انتخاب سردبیر - آرشیو

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی
انفعال ما خطرناک است!

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!

ادامه مطلب
لطفا جلوی جنگ را بگیرید
با فشار بر تهران و تل آویو

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.

ادامه مطلب
سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه
واکاوی دلایل احتمالی تصویب بودجه ۶۰ میلیارددلاری ایالات متحده برای جنگ اوکراین

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک هراس در بین آمریکا و متحدانش در اروپا در زمینه گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپای شرقی از جمله لهستان و شبه‌جزیره اسکاندیناوی از جمله سوئد وجود دارد و از دیدگاه غربی‌ها این مسئله دور از ذهن نیست که درصورتی‌که روسیه بتواند در جنگ اوکراین دست بالا را بگیرد، سایر اعضای ناتو و یا متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی نیز مورد حمله قرار بگیرند و دامنه جنگ گسترش یابد.

ادامه مطلب
کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند
تحلیل تحرکات دیپلماتیک در شورای امنیت درباره فلسطین

کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: اینکه، همه اعضای دائم بجز، ایالات متحده، رأی به عضویت کامل فلسطین در ملل متحد می‌دهند، موضوع کم اهمیتی نیست، جالب آنکه رأی مثبت چین و روسیه قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، اما همراهی فرانسه جلب توجه می‌کند.

ادامه مطلب
انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم
ایران مدافع مردمان بی گناه و بی سلاح فلسطین است

انقلاب اسلامی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم

شوجان پرویز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران همیشه به حمایت مردم فلسطین برخواسته است. هدف انقلاب اسلامی ریشه کن کردن تمام ظلم و ستمی بوده که اسرائیل در حق مردم فلسطین مرتکب شده، به خاطر همین است که امام خمینی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامیده اند. 

ادامه مطلب
تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد
پاسخ تنبیهی ایران به تحقیرهای اسرائیل

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران تا سه هفته پیش از آن هر نوع حملات تحقیرآمیز اسرائیل را تحمل می کرد و فقط از طریق نیروهای متحدش در منطقه در برابر آن رژیم می جنگید، اما این بار برای اولین بار با حمله ی گسترده ی موشکی و پهپادی از خاک خود بر اسرائیل، مستقیماً وارد میدان جنگ شده، اسرائیل را به دوئل و جنگ تن به تن دعوت کرده است.

ادامه مطلب
رد یک گزاره!
پیام ‌های حملات ایران و اسرائیل به یکدیگر چیست؟

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و... است.

ادامه مطلب
ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!
لزوم پرهیز از مغالطه های صهیونیستی

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

ادامه مطلب
سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه
اگر امریکا و اسرائیل خطایی مرتکب شوند

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ادامه مطلب
با این رفتارها منطقه امن نمی شود
سیاست های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

ادامه مطلب