انتخاب سردبیر - آرشیو

توطئه یا ادای دفاع از آزادی بیان؟!
دولت سوئد متهم است

توطئه یا ادای دفاع از آزادی بیان؟!

علی موسوی خلخالی می نویسد: جالب آن که کشوری که صحبت از هولوکاست و هم‌جنس گرایی در آن ممنوع است و هر گونه صحبتی علیه آن را با شدیدترین و خشن ترین واکنش ها پاسخ می دهد، در اینجا در دفاع از آنچه آزادی ادعا می کند، دست یک فرد معلوم الحال را باز می گذارد تا تعمدا خشم هزاران مسلمان معتقد را برانگیزد. 

ادامه مطلب
عراق برای توسعه به آرامش منطقه ای نیازمند است
انگیزه مضاعف برای حضور در مجمع گفت وگوها ایران و شورای همکاری

عراق برای توسعه به آرامش منطقه ای نیازمند است

علی موسوی خلخالی می نویسد: بغداد در نظر دارد رویای کانون اقتصادی بودن خود را محقق کند و این رویا محقق نمی شود مگر با تبدیل شدن رقابت قدرت های منطقه ای به همکاری و تعاملات منطقه ای که بی شک جنبه اقتصادی آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

ادامه مطلب
سوخو، بی سوخو؟!
وزیر دفاع آب پاکی را روی دست همه ریخت

سوخو، بی سوخو؟!

به نظر می‌رسد داستان ناتمام فروش سوخو به ایران از سوی روس‌ها به بلندای تاریخ بدعهدی این کشور باشد. اکنون سریال این بدعهدی‌ها به قسمت سوخو - ۳۵ رسیده است. هرچند که امیر آشتیانی در جایگاه وزیر دفاع تلویحا و با زبان بی‌زبانی آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ اما ۲۵ دی ماه سال گذشته بود که شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی اظهار کرد که «جنگنده‌های سوخو - ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است،

ادامه مطلب
شکاف در درون طالبان زبانه می کشد
سناریوها و احتمالات موجود

شکاف در درون طالبان زبانه می کشد

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسیار تحلیل های وجود دارد که نشان می دهد طالبان، دچار از هم گسستگی ایدیولوژیک شده اند و این مسئله اختلاف و تقابل میان آنها در واقع، گمرنگی ماهیت ایدیولوژیک این گروه را نشان می دهد. مرز میان پشتون ها و قبایل مختلف آن، تاجیک و ازبک ها و حتی هزاره های که در صفوف طالبان جای داشتند، میزان این تقابل و تصادم را در میان طالبان به سطح قابل ملاحظه ی بلند برده است. حتی احتمال یک درگیری خودی میان طالبان در بسیاری مواقع محسوس است. باید این اختلافات را جدی گرفت.

ادامه مطلب
لبنان، یونان و اردن و مصر نیست
پنجاه و دومین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

لبنان، یونان و اردن و مصر نیست

لبنان یونان و مصر و حتی اردن نیست، چیزی که بعضی از لبنانی ها اعتقاد دارند. لبنان ملت ها و دولت ها و طوایفی است که هر کدام می خواهد اراده خود را بر دیگری تحمیل کند و امورش را همیشه پاره پاره تنظیم کرده است.

ادامه مطلب
جسارت چین و روسیه نتیجه سیاست خارجی نامتوازن ایران
با این رویه تغییری در رویکرد دیگران انتظار نمی رود

جسارت چین و روسیه نتیجه سیاست خارجی نامتوازن ایران

روح الله سوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تا زمانی که شاهد تغییری در الگوی سیاست خارجی خود و به دنبال آن تغییر جایگاه اقتصادی کشور نباشیم پاسخ به این سوال که آیا ایران قادر خواهد بود که مانع از تکرار چنین مواضع و رفتارهایی از سوی چین و روسیه شود پاسخی منفی خواهد بود. ایران در حال حاضر نه از آن چنان اقتصاد حائز اهمیتی برخوردار است که بر رفتار کشورهایی مثل روسیه و چین اثرگذار باشد و نه از امتیازهای لازم در سیاست خارجی برای تحت فشار گذاشتن آنها. بنابراین اگرچه اقداماتی مثل اعتراض رسمی ایران و احضار سفیر روسیه یا چین از نظر سیاسی و حقوقی لازم است اما بعید است در تغییر موضع واقعی روسیه و چین اثرگذار باشد.

