آسیا و آفریقا - آرشیو

ابهام پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان
بایدن از طریق مدیریت خاورمیانه می تواند چین را مهار کند

ابهام پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان

محسن جلیلوند در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که ابهام جدی پیرامون جایگاه ترکیه در غرب آسیا به دلیل سیاست پاندولی اردوغان وجود دارد، پیرامون راهبرد دولت جو بایدن برای منطقه خاورمیانه بر این باور است که نگاه جدی ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه و به خصوص امنیت اسرائیل به معنای آن نیست که احتمالاً دولت جو بایدن تمام انرژی خود را صرف منطقه غرب آسیا خواهد کرد و توجهی به مهار چین و روسیه نخواهد داشت و یا در مقابل مسئله نگاه به شرق و مهار چین و روسیه به معنای نادیده گرفتن خاورمیانه در دولت جو ‌بایدن است. بلکه به عکس من معتقدم که اتفاقاً این دو مقوله می توانند مکمل هم باشند. به این معنا که اقتضائات ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و به خصوص ژئوانرژیک منطقه خاورمیانه می تواند اهرم بسیار خوبی برای جو بایدن در خصوص کنترل و مهار چین باشد. به هر حال همان طور که مستحضر هستید چین بزرگ ترین متقاضی و خریدار در جهان به شمار می رود که بیشتر انرژی خود را از منطقه خلیج فارس و کشورهایی مانند ایران (البته قبل از تحریم) و یا کشورهای عربی این منطقه را تامین می‌کند. بنابراین اگر ایالات متحده آمریکا بتواند با یک برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی منسجم امنیت انرژی منطقه را در دست گیرد یقینا می تواند کنترل و مهار جدی روی چین داشته باشد. 

ادامه مطلب
بحران قره باغ و آنچه از جغرافیا و نقشه باید آموخت
اهمیت منطقه قره باغ

بحران قره باغ و آنچه از جغرافیا و نقشه باید آموخت

دکتر سعید رضا خلخالی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر این منطقه با دو پدیده اساسی روبه روست؛ یکی تغییر مرزهای خاورمیانه سنتی که علت اصلی آن، استقلال جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز است و محور این تحول نیز چیزی نیست جز انرژی، یعنی همان عامل ژئوپولیتیکی که صد سال است خاورمیانه حول محور آن حرکت می کند و نظام های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن کاملا متغیری است از انرژی. عامل دوم نیز، مسئله اسلام و اسلامگرایی در این منطقه است که ژئوپولیتیک این منطقه را تحت تأثیر اهداف ژئواستراتژیک روسیه و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای قرار داده است.

ادامه مطلب
مسکو به تهران هشدار می دهد در واشنگتن تلاش می کند
به بهانه آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی در تهران

مسکو به تهران هشدار می دهد در واشنگتن تلاش می کند

علی موسوی خلخالی می نویسد: روسیه دو هدف را در موازات هم دنبال می کند؛ نخست به ایران پیام دهد که اگر بخواهد همانند دفع پیش در سال ۲۰۱۵ که برجام امضا شد و روسیه دید ایران از آن فاصله گرفت و به سمت غرب گرایش پیدا کرد، این بار هم همان گونه رفتار کند، به راحتی از کنار این موضوع نخواهد گذشت و این رفتار را تلافی خواهد کرد. هدف دوم روسیه به تلاش هایش در واشنگتن باز می گردد مبنی بر این که خود را از اولویت دولت جدید امریکا خارج کند و همان طور که با آمدن ترامپ توانست خود را از اولویت خارج کند و ایران به اولویت واشنگتن تبدیل شد این بار نیز همان سناریو را تکرار کند و ایران را اولویت بایدن قرار دهد.

ادامه مطلب
تلاش تهران برای آزادسازی اموال بلوکه شده اش با توقیف شناور کره ای هیچ ارتباطی با هم ندارند
ایران هیچگاه سیاست گروگانگیری را در قبال کره جنوبی پی نگرفته است

تلاش تهران برای آزادسازی اموال بلوکه شده اش با توقیف شناور کره ای هیچ ارتباطی با هم ندارند

محمدصادق کوشکی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تایکد بر این نکته که ایران هیچگاه سیاست گروگانگیری را در قبال کره جنوبی پی نگرفته است، پیرامون برخی هجمه های رسانه ای در خصوص ارتباط آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و توقیف شناور کره ای بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران برای باز پس گیری اموال بلوکه شده خود اقدام به توقیف شناور کره ای نکرده است. پس اگر حتی اموال ما در این کشور آزاد شود به معنی رفع توقیف شناور کره ای نیست. البته اگر کره ای ها اموال بلوکه شده ایران را آزاد کنند می تواند به عنوان یک اقدام مثبت سئول قلمداد شود و بستر را برای رفع توقیف هرچه زودتر شناور کره‌ای فراهم کند، اما این اقدام به منزله آن نیست که جمهوری اسلامی ایران به مجرد آزاد کردن اموال بلوکه شده خود حاضر به رفع توقیف شناور کره خواهد بود. این شناور به دلیل آلودگی های زیست محیطی و نیز نقض قانون عبور بی ضرر توقیف شده است و تا زمانی که کره ای ها این مشکل را حل نکنند شناور آنها رفع توقیف نمی شود. در غیر این صورت اگر تهران به مجرد آزاد کردن اموال خود در بانک‌های کره به رفع توقیف شناور کره ای اقدام کند دقیقاً موید و مبین جریان‌سازی های چند روز اخیر با محوریت سیاست باج گیری و گروگانگیری جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. در صورتی که این دو مسئله هیچ ارتباطی به هم ندارند.

