انتخاب سردبیر - آرشیو

آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو
کریدوری که جنوب کشور را به ترکیه وصل می کند (۴)

آرزوهای بزرگ عراق با بندر فاو

علی موسوی خلخالی می نویسد: این پروژه عظیم در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، اما طی سال های اخیر و با افزایش درآمدهای نفتی عراق، تمرکز بر آن افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ دولت عراق برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیون دلار در نظر گرفت. زمانی که کار ساخت این بندر آغاز شد، «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق آن را یکی از برجسته ترین نشانه های مرحله جدید عراق برشمرد. 

ادامه مطلب
اینجا جغرافیا حرف اول را می زند! (۵)
۱۵۰۰ سال گسترش «ناتو» به سمت شرق:

اینجا جغرافیا حرف اول را می زند! (۵)

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اتو ون بیسمارک همیشه معتقد بود که باید از درگیری و رویارویی میان آلمان و روسیه جلوگیری شود. به عقیده وی، منافع مشترک پادشاهان و همچنین جمعیت قابل توجه لهستانی (برای مسئله لهستان به مقاله قبلی مراجعه شود) تحت حاکمیت هر دو کشور دلایل قابل توجهی برای عدم رویارویی میان برلین و سنت پترزبورگ بودند. آخرین تلاش های بیسمارک برای حفظ روابط حسنه پیمان مخفی (Rückversicherungvertrag) در سال ۱۸۸۷ میلادی بود که تبدیل به الگویی برای همه پیمان های مخفی آتی میان آلمان و روسیه شد.

ادامه مطلب
اسرائیل جدی نیست
چهل و هشتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

اسرائیل جدی نیست

اگر اسرائیل واقعا برای راه حل ایجاد دو کشوری و عملیاتی کردن آن جدی بود کار را برای آن تسهیل می کرد و بعد از توافقات اسلو با فلسطینینان در سال ۱۹۹۳ و سال های بعد از آن کاری می کرد. اما اسرائیلی ها جدی نبودند و دولت های اسرائیلی گوناگونی که بر سر آمدند با همه اختلافاتی که با هم داشتند نتوانستند برای این موضوع کاری کنند و راه حلی را پیش ببرند

ادامه مطلب
آیا از «شوک ۱.۵۷» در ژاپن چیزی می دانید؟
چرایی شکست سیاست های خانوادگی (بخش دوم)

آیا از «شوک ۱.۵۷» در ژاپن چیزی می دانید؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی درباره بحران جمعیت و پیر شدن این کشور می پردازد. البته این یادداشت در دو بخش برای مخاطبان دیپلماسی ایرانی تهیه شده است. در قسمت اول خواندیم که بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد چه بود و در بخش دوم نیز به چرایی شکست سیاست های خانوادگی ژاپن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب
چالش‌ها و مشکلات پیش روی السودانی
از فشارهای بیرونی تا رقبای داخلی (۳)

چالش‌ها و مشکلات پیش روی السودانی

علی موسوی خلخالی می نویسد: السودانی به توانایی خود برای مدیریت فضای فعلی سیاسی کشور امید دارد و گمان می کند می تواند با مدیریت آن از بحران ها عبور کند. استقبالی که کشورهای عربی از او کرده اند و تعامل بالایی که دولت های عربی با او دارند، نشان می دهد که این توانایی به رسیمت شناخته شده است.

ادامه مطلب
۸ ماه زمامداری
ارزیابی دولت محمد شیاع السودانی (۲)

۸ ماه زمامداری

علی موسوی خلخالی می نویسد: اگر محمد شیاع السودانی بتواند از گردنه های سیاسی به خوبی عبور کند و همین سیر صعودی فعلی را حفظ کند می توان انتظار داشت دولت او تا انتخابات پیش رو در قدرت بماند و مشکلی جدی برایش به وجود نیاید.  

ادامه مطلب
سفری بعد از دو دهه!
نگاه جدی میرضیایف به روابط با تهران!

سفری بعد از دو دهه!

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان دیروز یکشنبه در اولین سفر رسمی خود از زمان به قدرت رسیدن به تهران سفر کرد. در این سفر که به دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان، انجام شد دو طرف برای چهارمین بار در دو سال گذشته با یکدیگر دیدار  داشتند. از آخرین سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان به ایران بیش از ۲۰ سال گذشته است. تا پیش از این، آخرین سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران در سال ۱۹۹۲ توسط اسلام کریم‌اف انجام گرفته بود. شهریور گذشته نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۸ سال سفری به این کشور آسیای مرکزی داشت. 

ادامه مطلب
چرا سیاست های خانوادگی ژاپن شکست خورده است؟!
بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد

چرا سیاست های خانوادگی ژاپن شکست خورده است؟!

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی درباره بحران جمعیت و پیر شدن این کشور می پردازد. البته این یادداشت در دو بخش برای مخاطبان دیپلماسی ایرانی تهیه شده است. در قسمت اول به بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد و در بخش دوم به چرایی شکست سیاست های خانوادگی ژاپن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب
تلخ و شیرین بودجه عراق
از ناخرسندی کردها تا آرزوهای پرطول و دراز بغداد (۱)

تلخ و شیرین بودجه عراق

علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: تصویب بودجه عراق دستاوردی مهم برای دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق است. او که بیش از همه بر تثبیت و استقرار وضعیت سیاسی کشور، و همچنین ثبات دولتش اصرار دارد، با حمایت جدی از تدوین بودجه و تصویب آن در مجلس، تلاش کرد تا یکی از مهمترین چالش های مهم دولت های گذشته عراق را که نقشی موثر در بی ثبات شدن دولت ها داشته است، رفع کند تا یکی از دغدغه های اصلی اش حل شده باشد. 

ادامه مطلب
سفر میرضیایف، نقطه عطف روابط تهران – تاشکند
ازبکستان برای بهره برداری از ظرفیت های ایران با هدف غلبه بر جبر جغرافیایی تلاش می کند

سفر میرضیایف، نقطه عطف روابط تهران – تاشکند

احمد قاسم زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ازبکستان از نظر موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی از موقعیت بسیار حساس و ویژه‌ای در قلب آسیای مرکزی برخوردار است و با هر چهار کشور این منطقه یعنی قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است. هیچ کشوری در آسیای مرکزی از این ویژگی جغرافیایی برخوردار نیست. به همین دلیل، عموماً از ازبکستان به‌عنوان «وزنه تعادل ژئوپلیتیکی» در منطقه آسیای مرکزی نام برده می شود؛ البته با وجود چنین مزیت شایان توجه ژئوپلیتیکی، ازبکستان کشوری با شرایط محصور در خشکی مضاعف است و برخلاف کشورهای محصور در خشکی که برای دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و سایر نقاط جهان حداقل باید از یک کشور عبور کنند، ازبکستان ناچار است از هر چهار مسیر جغرافیایی حداقل از دو کشور عبور کند که این امر شرایط خاص ترانزیتی و اقتصادی را به این کشور تحمیل کرده است.

ادامه مطلب