آسیا و آفریقا - آرشیو

خاورمیانه و دنیای مالایی، روابط تاریخی - معاصر  و آینده
نشستی با حضور نخبگان در مالزی

خاورمیانه و دنیای مالایی، روابط تاریخی - معاصر  و آینده

آیین گشایش این کنفرانس  ین المللی با حضور  وزیر اموردفتر نخست وزیری - امور حقوقی مالزی، داتو حاجی وان جنیدی بن تانکو جعفر و همچنین سید حامد البار،  وزیر امور خارجه سابق مالزی، لیو چین تونگ معاون سابق  وزیردفاع مالزی و علی اصغر محمدی، سفیر ایران در مالزی و سفیر لیبی و نمایندگان سفارت خانه های  فلسطین، چین، عربستان و همچنین سفیر سابق مالزی در کشورهای حوزه خلیج فارس، داتو جعفر و برخی نمایندگان احزاب مالزی از طیف های مختلف همچون  برساتو و آمنو  وPKRوDAP  و مهمانان و سخنرانانی از مالزی، اندونزی، ترکیه، آلبانی، کانادا، هند، سنگاپور و... برگزار شد. 

ادامه مطلب
لزوم فعال شدن در فرهنگ چینی
بایسته ها و نبایسته های دیپلماسی ترجمه؛ زبان چینی

لزوم فعال شدن در فرهنگ چینی

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشور پهناور چین، مدلی از توسعه اقتصادی را به جهان ارائه کرده که به تبع آن انگیزه ای برای آموزش و فراگیری  زبان اش را فراهم ساخته است؛ علیرغم دشواری در یادگیری آن به دلیل نداشتن الفبا. به دلیل همین دشواری است که اغلب کارشناسان، چین را از دریچه زبان انگلیسی  می شناسند که باعث می شود تا اخبار زیادی از چین به زبان چینی به جهان مخابره نشود و جهانیان از درون جامعه چین آگاهی های کافی را بدست نیاورند. چین اما به راه خود می رود، با بومی کردن فرهنگ و سیاست، لطمه ای به توسعه اقتصادی اش نمی زند، لذاست که با جهانی شدن اقتصاد چین، جهان به دنبال شناسایی چین بوده و هست.

ادامه مطلب
هشدار تهران به باکو و آنکارا
اهداف و دلایل برگزاری رزمایش در منطقه ارس چیست؟

هشدار تهران به باکو و آنکارا

احسان تقوایی در گفت وگویی معتقد است: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان حاضر به چشم‌پوشی از ۲۸ کیلومتر مرز مشترک خود با ارمنستان نیست. این خط قرمز تهران است که اجازه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز را به هیچ کشوری نمی دهد. هر کشوری در حوزه سیاست خارجی خود خطوط قرمزی را تعریف کرده است و این مسئله (عدم تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز) هم جزو خطوط قرمز راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

ادامه مطلب
پاسخ به تهدید باکو
رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس آغاز شد

پاسخ به تهدید باکو

پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در ‌این‌ صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.از‌ این‌رو شاید برگزاری مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس که روز گذشته با حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد، با این اتفاقات و درگیری‌ها چندان بی‌ارتباط نباشد.

ادامه مطلب
هشدار جدی نخبگان نسبت به چشم انداز امنیتی و ژئوپلیتیک تحولات جدید قفقاز
بر اساس یافته های نظرسنجی یکی از مراکز پژوهشی کشور

هشدار جدی نخبگان نسبت به چشم انداز امنیتی و ژئوپلیتیک تحولات جدید قفقاز

تاکید ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان بر اقدامات امنیتی و نظامی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولویت اقدامات ایران برای مقابله با تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز است. ۲۸ درصد از پاسخ دهندگان نیز بر همکاری سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ارمنستان به عنوان اولویت اقدامات ایران برای مقابله با تغییرات ژئوپلیتیکی تاکید دارند. مابقی نیز همکاری نظامی با ارمنستان و همچنین دیپلماسی سیاسی با آذربایجان را به عنوان اولویت اقدامات ایران برای مقابله با تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز عنوان کرده اند.

ادامه مطلب
ساخت اردوگاه یهودیان در جمهوری آذربایجان یا یهودی سازی قفقاز و قره باغ؟!
از تحرکات اسرائیل در قفقاز تا مناسبات پشت پرده باکو – تل آویو

ساخت اردوگاه یهودیان در جمهوری آذربایجان یا یهودی سازی قفقاز و قره باغ؟!

