انتخاب سردبیر - آرشیو

تهران -ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط
پرهیز از تزریق بدگمانی و خوش‌بینی انتزاعی در آینده مناسبات ایران و عربستان

تهران -ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: واقعیت‌های جاری در منطقه و آنچه بر گونه تازه روابط تهران و ریاض قابل تفسیر و تحلیل است؛ پرهیز از تزریق بدگمانی و خوش‌بینی انتزاعی است. مرور سفر اخیر «حسین عبداللهیان» وزیر امور خارجه به ریاض و جده و گفت‌گوهایش با همتای سعودی خود «فیصل بن سلمان» و نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، دستمایه‌ای نزدیک به واقعیت در اختیار می‌گذارد. این دستمایه تفسیری – تحلیلی بیرون از این چارچوب نیست که در‌حال حاضر و به هردلیل، اکنون طرف‌ها بر سر حداقلی از اشتراک نظر، توافق کرده‌اند؛ این که در رفتارشان از چه چیزی پرهیز کنند. نه این‌که چه کاری را باید انجام دهند. این حداقل هم در نوع خود دستاوردی مهم و راهگشا برای ترمیم اوضاع در آشفتگی منطقه می‌تواند باشد. اگرچه هنوز تا دستاورد ملموس و روشن راه دراز باقی است.

ادامه مطلب
برندسازی ورزشی عربستان سعودی
کشوری که به دنبال تحقق رویاهایش است

برندسازی ورزشی عربستان سعودی

محمد عرف در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: طبعاً یکی از عواملی که می تواند عربستان سعودی را در مسیر این برندسازی به موفقیت برساند، ثروت و درآمد عظیم نفتی این کشور است. بخش قابل توجهی از مصادیق عدم توسعه و فقدان زیرساخت های مطلوب را می توان با درآمدهای نفتی جبران کرد؛  برخلاف کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور که برند ملی خود را برپایه گردشگری و متناسب با زیرساخت های موجود خود پایه ریزی کرده اند. اگرچه وجود ثروت لزوماً به معنای موفقیت نیست و عدم وجود برنامه راهبردی و مدیریت مطمئن می تواند باعث هدررفت حتی عظیم ترین منابع مالی شود. از بین روش ها و استراتژی های متنوع و مختلف برندسازی، یکی از راهبردهای شاخص این کشور، استفاده از ورزش و رویدادهای مرتبط به ویژه فوتبال است. در این راستا میزبانی از رویدادهای ورزشی و دعوت از چهره ها و تیم های ورزشی جهانی یکی از رویکردهای سعودی ها تلقی می شود.

ادامه مطلب
منطقه ای که می تواند محل درگیری مسلحانه فاجعه‌بار باشد
اِنتروپی در نظام بین الملل

منطقه ای که می تواند محل درگیری مسلحانه فاجعه‌بار باشد

حسن فتاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صد و پنجاه سال پیش، یک فیزیکدان آلمانی مفهوم اِنتروپی (Entropy) را از قانون دوم ترمودینامیک استخراج کرد. از آن زمان، اِنتروپی به این ایده اطلاق می شود است که همه چیز در جهان در نهایت از نظم به بی نظمی، از ساختار به بی شکلی، و از پیش بینی پذیری به عدم قطعیت می رود. اِنتروپی لحاظ کردن و پایش این تغییر است. این مفهوم همچنین مناسب ترین توصیف از روندهای فعلی در ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک کشورها در نظام بین الملل است. امروزه با گسترش فناوری و همچنین با رقابت های پیچیده قدرت های بزرگ، اِنتروپی های سیاسی و ژئوپلیتیکی در تضعیف و حتی فروپاشی نظام های خرد و کلان سیاسی نقش دارد. 

ادامه مطلب
دو سال فاجعه
پیامد تروریسم دولتی طالبانی بر افغانستان

دو سال فاجعه

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: من نگارنده قصد ندارم به علت و دلایل این فاجعه ضد تمدن و فرهنگ و این توطئه سازماندهی شده علیه مردم افغانستان، بپردازم. زیرا تاکنون که دو سال از به قدرت رسانیدن این گروه تروریستی، سپری می شود، تحلیل ها، نبشته ها و پژوهش های زیادی در خصوص آن صورت گرفته است. لذا قصد من، پرداختن به تبعات حضور این گروه تروریستی در اریکه قدرت در افغانستان است.

ادامه مطلب
سیاست تنش آفرینی و فرار رو به جلوی باکو در ماجرای دریاچه ارومیه
کاسه داغ تر از آش شدن آذربایجان برای ایرانیان

سیاست تنش آفرینی و فرار رو به جلوی باکو در ماجرای دریاچه ارومیه

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به تازگی شبکه arb۲۴ باکو گزارشی در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه پخش کرده که گفتار متن آن به خوبی پرده از سیاست ها و برنامه های آتی حکومت علیف برمی دارد.

