انتخاب سردبیر - آرشیو

شاهدی برای توطئه شوم جنگ سایبری امریکا علیه ایران
عملیات سایبریِ راهبردی و تعیین کننده ای که مطرح شده است

شاهدی برای توطئه شوم جنگ سایبری امریکا علیه ایران

بررسی محتوای این مقاله به خوبی نشان می‌دهد دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی ایران که از وجود «ایران قوی» و یکپارچه و افزایش روزافزون توانمندی‌های آن، بویژه گسترش فزاینده عمق راهبردی آن در منطقه و نیز چشم‌انداز کنشگری قابل توجه آن در نظم نوین جهانی بیمناک‌اند، از مدتها پیش و پس از ناامیدی مطلق از آسیب رساندن به دولت و ملت ایران بواسطه تهاجم نظامی، در تدارک وسیع راه‌اندازی جنگ ترکیبیِ فراگیر در ایران با بهره‌گیری از عوامل داخلی و خارجی خود بویژه در حوزه رسانه و بر هم زدن ثبات و امنیت جامعه ایرانی بوده‌اند.

ادامه مطلب
نیاز مبرم به آرامش فوری در قفقاز
امریکا باید از دخالت در تنش میان آذربایجان و ایران خودداری کند

نیاز مبرم به آرامش فوری در قفقاز

در حال حاضر واشنگتن و تهران اهداف مشترکی دارند و و به طور فزاینده، نگران تلاش های تهاجمی جمهوری آذربایجان برای تحمیل یکجانبه صلح در منطقه هستند. آمریکا حملات آذربایجان به ارمنستان را محکوم کرد و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، در حمایت از ارمنستان، به ایروان سفر کرد. ایران نیز به نوبه خود از ارمنستان دفاع و در شهر مرزی کاپان کنسولگری افتتاح کرد که یک حرکت نمادین برای نشان دادن حمایت از حاکمیت ارمنستان در قلمرو مورد ادعای جمهوری آذربایجان است. بدین ترتیب، برای مقامات ایالات متحده بهتر است پیش از شتاب در حمایت قوی و بی قید و شرط از جمهوری آذربایجان، پیچیدگی های درگیری ها در منطقه را در نظر بگیرند.

ادامه مطلب
لطفا باکو را ادب کنید
لزوم اتخاذ جدیتی همانند عربستان در برابر آذربایجان

لطفا باکو را ادب کنید

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ای کاش آقایان یک بار زور و بازویشان را خرج باکو کنند و کوتوله متوهم باکو را سر جایش بنشانند. شک نکنید فتنه علیف که بخشی از سرزمین های تاریخی ایران را اشغال کرده با یک بار برخورد قاطع برای همیشه تمام می‌شود. پس از آن باید با کمک حسینیون، تالش ها، لزگی ها، تات ها و سایر شیعیان مظلوم آذربایجان هویت جعلی که برای مردمان این دیار تراشیده شده را اصلاح کرد و باکو را به متحد وفادار ایران مبدل کرد. مشابه همان کاری که در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و یمن انجام شد.

ادامه مطلب
«پلیس خوبی» که «بد» شد
ساز ناکوک قاره سبز

«پلیس خوبی» که «بد» شد

به موازات همجه های رسانه ای و نیز تلاش های بی وقفیه امریکا در جهت فشار به ایران که بعد جدید و دیده نشده ای از دولت بایدن را علیه تهران نشنا داد شاهد اوج گیری تقابل قاره سبز نیز هستیم. در حالی که سه روز متوالی سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته ایالات متحده آمریکا دست به اعمال تحریم علیه ایران زد، اورپایی ها هم بیکار نبودند و به تبعیت از واشنگتن از هر گونه اقدامی برای فشار به تهران دریغ نکردند. مجموعه این شرایط فضایی را به وجود آورده است که شاید بتوان آن را کم سابقه و حتی بی سابقه تصور کرد.

ادامه مطلب
اندیشکده ها در خدمت اغتشاشات
مروری بر آنچه کارشناسان ضد ایرانی توصیه کرده اند

اندیشکده ها در خدمت اغتشاشات

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی و اندیشکده انسیتو خاورمیانه که نام آنها در بیانیه وزارت اطلاعت ذکر شده است نقش فعالی در وقایع اخیر در کشور داشته اند. اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی بیشتر در زمینه افزایش فشار اقتصادی و اندیشکده دوم یعنی خاورمیانه بیشتر بروی جوانان و تحولات فعلی متمرکز شده است.

