آسیا و آفریقا - آرشیو

 چالش های  پیش روی نواز شریف
نخست وزیر با هواپیماهای بدون سرنشین و قرار داد گاز چه خواهد کرد؟

چالش های پیش روی نواز شریف

ماشاء الله شاکری، سفیر سابق ایران در پاکستان در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به پیروزی نواز شریف در انتخابات پاکستان و موضع گیری های او علیه عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان معتقد است این مسئله مهم ترین موضوع مذاکرات پیش روی جان کری با دولت جدید پاکستان خواهد بود.

ادامه مطلب
راه حل سوریه از روسیه می گذرد
کرملین محور مذاکرات آمریکا و متحدانش در خصوص بحران در دمشق

راه حل سوریه از روسیه می گذرد

دکتر مهدی سنایی، نماینده مجلس و رئیس مرکز مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی سیاست های روسیه در منطقه خاورمیانه در سایه تحولات سوریه می پردازد.

ادامه مطلب
واهمه ارتش، شادی هند و دودلی آمریکا
دوگانه هایی که پیروزی نواز شریف برانگیخت

واهمه ارتش، شادی هند و دودلی آمریکا

محمدابراهیم طاهریان سفیر سابق ایران در پاکستان و افغانستان در گفتگو با دیپلماسی ایرانی پیش بینی می کند که پیروزی نواز شریف در انتخابات اخیر پاکستان مولود توسعه اقتصادی و سیاسی در این کشور شود

ادامه مطلب
آیا پیونگ یانگ، توکیو را فریب داد؟
سفر مشاور ویژه نخست وزیر ژاپن به کره شمالی

آیا پیونگ یانگ، توکیو را فریب داد؟

نه تنها سیاستمداران و افکار عمومی ژاپن در انتظار بازگشت فرستاده ویژه آبه و شنیدن محتوای مذاکرات هستند، بلکه کره جنوبی و آمریکا نیز در انتظار اطلاعات بیشتر برای موضع گیری جدید هستند.

ادامه مطلب
امام خمینی از همه لحاظ رهبر بود
سی امین بخش از مصاحبه عبدالسلام جلود با العربیه

امام خمینی از همه لحاظ رهبر بود

وقتی که من نزد ]امام[ خمینی آمدم، آدم جوانی بودم، به او گفتم شما چگونه خلیج فارس می گویید، این خلیج عربی است. ]امام[ خمینی مرا به سخره گرفت. ]امام[ خمینی از همه لحاظ واقعا رهبر بود و با جوابش مرا خجالت زده کرد

ادامه مطلب
سود چین از رقابت ایران با اعراب
پای پکن به خاومیانه هم باز شد

سود چین از رقابت ایران با اعراب

محسن شریعتی نیا، کارشناس مسائل چین در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که پکن هرگز خود را در مقام انتخاب میان تهران یا تل آویو قرارنخواه داد بلکه با زیرکی در هر دو جبهه بازی خواهد کرد

ادامه مطلب
عشق و  نفرت کابل - واشنگتن
پشت پرده افشای کمک های مالی سیا به افغانستان چیست؟

عشق و نفرت کابل - واشنگتن

محمدرضا بهرامی، سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس مسائل آسیای میانه در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به انتشار خبر کمک های سیا به دفتر کرزای از سوی رسانه های آمریکایی معتقد است که اختلاف زیرین دو کشور بر سر دولت آینده افغانستان و روند انتخاب آن است.

ادامه مطلب
کره شمالی چگونه هسته ای شد؟
فشارهای فزاینده بر پیونگ یانگ برای رفع خطرات هسته ای

کره شمالی چگونه هسته ای شد؟

دکتر مهدی دانش یزدی کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل و معاون سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به تحولات پرونده هسته ای کره شمالی اشاره می کند و معتقد است هرچند بسیاری از کارشناسان عملی شدن تهدید کره شمالی در مورد حمله هسته ای را چندان محتمل نمی دانند با این حال حتی تهدید به استفاده از سلاح های اتمی را اقدامی خطرناک و غیرعاقلانه تلقی می کنند.

ادامه مطلب
اسلام‌آباد از چه کسی چراغ سبز گرفت؟
وجود منافع خارجی در درگیری‌های پاکستان - افغانستان

اسلام‌آباد از چه کسی چراغ سبز گرفت؟

محمد ابراهیم طاهریان، سفیر پیشین ایران در پاکستان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی دلیل تنش های مرزی میان پاکستان و افغانستان را آزادی عمل بیشتر برخی عناصر در پاکستان در قبال مسائل افغانستان از یک سو و واگذاری ابنیه حوزه مرزی دیوراند به پاکستان می داند.

ادامه مطلب
برگزاری انتخابات نماد دموکراسی است
تحلیل کریستین ساینس مانیتور از گردش دولت ها در جهان اسلام

برگزاری انتخابات نماد دموکراسی است

می‌توان گفت که پاکستان در دوره گذار تاریخی خود به سر می‌برد و می‌بینیم که اولویت آن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از جریان‌های مدنی به جریان‌های مدنی دیگر است، همان طور که می‌بینیم ارتش نیز در دنیای سیاست اضمحلال یافته است.

ادامه مطلب