ادامه مطلب
تنظیم زمان در قره باغ به وقت مسکو
در نشست مسکو چه گذشت؟

تنظیم زمان در قره باغ به وقت مسکو

جبار علایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پاشینان تنها کسی بود که کیف پر و نه چندان مرتب خود را به نشست آورده بود شاید تصور می کرد برادران مسیحی ارتودوکسش قبلا سفارش های لازم را کرده اند و او این بار می تواند با کیف پر برگردد. نخست وزیر پاشینیان خیالش آسوده بود از اینکه این بار دیگر او نماینده ارامنه قره باغ نیست و بار" آرتساخی ها" را هم به دوش نخواهد کشید.

ادامه مطلب
عناصر تهدید زا در امنیت ملی چین
المان‌هایی که جلوی توسعه‌طلبی پکن را می‌گیرند

عناصر تهدید زا در امنیت ملی چین

پرهام پوررمضان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جایگاه و نفوذ بین المللی چین عنصر تهیدزای دیگری است که بعضا با تهیداتی همراه می شود که از آنها می توان به دخالت های ایالات متحده در موضوع جدایی تایوان اشاره کرد که بعضا با سیاست های بین المللی کشور چین در تعارض است.

ادامه مطلب
امنیت آبی مهمترین دغدغه قاهره است
سد النهضه یا رنسانس: پاشنه آشیل اختلافات مصر و اتیوپی

امنیت آبی مهمترین دغدغه قاهره است

مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر عدم امنیت آبی مهمترین مشکل مصر محسوب می شود چرا که حدود ۹۰ درصد آب شیرین مردم مصر ار رود نیل تامین می شود لذا پس از دهه ها تلاش بر سر عدم ساخت این سد اکنون مصر و اتیوپی بر اساس شرط هایی مبنی بر بازگشت دوباره آب مورد استفاده به رود و به سمت مصر و سودان و هم چنین ساخت سد صرفا جهت تولید برق به توافق رسیده اند. اما این توافق درحالی است که بسیاری از سیاستمداران دو کشور معتقد هستند که ممکن است اتیوپی بر توافق خود پایدار نباشد.

ادامه مطلب
پیکربندی ژئوپلیتیک جدید در قفقاز جنوبی
کنسرت اروپایی، دکترین ترومن، بازی اردوغان و واقعیت هایی که روسیه با آنها روبه‌روست

پیکربندی ژئوپلیتیک جدید در قفقاز جنوبی

قهرمان نورانی درآباد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اهداف اصلی ناتو مهار روسیه و به محاصره درآوردن آن کشور از ناحیه غرب و جنوب است تا از دامنه قدرت نوظهور آن کاسته شود. در این راستا تحرکات ترکیه در قفقاز جنوبی نمی تواند بدون هماهنگی و یا دست کم جلب رضایت ناتو صورت گرفته باشد. با چنین فرضی، منافع حیاتی پیمان ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا در منازعه با روسیه ایجاب می کند که آنها از حضور نظامی ترکیه به عنوان عضو مؤثر ناتو در منطقه قفقاز جنوبی پشتیبانی کنند.

ادامه مطلب
هدف ترکیه در قفقاز افزایش نقش روسیه بود
همکاری مخالفان آزادی و اقتدارگرایان

هدف ترکیه در قفقاز افزایش نقش روسیه بود

امریکا زمانی در قفقاز نقش مهمتری داشت؛ پس از تنها گذاشتن گرجستان در جنگ ۲۰۰۸، نفوذ آمریکا و اروپا در این منطقه کاهش یافت. جنگ آذربایجان و ارمنستان پایان مداخله آمریکا در قفقاز بود. در واقع هدف این بود که روسیه به عنوان میانجی به قفقاز بازگردد و منطقه از نفوذ غرب پاک شود. 

ادامه مطلب
نگاهی به قره‌باغ در تاریخ و فرهنگ ایران
وجه تسمیه و سیر تاریخی

نگاهی به قره‌باغ در تاریخ و فرهنگ ایران

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: "قره‌باغ" از حیث فرهنگ و هنر و شخصیت‌های تاریخی برای ایران و آذربایجان بسیار اهمیت دارد، زیرا هرگونه فعالیت هنری، فرهنگی و ادبی در قره‌باغ یا در تداوم مکاتب تبریز و اردبیل و تهرانند و یا اینکه به‌ نوعی نماینده فرهنگ و تمدن ایران و آذربایجان محسوب می شوند.

ادامه مطلب