آسیا و آفریقا - آرشیو

شمارش معکوس برای انتقام از پریگوژین
پوتین در حال برنامه‌ریزی علیه رهبر واگنر است

شمارش معکوس برای انتقام از پریگوژین

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در حال برنامه‌ریزی برای انتقام‌  از یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران واگنر است. پریگوژین یک ماه پیش شورشی حدودا یک‌روزه را علیه پوتین رهبری کرد. ویلیام برنز می‌گوید این شورش ضعف‌های قابل توجهی را در نظام حکومتی برساخته پوتین، آشکار کرده است. او در نشست امنیتی آسپن گفت که رهبر روسیه ممکن است همچنان به دنبال تلافی علیه پریگوژین باشد. برنز گفت: «آنچه شاهدش هستیم حرکت بسیار پیچیده پوتین است».

ادامه مطلب
سوخو، بی سوخو؟!
وزیر دفاع آب پاکی را روی دست همه ریخت

سوخو، بی سوخو؟!

به نظر می‌رسد داستان ناتمام فروش سوخو به ایران از سوی روس‌ها به بلندای تاریخ بدعهدی این کشور باشد. اکنون سریال این بدعهدی‌ها به قسمت سوخو - ۳۵ رسیده است. هرچند که امیر آشتیانی در جایگاه وزیر دفاع تلویحا و با زبان بی‌زبانی آب پاکی را روی دست همه ریخت؛ اما ۲۵ دی ماه سال گذشته بود که شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی اظهار کرد که «جنگنده‌های سوخو - ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است،

ادامه مطلب
شکاف در درون طالبان زبانه می کشد
سناریوها و احتمالات موجود

شکاف در درون طالبان زبانه می کشد

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بسیار تحلیل های وجود دارد که نشان می دهد طالبان، دچار از هم گسستگی ایدیولوژیک شده اند و این مسئله اختلاف و تقابل میان آنها در واقع، گمرنگی ماهیت ایدیولوژیک این گروه را نشان می دهد. مرز میان پشتون ها و قبایل مختلف آن، تاجیک و ازبک ها و حتی هزاره های که در صفوف طالبان جای داشتند، میزان این تقابل و تصادم را در میان طالبان به سطح قابل ملاحظه ی بلند برده است. حتی احتمال یک درگیری خودی میان طالبان در بسیاری مواقع محسوس است. باید این اختلافات را جدی گرفت.

ادامه مطلب
ترکیه و قزاقستان، نمونه چند جهت‌‌ گرائی
کنشگری سیاست خارجی در حوزه جنوب جهانی

ترکیه و قزاقستان، نمونه چند جهت‌‌ گرائی

سید محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: موضع‌گیری‌ها و رفتارهای ترکیه در قبال بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دوران اخیر نشانگر کنشگری و بازیگری بطور همزمان در عرصه‌های مختلف است. این رفتار انحصاری به ترکیه ندارد، کشورهای عمده حوزه جنوب جهانی به درجات مختلف الگوی رفتاری ترکیه را به نمایش می‌گذارند.

ادامه مطلب
تلاش دیپلماتیک ایران برای بهبود روابط با مراکش
رباط هنوز مطمئن نیست

تلاش دیپلماتیک ایران برای بهبود روابط با مراکش

یک منبع دیپلماتیک نزدیک به پرونده روابط مراکش و ایران که خواست نامش فاش نشود درباره سخنان اخیر امیرعبداللهیان گفت، نیات و سخنان یک مسئله و اجرای عملی یک مسئله دیگری است. وی افزود، قطع روابط مراکش با ایران در سال ۲۰۱۸ دلایل سیاسی منطقی و قوی داشت که نمی توان نادیده گرفت.

ادامه مطلب
تهران در تعقیب آفریقا
بعد از امریکای جنوبی

تهران در تعقیب آفریقا

در شرایط اعمال تحریم غرب، توسعه روابط با سایر مناطق در اولویت ایران است. در همین ماه گذشته، رئیسی از امریکای لاتین دیدن کرد و اکنون نوبت افریقاست.

ادامه مطلب
جسارت چین و روسیه نتیجه سیاست خارجی نامتوازن ایران
با این رویه تغییری در رویکرد دیگران انتظار نمی رود

جسارت چین و روسیه نتیجه سیاست خارجی نامتوازن ایران

روح الله سوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تا زمانی که شاهد تغییری در الگوی سیاست خارجی خود و به دنبال آن تغییر جایگاه اقتصادی کشور نباشیم پاسخ به این سوال که آیا ایران قادر خواهد بود که مانع از تکرار چنین مواضع و رفتارهایی از سوی چین و روسیه شود پاسخی منفی خواهد بود. ایران در حال حاضر نه از آن چنان اقتصاد حائز اهمیتی برخوردار است که بر رفتار کشورهایی مثل روسیه و چین اثرگذار باشد و نه از امتیازهای لازم در سیاست خارجی برای تحت فشار گذاشتن آنها. بنابراین اگرچه اقداماتی مثل اعتراض رسمی ایران و احضار سفیر روسیه یا چین از نظر سیاسی و حقوقی لازم است اما بعید است در تغییر موضع واقعی روسیه و چین اثرگذار باشد.

ادامه مطلب
بدل دیپلماتیک کمال خرازی
بدون اصطکاک و هزینه

بدل دیپلماتیک کمال خرازی

کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در تهران، صبح روز دوشنبه با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیدار کرد. در این دیدار مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین وضعیت روابط دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. نکته حائز اهمیت در این دیدار به مطرح‌شدن اختلافات ارضی توکیو – مسکو از زبان خرازی بازمی‌گردد. دراین‌باره رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه درباره چهار جزیره واقع در اقیانوس آرام را «مذاکره مستقیم بین دو کشور، به‌ویژه با توجه به شرایط کنونی و پرتنش منطقه شرق آسیا» دانست.

ادامه مطلب
مهم تشخیص منافع ملی است
درباره امضای روسیه پای بیانیه شورای همکاری

مهم تشخیص منافع ملی است

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: مشارکت مسکو – پکن در بیانیه‌‌هایی که به نظر منتقدان، تمامیت ارضی ایران را دستمایه منافع استراتژیک خود کرد، بار دیگر بر تردیدها درباره جایگاه ایران در سیاست خارجی روسیه و چین از یک‌سو، اعتبار سیاست «نگرش به شرق» در سیاست خارجی ایران را از سوی دیگر افزوده است. اما آیا به راستی باید مسکو و پکن را بابت رفتارشان تا این اندازه زیر تازیانه گرفت؟ در این صورت آیا باید آنها را به دلیل تشخیص منافع ملی – امنیتی خود مورد انتقاد قرار داد؟ نگرش واقع‌گرایانه چنین تجویز نمی‌کند؛ تا وقتی که  تهران جایگاه خود را در راهبردهای سیاست‌خارجی مسکو- پکن به درستی تشخیص و تعریف نکرده باشد.

ادامه مطلب
تردید ایران در خصوص قدرت اتحاد با روسیه
مسکو تجربه منفی پکن را تکرار کرد

تردید ایران در خصوص قدرت اتحاد با روسیه

طرف روسی در حقیقت، تجربه منفی چین را تکرار کرد. رسوایی مرتبط با این کشور در سال گذشته و زمانی رخ داد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی سفر کرد. در آن زمان، بیانیه مشترک برای تهران آزار دهنده بود.

ادامه مطلب