آسیا و آفریقا - آرشیو

قرارداد ایران و چین؛ از کدام موضع؟
بررسی سند همکاری تهران و پکن

قرارداد ایران و چین؛ از کدام موضع؟

علی دینی ترکمانی در یادداشتی می نویسد: چین، در حال حاضر، در نقش ابرقدرت اقتصادی جهان، در کنار آمریکا و اروپا، در حال ایفای نقش خود است. در کشورهای مختلف جهان دست به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌زند تا همان مسیر نئواستعماری قدرت‌های بزرگ پیشین در دوره‌ بعد از جنگ جهانی دوم را تکرار و کشورهایی را به خود وابسته کند. 

ادامه مطلب
به دنیای پسارهبر خوش آمدید!
امریکا نقشش را واگذار کرده است

به دنیای پسارهبر خوش آمدید!

آمریکا مدت‌ها پیش از همه‌‌گیری کووید – ۱۹، شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهدات هژمونیکش را شروع کرده بود و در نبود رهبری جهانی آمریکا، این پرسش مطرح است که آیا چین، پرکننده‌ خلاء رهبری جهانی خواهد بود؟

ادامه مطلب
توافق استراتژیک ایران و چین؛ از متن تا حاشیه
چرا عده ای برای همکاری های تهران و پکن ساز مخالف می زنند؟!

توافق استراتژیک ایران و چین؛ از متن تا حاشیه

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: متأسفانه در فضای سیاسی ایران بسیاری مواقع منافع ملی فدای رقابت های جناحی می شود؛ کسانی که تا پیش از این وزارت امور خارجه را به خاطر برخورد واکنشی با بحران های بین المللی و نداشتن ایده های ابتکاری برای تغییر شرایط به نفع کشور به باد انتقاد می گرفتند، حال که مقامات دیپلماتیک کشورمان تلاش کرده اند با دور زدن آمریکا و کشورهای اروپایی، به سیاست خارجی کشور تنوع ببخشند، غول خوش آتیه آسیایی را به همکاری و سرمایه گذاری در کشورمان متقاعد کنند و به دوستان بد عهد نشان دهند که اگر آنها در شرایط بحرانی ایران را تنها گذاشتند، کشورمان راه های دیگری نیز پیش رو دارد، این گروه باز هم عَلَم اعتراض برافراشته اند که توافق با چین یعنی فروش و واگذاری منابع کشور! اگر دغدغه این گروه به راستی منافع ملی و منابع کشور است، باید مطمئن باشند چنین توافقاتی بدون موافقت مجلس امکانپذیر نیست و بنابراین باید تا زمان بررسی قرار داد در مجلس صبور باشند.

ادامه مطلب
بالا کشیدن ۹ میلیارد دلار اموال ایران!
رفتار خصمانه کره جنوبی در بلوکه کردن پول ایرانی ها ادامه دارد

بالا کشیدن ۹ میلیارد دلار اموال ایران!

هادی محمدی می نویسد: دو سال است که میلیاردها دلار از اموال ۸۴ میلیون ایرانی را در سخت ترین شرایط ممکن بلوکه کرده و هر روز به بهانه های واهی و غیرقانونی در پس دادن پول ایرانی ها به خودشان، بازی درمی آورد.

ادامه مطلب
داستان برنامه همکاری ۲۵ ساله با چین چیست؟ (قسمت اول)
آنچه برداشت می شود

داستان برنامه همکاری ۲۵ ساله با چین چیست؟ (قسمت اول)

محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: متن «ویرایش نهایی برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ ساله) ایران و چین» در ۱۸ صفحه و از طرف دبیرخانه سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین در خرداد ۱۳۹۹ تهیه شده و اکنون در دسترس است.

ادامه مطلب
معنای سکوت پکن در قبال برنامه همکاری های راهبردی ایران - چین
پکن هنوز پاسخ نداده است

معنای سکوت پکن در قبال برنامه همکاری های راهبردی ایران - چین

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: ایرانیان موافق، منتقد و مخالف برنامه راهبردی در‌حالی به مناظره با یکدیگر مشغولند که هنوز پاسخ و ملاحظات دولت چین به این برنامه روشن نبوده و یا اعلان عمومی نشده است. ابراز شیفتگی‌های زود‌هنگام و یا مخالفت‌های تند تنها در یک سوی توافق احتمالی جریان دارد، در حالی که چشم بادامی‌ها همچنان با وسواس به صحنه می‌نگرند و از بیان دیدگاه صریح طفره می‌روند. خصلت چینی‌هاست که «ایده‌هاشان را پنهان کنند و برای آن، زمان بخرند». 

ادامه مطلب
هجمه‌ها به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ریشه خارجی دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران:

هجمه‌ها به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ریشه خارجی دارد

سید عباس موسوی درباره توافق ۲۵ ساله ایران و چین گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا و چین به عنوان یک کشور مهم شرق آسیا دارای پیوندهای مشترک تاریخی و روابط حسنه سنتی هستند. در سفر رییس‌جمهور چین به تهران، قرار شد طرفین نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی ایران و چین تعریف کنند و همکاری‌های دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد. بعد از آن چند پیش‌نویس تعریف شد و آخرین نمونه را وزیر خارجه به چین برد، پیش‌نویس نهایی ایران تهیه شده که باید به طرف مقابل داده شود تا نهایی شود و براساس آن، توافقات جدید امضا شده و روابط دو کشور براساس ریل‌گذاری جدید پیش برود. این توافق برای کشورها و طرف‌های مختلف غیرقابل قبول است زیرا فکر می‌کنند حلقه‌های فشار، تبلیغاتی و تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند که بیجا فکر نمی‌کنند.

ادامه مطلب