ادامه مطلب
اقلیم کردستان به ایران بدهکار است
درباره هشدار جدی اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی برای خلع سلاح یا اخراج گروه‌های مسلح

اقلیم کردستان به ایران بدهکار است

حسن لاسجردی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی درباره چرایی هشدار اخیر سرلشکر باقری به طرف عراقی برسر خلع سلاح یا اخراج گروه های مسلح کردی در شمال این کشور گفت: با توجه به سابقه‌ای که ما از روابط با منطقه شمال عراق داریم و در گذشته نه چندان دور که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به منطقه شمال اقلیم عراق بود که اجازه نداد تا داعش اربیل و سلیمانیه را فتح کند، آنها به نوعی بدهکار ایران به حساب می‌آیند.

ادامه مطلب
ابعاد ژئوپلتیک مناقشه داخلی در روسیه
بررسی پدیده پریگوژین از منظری دیگر

ابعاد ژئوپلتیک مناقشه داخلی در روسیه

ولید فارس می نویسد: بسیاری از ناظران غربی حرکت نیروهای واگنر از روستوف به سمت مسکو را کودتای نظامی به معنای کامل کلمه دانستند ولی تحولات عمیق به این سادگی نیست. آنچه پریگوژین انجام داد حرکتی حساب شده بود که محور آن را نارضایتی نیروهایش و برانگیختن احساسات مردمی در روسیه تشکیل می داد. پریگوژین احساس کرد بدخواهانش در وزارت دفاع، اعتماد پوتین به او را تضعیف کرده اند آن هم در شرایطی که او به مدیریت جنگ در جبهه های اوکراین مشغول بود.

ادامه مطلب
رویدادهای خطرناک در قلب آرتساخ؛ تحریک احساسات ضد روسی
تفرقه داخلی و دستگیری نظامیان ضدغرب برای پایان دادن به مقاومت مردمی

رویدادهای خطرناک در قلب آرتساخ؛ تحریک احساسات ضد روسی

امید آزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این گورگن بود که خواستار تظاهرات ضد روسی دو روز قبل شد و به جای نام بردن از پاشینیان به عنوان عامل تقدیم آرتساخ به باکو و محاصره ۲۰۰ روزه مردم، نیروهای حافظ صلح روسیه را مقصر دانست و مردم را به سمت محوطه نزدیک به فرودگاهی که روس ها در آن مستقر هستند فرستاد تا کمپ اعتراضی ایجاد کنند. افرادی مانند بازرس حقوق بشر و نمایندگان دولت پاشینیان که در این تجمع سخنرانی کردند، به وضوح سعی داشتند خشم عمومی را علیه روس ها برانگیزند و ادعا کردند آنها فقط برای خودشان تدارکات می آورند. این بخشی از کارزار غرب برای ضربه زدن به روسیه است که آرتساخ را از درون دچار تفرقه و منازعه داخلی می کند تا از طریق ضربه خارجی با همدستی باکو و ناتو کار این منطقه یکسره شود.

ادامه مطلب
سازمان ملل، حقوق دختران و عصر دیجیتال
تلاش جهت برابری جنسیتی در عصر هوش مصنوعی

سازمان ملل، حقوق دختران و عصر دیجیتال

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سازمان ملل متحد در حال افزایش آگاهی از این نابرابری‌ها و ارائه چشم‌اندازی از آینده‌ی دیجیتال منصفانه‌تر برای همه است که باید دید به چه میزان این تلاش‌ها می‌تواند برای صیانت از حقوق دختران مثمرثمر واقع شود. 

ادامه مطلب