انتخاب سردبیر - آرشیو

اجلاس جده: ضیافت پایانی مرگ بهار عربی
تاریخ اروپا در خاورمیانه تکرار شد؟

اجلاس جده: ضیافت پایانی مرگ بهار عربی

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بهار عربی از لحاظی مانند مانند انقلاب فرانسه بود. انقلاب فرانسه با ایدەها و آرمان های تازه به سود مشارکت اجتماعی و دموکراتیک شدن سیاست، مفهوم اروپای جدید را در مقابل اروپای قدیم مطرح کرد. بهار عربی هم آتش در خرمن استبداد و اشرافیت منطقه انداخت و چند صباحی آسمان خاورمیانه را روشن کرد. اما به زودی شعلەهایش خاموش و گرفتار ترمیدوری زودرس شد.

ادامه مطلب
چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟
ناامیدی از غرب، پیام صریح سفر رئیس جمهور به دمشق

چرا سفر رئیسی به سوریه مهم است؟

علی موسوی خلخالی می نویسد: این طور به نظر می رسد که سفر رئیس جمهور به سوریه بعد از آن انجام شد که بن بست در روابط ایران و غرب به ویژه بر سر مذاکرات هسته ای بیش از پیش نمایان شده است.

ادامه مطلب
شکست سیاست پاشینیان
آذربایجان جسورتر شده است

شکست سیاست پاشینیان

گقارد منصوریان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به صراحت می توان به شکست سیاست های دولت پاشینیان و تضعیف جایگاه ارمنستان و همپیمان استراتژیک خود، روسیه را در معادلات منطقه قفقاز و عرصه بین الملل بیان کرد. دولت پاشینیان با امیدی غیر واقعی به غرب و اقدامات مغلوط خود، رنجش روسیه و کشورهای پیمان امنیت دسته جمعی را موجب شده است. تنها پیمان امنیتی جدی که ارمنستان عضو آن است.

ادامه مطلب
هدف اروپا و امریکا از مداخله در مناقشه قره باغ، ایران است
بی تفاوتی عجیب تهران

هدف اروپا و امریکا از مداخله در مناقشه قره باغ، ایران است

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تلاش اروپا و آمریکا برای مداخله در منازعه قفقاز با هدف ایجاد صلحی پایدار نیست و هدف اصلی وادار کردن ارمنستان به پذیرش شرایط باکو است تا سپس زمینه برای تمرکز بر هدف اصلی یعنی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

ادامه مطلب
مقاومت دموکراتیک ترکیه
انتخاباتی که برای همه سرنوشت‌ساز است

مقاومت دموکراتیک ترکیه

عایشه زاراکول و سید رحمان موسوی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: بسیاری از ناظران بین المللی به طور قابل درک نسبت به پیروزی اپوزیسیون یا بهتر بگوییم اینکه اردوغان اجازه شکست را خواهد داد، تردید دارند. به هر حال، رهبرانی که این همه قدرت جمع می‌کنند، تمایلی به کنار گذاشتن آن ندارند اما به رای دهندگان اپوزیسیون هشدار داده می شود که امید خود را از دست ندهند.

ادامه مطلب
روسیه ابر قدرت می ماند؟
جنگ اوکراین یا نبرد با هژمونی امریکا

روسیه ابر قدرت می ماند؟

سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فدراسـیون روسیه همیشه به دنبال این بوده که خود را به عنوان وارث اتحاد جماهیر شـوروی بازنمـایی کند. برای عموم مردم روسیه و نخبگان روس، افول و از کف دادن موقعیت و جایگاه ابرقدرتی در ساختار نظام بین الملل قابل قبول نیست.

ادامه مطلب
سیاست خارجی ترکیه بعد از پایان انتخابات چگونه خواهد بود؟
تداوم سیاست خارجی فعلی، اصلاح رابطه با غرب یا تمایل به شرق

سیاست خارجی ترکیه بعد از پایان انتخابات چگونه خواهد بود؟

نیوشا مرادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به‌طورکلی پس از مبارزه انتخاباتی، سیاست خارجی ترکیه در صورت پیروزی اردوغان احتمالا به برنامه فعلی یعنی سیاست خارجی فعال، عمل‌گرایانه و قاطع خود در قبال رقبای منطقه‌ای (ایران، عربستان و اسرائیل)، روابط نزدیک با روسیه و حضور نظامی در درگیری‌های منطقه‌ای ادامه خواهد داد. از سوی دیگر اگر حزب رقیب پیروز شود، باید تغییر به سمت یک سیاست خارجی غرب محور را شاهد باشیم که بر همکاری اقتصادی و حل دیپلماتیک مناقشات با هدف ترویج حل مسالمت آمیز درگیری‌ها و کاهش تنش بین کشورهای منطقه تاکید می‌شود.

ادامه مطلب
بحران هوش مصنوعی
سازمان‌های بین‌المللی کجا ایستاده‌اند؟

بحران هوش مصنوعی

رامین کیانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید سازمان‌های بین‌المللی اکنون توانایی غلبه بر بسیاری از مشکلات جهانی را نداشته باشند. اما تشدید بحران‌های کنونی و ظهور بحران‌های جدید اهمیت سازمان‌های بین‌المللی را بیش از پیش برای همگان آشکار خواهد کرد. سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل متحد باید هر چه زودتر در مقابل این تهدید جهانی چاره‌ای بیاندیشند، پیش از آن که کار از کار بگذرد.

ادامه مطلب
ائتلاف سازی ضد ایرانی اسرائیل در شمال ایران
تل آویو به استفاده از همسایگان علیه تهران فکر می کند

ائتلاف سازی ضد ایرانی اسرائیل در شمال ایران

طاهره حسن پور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: توطئه اسرائیل و دشمنی این رژیم با ایران صرفا مختص منطقه خاورمیانه و ایجاد آشوب در این منطقه علیه ایران نیست بلکه این رژیم در جهت ایجاد تفرق و دشمنی با ایران دست به ایجاد تفاهم و دوستی در منطقه قفقاز زده و به ایجاد سفارت خانه با کشورهای نزدیک ایران دست می زند که در صورت فرصت مناسب بتواند از خاک این کشورها علیه ایران استفاده کند. 

ادامه مطلب
خاطرات بد ایرانیان از انگلیس
به بهانه تاجگذاری شاه جدید بریتانیا

خاطرات بد ایرانیان از انگلیس

غفور کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تاجگذاری چارلز سوم و واکنش های رهبران سیاسی و افکار عمومی به این موضوع بار دیگر خاطره تجاوزات و گردنکشی‌های استعمار بریتانیا در ایران را زنده کرده است. به ‌همین بهانه، در این یادداشت نگاهی کوتاه به سابقه برخی تجاوزگری‌ها و جنایات بریتانیای به اصطلاح کبیر یا دولت انگلستان در حق ملت ایران در صد سال گذشته، انداخته ایم.

ادامه مطلب