آسیا و آفریقا - آرشیو

تهدید کرونا ویروس و آینده نامعلوم امنیت جهانی
سه نکته ای که باید درباره آنها تامل کرد

تهدید کرونا ویروس و آینده نامعلوم امنیت جهانی

محمد سالاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اصولا تلاش کشورها در دنیای پسا دو جنگ جهانی این بود که امنیت و صلح ایجاد کنند و بدین منظور با رویکردهای همکاری جویانه؛ نهادهای بین المللی صلح را برای مقابله با تهدیدات به وجود آوردند ولی چرا هنوز ناامنی و مخاطرات جدید جامعه بین المللی را تهدید می کند؟  جدیدترین تهدید شیوع همه گیر ویروس کرونا است که  توانسته مرزهای ملی را درنوردیده و در مدت زمان کوتاهی حیات انسانی را در فراسوی مرزها هدف قرار دهد.

ادامه مطلب
واشنگتن با نادیده گرفتن ایران در افغانستان اشتباه بزرگی می کند
پیامدهای توافق امریکا با طالبان

واشنگتن با نادیده گرفتن ایران در افغانستان اشتباه بزرگی می کند

عدم حضور نماینده ایران در مراسم امضای توافق طالبان – آمریکا بسیار عجیب بود. چگونه نمایندگان کشورهایی مانند پاکستان، قطر، ترکیه، هند، اندونزی، ازبکستان و تاجیکستان حضور داشتند اما ایران، یکی از نزدیک‌ترین همسایگان افغانستان، غایب بود؟

ادامه مطلب
جنگ بیولوژیک جنگی بدون شلیک حتی یک گلوله
زنگ جنگ جهانی سوم به صدا درآمد

جنگ بیولوژیک جنگی بدون شلیک حتی یک گلوله

آرش قربانی سپهر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر وضع به همین شکل ادامه یابد، ویروس کرونا زندگی بشر را با چالشی جدی مواجه می کند. به طوریکه وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی تمام کشورها مختل خواهد شد و کشورها دیگر نمی توانند آن را کنترل کنند و این ویروس سراسر جهان را دربر خواهد گرفت و روی بدن انسان ها ماندگار خواهد شد و به طوری می توان گفت اگر به فکر درمان آن نباشیم، فاجعه قرن به دست خود انسان برای نابودی انسان رقم خواهد خورد و چیزی در حدود ۵۰ درصد کره زمین قربانیان آن خواهند بود و تعدادی دیگر که باقی می مانند تا زمانی که زنده اند عوارض آن بر بدنشان باقی خواهد ماند.

ادامه مطلب
تردید امریکایی ها به چینی بودن کرونا
کروناویروس، سرمشقی برای بیوتروریسم است

تردید امریکایی ها به چینی بودن کرونا

حمله کرونا ویروس همچنین می تواند یک حواس پرتی راهبردی از بازی های نظامی یا سیاسی گسترده تر باشد. یک چنین طرحی برای چندین دهه مورد توجه سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بوده است. امروز کرونا ویروس سرمشقی برای اثر بخشی یک حمله برنامه ریزی شده است.

ادامه مطلب
کره جنوبی چگونه کرونا را مهار کرد؟!
پنج اقدام موثر مردم و دولت در شهر ده گو

کره جنوبی چگونه کرونا را مهار کرد؟!

مرتضی سلطانپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در اواسط ماه مارس اخباری در خصوص کاهش مبتلایان به این بیماری منتشر شد و جالب اینجاست که شهر ده گو به عنوان اولین شهر آلوده توانست تا حدود زیادی بر این بحران فائق آید. بررسی های زیاد نشان می دهد پنج عامل موثر به شرح ذیل باعث کاهش مبتلایان به این ویروس در شهر ده گو کره جنوبی شده است. 

ادامه مطلب
توطئه امریکایی بودن کرونا را چقدر جدی بگیریم؟
رقابت چین و امریکا برسر کووید-۱۹

توطئه امریکایی بودن کرونا را چقدر جدی بگیریم؟

اکبر قاسمی در یادداشتی می نویسد: در اینجا وظیفه ما به عنوان یک پژوهشگر بی طرف، راستی آزمایی علمی روایت های مطروحه با واکاوی دقیق قرائن مسجل و انگیزه و اهداف مطروحه در خصوص این روایت ها و همچنین کشف ادله های متقن آن است. هنوز زود است که قضاوت عجولانه کرد و لایه های ماهیت واقعی این رخداد را به درستی استدراک کرد.

ادامه مطلب
کرونا و ملاحظات ترور بیولوژیک
اتفاقی که سابقه تاریخی دارد

کرونا و ملاحظات ترور بیولوژیک

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گذشته از گسترش تلفات انسانی در مواردی مثل سارس و کرونا، به هم پیوستگی اقتصاد جهانی عملا باعث شده است که بروز بحران هایی از این دست، در کوتاه ترین فاصله دومینو وار بورس های جهان را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر یک پیش بینی، اقتصاد جهان ۲/۷ تریلیون دلار از قبال شیوع کرونا لطمه خواهد دید که سهم آمریکا در این میان قابل توجه است. در حالی که ابتدا تصور می‌شد فقط چین از بابت کرونا متضرر شود اما سقوط بی‌سابقه بورس های توکیو، لندن، امریکا و اتحادیه اروپا این تصور را ابطال کرد.

ادامه مطلب
احتمال رویارویی تهران و اسلام آباد
خطری که از توافق امریکا و طالبان متوجه ایران است

احتمال رویارویی تهران و اسلام آباد

خروج آمریکا می‌تواند بار دیگر ایران و پاکستان را در رویارویی مستقیم با یکدیگر قرار دهد. بازگشت ایران و پاکستان به جنگ نیابتی پیش از ۲۰۰۱ در افغانستان، برای تهران ناخوشایند و بدبیاری بزرگی خواهد بود.

ادامه مطلب
تفسیری پارادیمیک بر پاندمی کرونا
از توهم توطئه تا دستکاری های ژنتیکی و تغذیه های نامناسب

تفسیری پارادیمیک بر پاندمی کرونا

عبدالرحمن ولایتی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی: هر حرف و سخن و تعبیر و تحلیلی در ارتباط با حادثه را در جایگاه ثانوی قرار دهد چرا که هر طیف و قشری به تناسب ساختار پارادایمیک ذهنی از منشاء و خاستگاه آن تعریفی ارائه خواهد داد. ولی این تبصره را نباید نادیده انگاشت که همه این اتفاقات منحوس و شوم به نوعی ریشه در دستکاری انسان نوعی در فرم طبیعی اکوسیستم داشته که معمولا پارادایم نوع اول نیز مدیریت آن را بدست گرفته است که شواهد تاریخی دلیلی بر این مدعاست.

ادامه مطلب
بهره برداری های سیاسی از کرونا
دولت ترامپ همه چیز را سیاسی می بیند

بهره برداری های سیاسی از کرونا

در سختی ها، انسان ها ماهیت واقعی خود را نشان می دهند. بسیاری از کشورها به چین پیشنهاد کمک و حمایت به شیوه های گوناگون ارائه داده اند. برعکس، سخنان و اقدامات امریکا براساس ارزیابی های واقعی از وضعیت حاکم نیست و فقط اظهاراتش درباره چین و ایران به امریکا ضربه وارد می کند.

ادامه مطلب