انتخاب سردبیر - آرشیو

معضل خودرو و زوال سرمایه اجتماعی در ایران
بتیئ اراده‌ای برای حل این مشکل وجود داشته باشد

معضل خودرو و زوال سرمایه اجتماعی در ایران

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی‌که سفته بازها و واسطه‌ها در طول چند سال اخیر از قبال بازار رها شده خودرو سودهای باور نکردنی به جیب زده‌اند، بسیاری از خانواده‌ها قادر به تأمین خودرو نیستند و بسیاری از جوانان به دلیل عدم تمکن مالی برای خریداری خودرو، احساس نارضایتی و سرخوردگی می‌کنند و بعضا هم امر ازدواج را که یکی از پیش شرط های سنتی آن داشتن خودرو بوده به تعویق انداخته است. 

ادامه مطلب
دوباره سفر مدیر کل آژانس، دوباره امتیازگیری از ایران!
آژانس، هماهنگ کننده و تسهیل کننده مذاکرات یا مکمل پازل فشار سیاسی بر ایران؟

دوباره سفر مدیر کل آژانس، دوباره امتیازگیری از ایران!

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی پیرامون اهداف سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در آستانه اغاز دور جدید مذاکرات وین بر این باور است که رافائل گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه انجام این سفرها به تهران و با توافقات تحمیلی خود به ایران سعی می کنند امتیاز جدیدی از جمهوری اسلامی بگیرند تا هم دست اعضای ۱+۴ را در مقابل ما پر کنند و هم توان چانه زنی ما را در دور هفتم وذاکرات وین در هشتم آذر ماه کاهش دهند.

ادامه مطلب
ترکان جوان عثمانی‌، الگوی رجب طیب اردوغان
آیا همانند لیره عرصه سیاسی ترکیه نیز شاهد سقوط خواهد بود؟

ترکان جوان عثمانی‌، الگوی رجب طیب اردوغان

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سال های گذشته سیاست خارجی ترکیه عمدتا دو درونمایه متفاوت داشته است: حمایت از جنبش ها و احزاب اسلامی در خاورمیانه عربی و صدور اندیشه قوم گرایی ترکی به قفقاز و آسیای میانه و کشورهای دارای جمعیت ترک زبان. ناگفته پیداست که هر دو رویکرد در خدمت یک هدف واحد قرار دارند: تسهیل و تقویت ظرفیت های کنش گری سیاست خارجی ترکیه در منطقه و جهان از طریق جا انداختن انگاره رهبری جهان اسلام و جهان ترک زبان و از رهگذر آن افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی و عمق استراتژیک و مولفه های ژئوپولتیک آن. به لحاظ تاریخی این سیاست دو پهلو، به نوعی یادآور سیاست خارجی ترکان جوان در فاصله پایان عصر تنظیمات تا سال های جنگ جهانی اول است. 

ادامه مطلب
شرایط مذاکرات را درک کنیم
واقعیت هایی غیرقابل انکار و کاملا ملموس

شرایط مذاکرات را درک کنیم

علی موسوی خلخالی می نویسد: مذاکره کنندگان تیم جدید هسته ای کشورمان باید درک کنند که مذاکراتشان سخت و پیچیده است. استفاده از تجربیات تیم های قبلی می تواند کمک شایانی به آنها کند حتی اگر درصدد باشند برنامه ای متفاوت را پیش ببرند. مذاکرات هر چه طولانیتر شود می تواند انگیزه های طرف مقابل از مذاکره را کمرنگ کند و این مساله می تواند پیش از همه خود ما را تحت تاثیر قرار دهد. مذاکرات واقعا نباید کش دار و مذاکره برای مذاکره باشد بلکه به طور واقعی باید مذاکره برای رسیدن به نتیجه در کوتاهترین زمان ممکن باشد.

ادامه مطلب
بهانه هایی برای آغاز جنگ
نکاتی چند درباره تنش اخیر در مرزهای ارمنستان با جمهوری آذربایجان

بهانه هایی برای آغاز جنگ

علیرضا علیزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید چنین به نظر برسد که متمایل شدن به مواضع ارمنستان منافع ایران را در منطقه تأمین کند، ولی با رویکرد راهبردی به یقین می توان گفت در میان مدت منافع رقبای ما (ترکیه، اسرائیل، پاکستان، و غرب) در منطقه از منظر حمایت از وحدت ارضی آذربایجان تقویت خواهد شد.