ادامه مطلب
جنگ اوکراین ثابت کرد تحریم بهترین ابزار مقابله نیست
تأثیرات ژئوپلیتیکی جنگ روسیه و اوکراین بر نظام جهانی

جنگ اوکراین ثابت کرد تحریم بهترین ابزار مقابله نیست

آرش قربانی سپهر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درگیری روسیه و اوکراین نشان داده است که اعمال تحریم ها علیه یک کشور متخاصم بهترین پاسخ نیست، زیرا تأثیرات سرریزی بر کشورهای غیر درگیر دارد، به ویژه زمانی که کشورهای متخاصم شرکای تجاری کشورهای غیر درگیری هستند. 

ادامه مطلب
نبرد سازماندهی شده نارسانه‌های تروریست علیه مردم
هدف چیست؟

نبرد سازماندهی شده نارسانه‌های تروریست علیه مردم

سعید نادری اصل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدف نهایی همه اقداماتی که نارسانه‌ها انجام می‌دهند، شکنجه عمومی و مردم، برای افزایش میزان خشم آنها و ایجاد و تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی است. این نارسانه‌ها درصددند وضعیتی را ایجاد کنند که ضمن مشروعیت زدایی از حکومت، رسانه‌های رسمی کشور را مرجع‌زدایی کنند و نهایتاً وضعیت مردم علیه مردم را شکل دهند، اقدامی که پیش از این در سوریه نیز انجام دادند.

ادامه مطلب
اغتشاش رباتیک
تحلیلی بر آنچه این روزها تجربه می کنیم

اغتشاش رباتیک

جعفر قره قشلاقی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بوردیار در کتاب "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده" می گوید: آنچه ما از رسانه ها به عنوان جنگ دیدیم با چیزی که آنجا بود این قدر تفاوت داشت که می شود گفت اصلا رخ نداده، رابطه دریافت ما از واقعیت قطع شده و حتی دو چیز متفاوت است. بنابراین در این دوره از اغتشاشات و برخلاف همه نمونه‌های مشابه گذشته، رسانه تنها پس از رویداد نبوده و نیست؛ پیش از رخداد است و نقش طراحی دارد. نقش کلیدی و نهایی رسانه، ساخت تصویر در ذهن است و برای ساخت تصویر، فراتر از هشتگ‌سازی‌ نیازمند رویدادسازی‌ است و لذا رویداد را ساختند تا تصویر را بسازند. 

ادامه مطلب
انتخابات آینده ترکیه چگونه تحت تاثیر مطامع اردوغان قرار می گیرد؟
بررسی اقدام تروریستی در استانبول

انتخابات آینده ترکیه چگونه تحت تاثیر مطامع اردوغان قرار می گیرد؟

حسن صادقیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان به شدت نگران نتایج انتخابات است؛ چراکه طبق نظرسنجی های مختلف، اکثر جامعه ترکیه نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه اظهار نارضایتی دارند و مسبب این وضعیت را سیاست های حزب عدالت و توسعه می دانند. همچنین تشدید روند اقتداگرایی در حزب حاکم و حذف منتقدین، زمینه نارضایتی هم طیفی های این جریان سیاسی را هم فراهم نموده و بدین تریب از مشروعیت و مقبولیت آن کاسته شده است. لذا به منظور جبران این ضعف و کاستی، رهبران سیاسی حزب عدالت و توسعه دست به اقدامات غیرعادی و ضددموکراتیک می زنند.

ادامه مطلب
تهران با اردوغان چه کند؟
اردوغان، نویسنده و گارگردان سناریوی ضدایرانی علی اف و باکو

تهران با اردوغان چه کند؟

فرشید باقریان در گفت وگویی تاکید دارد که اینکه این انفجار را به پ.ک.ک منتسب کنیم به نظر من مردود است؛ یعنی از عقل و منطق سیاسی به دور است که پ.ک.ک بخواهد با این انفجار چنین چالشی را برای خود در اروپا ایجاد کند. من در اتاق فکر پ.ک.ک نیستم، اما واقعا با هیچ استدلال و اجماع ارزشی نمی‌توان این انفجار را کار پ.ک.ک دانست.

ادامه مطلب