جهانی این تصور را دارد که تهران حامی مسکو در جنگ اوکراین است.

ادامه مطلب
خیانت مالکی برای تصاحب قدرت
آنچه در ذهن بارزانی و شریک شیعه اش می گذرد

خیانت مالکی برای تصاحب قدرت

علی موسوی خلخالی می نویسد: آنچه روز پنج شنبه اتفاق افتاد یک اتفاق ساده سیاسی نبود؛ جدای از تنشی که میان گروه های سیاسی با بزرگترین جریان رقیب، یعنی مقتدی صدر وجود دارد، آنچه شاهد بودیم یک ساخت و پاخت کاملا سیاسی مطابق با انگیزه ها و تمایلات یک جریان سیاسی خاص بود که با توجه به منافع تنگ سیاسی خود، حتی متحدان خود را کنار زد و معادله جدیدی را رقم زد.

ادامه مطلب
اتحادی که دیگر مثل سابق نیست
چالش های جدی پیش روی "آسه آن" در سال ۲۰۲۲

اتحادی که دیگر مثل سابق نیست

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چشم انداز منشور ASEAN ۲۰۰۷ برای یکپارچگی عمیق تر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی – فرهنگی دیگر وجود ندارد و نجات آنچه باقی مانده مستلزم پذیرش این واقعیت و گروه بندی مجدد بر اساس آن است. 

ادامه مطلب
اعتراضات به نفع یا ضرر احیای برجام؟!
احتمالی برای رسیدن آستانتر به توافق

اعتراضات به نفع یا ضرر احیای برجام؟!

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روند مذاکرات با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات در تیم مذاکره کننده بعد از یک سال و خورده‌ای هنوز بلاتکلیف است. با این حال در شرایط امروز کشور، می‌توان به صراحت گفت که این اتفاقات احتمالاً بتواند روند مذاکرات برای احیای برجام را آسان‌تر کند. 

ادامه مطلب