ادامه مطلب
پیوند خسارت‌بار مذاکرات احیای برجام به انتخابات در ایران و امریکا
سیاستگذاری پیوندی

پیوند خسارت‌بار مذاکرات احیای برجام به انتخابات در ایران و امریکا

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاستگذاری داخلی و سیاستگذاری خارجی که دارای ارتباط و تعامل فراگیر با یکدیگر هستند، اثرپذیری فراگیر از همدیگر دارند در مسائل و فرآیندهای گوناگون دارای ماهیت پیوندی به هم هستند و نمایشی از یک سیاستگذاری پیوندی دارند.

ادامه مطلب
دموکرات های امریکا در انتظار شگفتی
فردی که بتواند جایگزین مناسب بایدن باشد و از پس ترامپ برآید

دموکرات های امریکا در انتظار شگفتی

سعید محمدی کاوند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به شواهد و قرائن احتمال اینکه جو بایدن گزینه ی نهایی دموکرات ها برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد، بسیار ضعیف است. کاملا هریس نیز با توجه به عمکرد نه چندان مطلوبش در سمت فعلی اش از شانس کمتری برخوردار است. 

ادامه مطلب
طلا از آن دولت و پسماند برای مردم
در معادن طلای آذربایجان چه خبر است؟

طلا از آن دولت و پسماند برای مردم

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روستاییان سال ها از نشت سیانور و سایر مواد سمی از یک مخزن پسماند در معدن طلا که باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در بین مردم محلی از جمله سرطان و همچنین آسیب رساندن به محصولات می شود شکایت داشتند. این شکایت ها در طول سال ها چندان منسجم نبود تا اینکه اهالی سویودلو تصمیم گرفتند تا در ماه ژوئن سال جاری میلادی و به دلیل برنامه ریزی برای ساخت مخزن دوم دست به تظاهرات بزنند. یکی از اهالی در گفت و گو با شبکه میدان تی وی به سختی زندگی به خاطر بوی تعفنی که نفس کشیدن را برای ساکنین این روستا سخت می کند اشاره می کند و می گوید: ««چون داخل آن دریاچه اسیدی است و طبیعت را تا شعاع ۱۰۰ متری می سوزاند! به منظور افزایش تولید طلا، اکنون در حال ساخت دریاچه دوم در روستا هستند. روی خود رودخانه است! دریاچه سرریز خواهد شد و به رودخانه شمکیر خواهد رسید. آیا می توانید تصور کنید که این یه چه معناست؟ طبیعت تا شمکیر و تووز و گنجه نابود خواهد شد».

ادامه مطلب
نگاهی به قطعنامه های شورای امنیت در خصوص قره باغ
ارمنستان به آنچه خواشته شده عمل نکرده است

نگاهی به قطعنامه های شورای امنیت در خصوص قره باغ

عظیم سهرابی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با نگاه به قطعنامه های شورای امنیت آشکار می شود که از دیدگاه شورای امنیت قره باغ و مناطق پیرامون آن متعلق به آذربایجان است و اقدامات تجاوزکارانه ارامنه صرفا توسط ساکنین ارمنی منطقه قره باغ صورت نگرفته و دولت ارمنستان در شروع و تداوم بحران دخیل بوده است و شورای امنیت نقض صلح و امنیت در منطقه را احراز کرده بود.

ادامه مطلب
توسعه «کریدور میانی» و فرسایش نقش ژئوکونومیکی ایران
باکو و آنکارا با ساخت و پاخت با پکن تهران را کنار می گذارند؟

توسعه «کریدور میانی» و فرسایش نقش ژئوکونومیکی ایران

محسن کشوریان آزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اتصال دو پروژه «کریدور میانی» ترکیه و «کمربند و راه» چین زمینه نزدیکی دو کشور را فراهم کرده و نزدیکی پکن-آنکارا می تواند به خطر خنثی سازی ژئوکونومیکی ایران منجر شود. در صورت پیوند عملیاتی آن دو پروژه به هم، این مسیر به‌عنوان تنها شریان زمینی اتصال چین و اروپا ذیل «کریدور چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا» مطرح‌شده و نقش دیرینه دولت ایران را در پیوند آسیا و اروپا خنثی می کند. روابط ریلی ایران با چین را محدود می‌کند. درواقع جذابیت توسعه کریدور میانی برای اروپا و ترکیه این است که روسیه و ایران را دور می‌زند. 

ادامه مطلب