آسیا و آفریقا - آرشیو

طالبان، تنها برنده اختلافات درباره خروج نظامیان

اختلاف میان نظامیان و سیاستمداران امریکایی درباره استراتژی جنگ در افغانستان و زمان خروج نظامیان از این کشور مسئله تازه‌ای نیست. این اختلاف نظر تا حدی است که برخی تحلیل‌گران معتقدند که ایالات متحده اساسا راهبرد مشخصی را در جنگ افغانستان پیگیری نمی‌کند و بر اساس شرایط تصمیم‌گیری می‌کند.

ادامه مطلب

کره جنوبی هم واشنگتن را می‌خواهد هم ایران را لازم دارد

ایالات متحده عزم خود را برای تحت فشار قرار دادن ایران به هر قیمتی جزم کرده است. کشورهای اروپایی با او در این مسیر همراه شدند و اکنون نوبت به آسیایی‌ها رسیده است. کره جنوبی در زمره کشورهایی است که واشنگتن دست خود را برای همراهی با خود در تحریم‌های ایران به سمتش دراز کرده است.

ادامه مطلب
نشست فارسی زبانان، ظرفیت فرهنگی یا اقتصادی؟

نشست فارسی زبانان، ظرفیت فرهنگی یا اقتصادی؟

چهارمین نشست سران سه کشور فارسی زبان روز پنج شنبه در سعدآباد تهران برگزار شد. گرچه هدف اعلام شده این نشست ارتقای همکاری‌های منطقه ای در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و عمرانی بود اما هر یک از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ایران با هدفی خاص به این نشست آمده بودند.

ادامه مطلب

مذاکره با طالبان، سوغات زرداری از بریتانیا

سفر پرماجرای زرداری به بریتانیا بالاخره تمام شد. سفری که علی‌رغم انتقادات شدید داخلی انجام شد تا زرداری و کامرون در لندن رو در روی هم بنشینند و در مورد اختلافات پیش آمده ناشی از سخنان دیوید کامرون در هند به گفت ‌و ‌گو بپردازند.

ادامه مطلب

معامله بزرگ میان مسکو ـ واشنگتن

در ارتباط با روابط روسیه و آمریکا باید به وزن واقعی خود در معادلات بین‌المللی توجه کنیم. ایران نباید روابطش با روسیه را متشنج کند و باید با درایت سعی کند از حرکت بیش‌تر روسیه به سمت آمریکا جلوگیری کند.

ادامه مطلب

کار برای البرادعی سخت‌تر می‌شود

چند هفته پیش و درپی به تعویق افتادن چند باره دیدار مبارک با نتانیاهو بود که شایعات درباره وضع سلامتی حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بالا گرفت و تحلیل‌گران را به پیش‌بینی درباره آینده مصر بعد از مبارک واداشت.

ادامه مطلب

امریکا، نگران از انتشار اطلاعات محرمانه بیشتر

انتشار اسناد طبقه بندی شده توسط سایت اینترنتی ویکی لیکس درباره جنگ افغانستان در هفته گذشته موجب نگرانی شدید مقامات امریکایی شد. گرچه امریکا از ویکی لیکس خواسته بود تا انتشار اسناد محرمانه‌ای که جان شهروندان و همچنین امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد متوقف کند اما...

ادامه مطلب