آسیا و آفریقا - آرشیو

جایگاه کشورهای جنوب شرق آسیا در حمله حماس به اسرائیل
روابط کشورهای آسه‌آن با اسرائیل چگونه تعریف می شود؟

جایگاه کشورهای جنوب شرق آسیا در حمله حماس به اسرائیل

یاسین کریمیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مواضع اعلام شده در بیانیه‌های رسمی کشورها آسه‌آن را می‌توان در سه گروه بررسی کرد. تایلند، سنگاپور و فیلیپین حمله حماس را محکوم کردند. اندونزی، مالزی و برونئی دارالسلام با محکومیت اشغالگری‌ها رژیم صهیونیستی بر بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ تاکید داشتند. کامبوج و ویتنام نیز در اعلامیه‌های خود با محکومیت حمله به غیرنظامیان، دو طرف را به خوشتنداری و پرهیز از جنگ تشویق کردند.

ادامه مطلب
فرق جهان سوم با دنیای غرب
رابطۀ بین تمرکز ذهن و موفقیت

فرق جهان سوم با دنیای غرب

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: یکی از نکات برجسته‌­ای که این نویسنده یکبار از هانس-دیتریش گنشر (Hans-Dietrich Genscher)، وزیر امور خارجه اسبق آلمان شنید این بود که: یک سیاستمدار باید تشخیص دهد چه وقت از قدرت کناره‌­گیری کند. گنشر در اوج قدرت خود زمانی که دو آلمان متحد شدند و او را همگان معمار وحدت آلمان شناخته بودند از وزارت امور خارجه کناره ­گیری کرد. این تفاوت بین سیاست مدار آلمانی و جهان سومی است: در جهان سوم، اکثر سیاستمداران به سیاست علاقه دارند چون می‌خواهند خوب زندگی کنند. اما در آلمان، سیاستمداری یعنی حل مشکلات و باز کردن گره‌ها.

ادامه مطلب
حرکت چین به سمت خاورمیانه
امریکا قدرت جدید را به رسمیت بشناسد

حرکت چین به سمت خاورمیانه

بیش از ۴۰ سال است که چین در حال ایجاد و انباشت قدرت اقتصادی است که امروزه، یا برابری با امریکا و یا حتی برتری در برخی زمینه ها را فراهم می کند. اکنون، زمان آن فرا رسیده است که امپراتوری آسمانی وارد فضای جهانی شود و توانایی های خود را به جهان خارج نشان دهد و منافع ملی خود را مطرح کند.

ادامه مطلب
یک‌پنجم خاک زیمبابوه در اختیار امارات
نقشه های آفریقایی ابوظبی

یک‌پنجم خاک زیمبابوه در اختیار امارات

ماتشزا به پایگاه میدل ایست آی در این باره می گوید: “«هر بار که منبعی کشف می شود، پیامدهای وحشتناکی برای جامعه دارد.» این درحالی است که بخش هایی از زمین های واگذار شده به امارات شامل ذخائر طبیعی نیز هستند.

ادامه مطلب
عامل کریکت در سیاست هند
دیپلماسی ورزشی از نوع هندی

عامل کریکت در سیاست هند

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به هر کس در خارج از کشورهای مشترک المنافع بریتانیا بگویید که در حال حاضر چند میلیارد نفر دچار تب جام جهانی کریکت شده‌اند، احتمالاً با نگاهی متحیرانه مواجه خواهید شد. برای اکثر کشورهای جهان، جام جهانی یک تورنمنت فوتبال (فوتبال) است که سال گذشته در قطر برگزار شد و تا سال ۲۰۲۶ در آمریکای شمالی دیگر برگزار نخواهد شد. اما برای خیلی ها - به ویژه، نزدیک به دو میلیارد نفر در شبه قاره هند - جام جهانی کریکت مردان که در حال حاضر در هند برگزار می شود، چیزی است که واقعاً مهم است.

ادامه مطلب
کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه
اقدامی که نباید فراموش کرد

کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه

امیر باقرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جنگ اول قره باغ دارای نقاط بسیار تاریک و مبهمی است که آن چنان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته، یکی از این نقاط تاریک، کشتار خوجالی به دست نیروهای افراطی و ملی گرای ارمنی بود. از تاریخ ۲۵ تا ۲۶ فوریه ۱۹۹۲، نیروهای مسلح ارمنی با کمک هنگ ۳۶۶ روسیه، این شهر را به تصرف خود درآوردند. در نتیجه اشغال این شهر، ۶۱۳ نفر ازجمله ۶۳ کودک، ۱۰۶ زن و ۷۰ فرد سالمند، توسط قوای متحد ارمنی و روسی کشته یا به قولی سلاخی شدند. 

ادامه مطلب
چرا جنبه فضایی اتحادِ رو به گسترش بریکس اهمیت دارد؟
رویای قدرت های نوظهور جهانی

چرا جنبه فضایی اتحادِ رو به گسترش بریکس اهمیت دارد؟

اگر همه کشورهای دعوت شده، رسما به بریکس بپیوندند، پروژه‌های همکاری فضایی تازه میان اعضای آن قطعاً امکان پذیر است. با این حال، تأثیر مهمتر این گسترش، احتمالا در حوزه مدیریت فضا و اجرای قوانین ناظر بر آن باشد. حاکمیت یا مدیریت فضا به مجموعه پیچیده‌ای از قوانین، مقررات و چارچوب‌هایی اشاره دارد که استفاده از فضا را در سطوح ملی و بین‌المللی تنظیم می‌کند. این امر، ذاتا یک مسئله سیاست خارجی است چرا که فضا متعلق به هیچ کشوری نیست و فیزیکِ فضا نیاز به هماهنگی بین‌المللی دارد.

ادامه مطلب
روسیه دنیای آینده را بدون امریکا خواهد ساخت
با بروز تغییرات جدی

روسیه دنیای آینده را بدون امریکا خواهد ساخت

رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد: پس از دهه ها ادغام جهانی، این خطر فزاینده وجود دارد که جهان به بلوک های اقتصادی متخاصم تقسیم شود. چرا این اتفاق می افتد، جهان آینده چگونه خواهد بود و روسیه چه جایگاهی در آن خواهد داشت؟

ادامه مطلب
موفقیت چین در استفاده از دیپلماسی فرهنگی - ورزشی
مسابقات هانگژو نمونه موفق پکن

موفقیت چین در استفاده از دیپلماسی فرهنگی - ورزشی

مائده هنجار در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چینی‌ها با قبول میزبانی‌های متعدد مسابقات ورزشی و بین المللی نگاه‌های زیادی را به سمت خود می‌کشند. آنها فرهنگی سرشار از احترام متقابل، نظم، فناوری، زیبایی بصری و تکنولوژی را از خود به نمایش می‌گذارند و از فرصت چنین مسابقاتی برای صدور فرهنگ چینی استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب
شوک اروپایی به یک کمربند یک راه
نخست وزیر مجارستان تنها رهبر اروپایی حاضر در نشست پکن

شوک اروپایی به یک کمربند یک راه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موضوع مهم این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در مجمع کمربند و جاده حضور خواهد داشت و برخی شواهد حکایت رهبران مجارستان و روسیه دارد؛ چرا که  گای ورهوفستات، نماینده پارلمان اروپا، منتقد اوربان، در یک پست آنلاین از تصمیم اوربان انتقاد و نوشته است در حالی که پارلمان و شورا درباره تهدیدات ژئوپلیتیکی علیه اروپا بحث می کنند... اوربان برای دیدار با پوتین به چین می رود!

ادامه مطلب