ادامه مطلب
ابقای یک نخست وزیر با قیمت گزاف
فضای امنیتی عراق در راستای تداوم دولت الکاظمی است

ابقای یک نخست وزیر با قیمت گزاف

فاطمه سیاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چالش کنونی عراق از درگیری نیروهای امنیتی با مردم معترض به نتایج انتخابات آغاز نشد؛ بلکه رویه های غیر قانونی، تجاوز از حقوق مندرج در قانون انتخابات جدید، عدم پاسخگویی صحیح و کامل کمیساریای عالی انتخابات، عدم رسیدگی به شکایات احزاب معترض و حتی موضع گیری ها و جولان های سیاسی برخی احزاب پیروز در انتخابات بود که این فضای ناامن را موجب شد و اعتراضات را گسترش داد.

ادامه مطلب
با تفاهم تهران و ریاض کدام پرونده ها به نتیجه می رسند؟
مذاکرات ایران و عربستان و تاثیر آن بر منطقه غرب آسیا

با تفاهم تهران و ریاض کدام پرونده ها به نتیجه می رسند؟

مبین عبدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رقابت قدرت های منطقه ای و جهانی زمانی که به صورت رقابتی حساب شده و تحت کنترل باشد توانایی جلوگیری از ایجاد چالش های جهانی و منطقه ای را دارد اما اگر کنترل رقابت از دست بازیگران جهانی و منطقه ای خارج شود می تواند به از دست رفتن منافع جمعی بسیاری در کشاکش این رقابت ها منجر شود به همین منظور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از سال ها رقابت های منطقه ای خارج از کنترل با یکدیگر به این نتیجه رسیده اند باید دوره جدیدی از روابط و همکاری ها را آغاز کنند.

ادامه مطلب
هنوز رویکرد مذاکرات روشن نیست
همه راه ها از وین می گذرد

هنوز رویکرد مذاکرات روشن نیست

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کلی گویی ها و بازی با کلمات تیم مذاکره کننده ایرانی را در دو وجه می توان مورد بررسی قرار داد. یک وجه این است که دولت ابراهیم رئیسی هنوز نتوانسته به اجماع مورد نظر در خصوص پرونده برجام برسد و سعی دارد با لفاظی روند را کش دهد تا ببیند پای میز مذاکره چه اتفاقی رخ می دهد. وجه دیگر ماجرا این است که تیم مذاکره کننده ایرانی به دنبال برند‌‌‌‌‌سازی جدید برای خودش است و سعی دارد به نتیجه رساندن مذاکرات را با نامی جدید برند خود بکند. در حقیقت ردپای دولت حسن روحانی را در پرونده برجام و مذاکرات وین پاکسازی کند. 

ادامه مطلب
تهران توانایی‌هایش را دست کم نگیرد و واقعیت ها را دریابد
ایران در قاب تحولات جدید عراق

تهران توانایی‌هایش را دست کم نگیرد و واقعیت ها را دریابد

روح الله رحمانی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نفوذ ایران در عراق ریشه تمدنى، تاریخى، فرهنگى و مذهبى دارد. ایران به عنوان بزرگترین، پرجمعیت ترین و قدرتمندترین کشور شیعه مذهب منطقه در قامت برادر بزرگتر براى تمام شیعیان خاورمیانه قابل احترام و پذیرفته شده است امرى که مقامات تصمیم ساز کشورمان باید به آن بطور جدى توجه داشته باشند چراکه این مهم اسباب اعتمادبه‌نفس و تدابیر خردمندانه تهران را فراهم مى آورد و از افتادن در ورطه هیجان و احساسات در تمهیدات عملیاتى باز مى دارد، تهران باید آگاه باشد اگرچه در شرایط کنونى چهره اش در عراق تا حدى مخدوش شده اما در نهایت شیعیان این کشور نیک مى دانند در صورت از دست دادن حمایت تهران به شدت تضعیف می شوند. 

ادامه مطلب
بی تفاوتی نسبت به یک فاجعه بزرگ
تشدید وخامت اوضاع مسلمانان روهینگیا در سایه سکوت مجامع بین المللی

بی تفاوتی نسبت به یک فاجعه بزرگ

سجاد رضاپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بیشتر مسلمانان میانمار، سنى مذهب و حنفی هستند ولی حدود ۱۰ هزار مسلمان شیعه نیز در این کشور زندگى مى‌کنند که ریشه ایرانی – هندی دارند. گفته می شود شیعیان ایرانی تبار میانمار در قرن نوزدهم به منطقه راخین و یانگون مهاجرت کرده، در آن سرزمین سکنى گزیدند. آنان در گذشته از شهرهای، شیراز، کاشان، بهبهان و یزد به برمه مهاجرت کرده ‎اند و امروز نیز خانواده‎ هایی با اسامی کاشانی، شیرازی، بهبهانی، اصفهانی و یزدی در میانمار اقامت دارند. بیشتر شیعیان یانگون هندى تبار هستند ولى علایق خاصى نسبت به ایران دارند.

ادامه مطلب