پس از تجاوز پوتین به خاک اوکراین شکاف روسیه و اسرائیل هر روز ابعاد جدیدی پیدا می کند و به همین دلیل هم عمیق تر می شود تا جایی که بسیاری از کارشناسان و ناظران امر معتقدند مناسبات دو طرف به یک نقطه بازگشت ناپذیر رسیده است که در میان مدت قابل ترمیم نیست. در تازه ترین مورد رسانه‌ها از تلاش اسرائیل برای حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان با بهانه‌های تازه خبر دادند که این خبر در صورت صحت می تواند وضعیت ملتهب قفقاز و قره باغ را تشدید خواهد کند. 

ادامه مطلب
تهدید و امنیت، معنا و کاربردها در وضعیت کنونی
تعریفی که برای افغانستان می توان داشت

تهدید و امنیت، معنا و کاربردها در وضعیت کنونی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حوزه مطالعات امنیتی بـدون شک «تهدید» می تواند یکی از رایج ترین آنها باشد. این واقعیـت کـه مطالعـات امنیتـی از بدو تکوین تا کنون، بر بنیاد مفهوم «تهدید» قرار داشته انـد یـا اینکـه ملاحظـات امنیتـی در مقام عمل از ابتدایی ترین گونه های حیات انسانی تا جوامع پیچیده و شـبکه ای امـروزی معمولاً با تهدید، قابل فهم و تعریف عملیاتی می شده انـد، قابل استنباط است. این کار مـا را بـر آن مـی دارد کـه ایـن مفهوم را "مفهومی رایج و بدیهی" در ذهن و رفتار انسانی قلمداد کنیم. این در حالی اسـت که تلاش برای شناخت و تحلیل "تهدید" پیوسته در حاشیه قرار داشـته و مطالعات امنیتی، عمدتا فحوای تحلیل ها و نظریه ها معطوف به امنیت بوده اند. 

ادامه مطلب
سایه سنگین اعتراضات بر سیاست خارجی
تاثیر اعتراضات بر دیپلماسی تا کجا ادامه دارد؟

سایه سنگین اعتراضات بر سیاست خارجی

با گذشت ۴ هفته از آغاز اعتراضات در ایران کماکان سیاست خارجی کشور تحت تاثیر شرایط داخلی است. تا جایی که بخش عمده تحولات عرصه دیپلماسی طی روزهای اخیر از تماس های دیپلماتیک گرفته تا تحرکات حوزه سیاسی خارجی و موضع گیری سران و مقامات خارجی درباره حوادث جاری در کشور است. در این میان کانادا، آمریکا و انگلیس تحریم‌های جدیدی به دنبال این اتفاقات علیه برخی افراد و مقامات ایرانی اعمال کردند. با در نظر گرفتن مجموعه این شرایط چنین به نظر می رسد که شکاف جدی دیپلماتیک و نوعی اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال شکل گیری است و روزه به روز هم به  فاصله جامعه جهانی و تهران از همدیگر افزوده می شود. نشانه بارز این گسل و فاصله گیری به تغییر ادبیات وزیر امور خارجه ایران در تماس با مقامات اروپایی باز می گردد که دیگر تعارفات دیپلماتیک را کنار گذاشته و رسما دست به تهدید قاره سبز می زند. 

ادامه مطلب
اتحادی که دیگر مثل سابق نیست
چالش های جدی پیش روی "آسه آن" در سال ۲۰۲۲

اتحادی که دیگر مثل سابق نیست

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چشم انداز منشور ASEAN ۲۰۰۷ برای یکپارچگی عمیق تر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی – فرهنگی دیگر وجود ندارد و نجات آنچه باقی مانده مستلزم پذیرش این واقعیت و گروه بندی مجدد بر اساس آن است. 

ادامه مطلب
آیا پوینگ یانگ آزمایشات هسته ای خود را از سر گرفته است؟
بازگشت التهاب به شبه جزیره کره

آیا پوینگ یانگ آزمایشات هسته ای خود را از سر گرفته است؟

روند تحولات روزهای اخیر وضعیت پیچیده و حساسی را برای شبه جزیره کره رقم زده است. پس از شلیک دو موشک بالستیک از کره شمالی و عبور آن از آسمان ژاپن و نیز پرتاب دو موشک دیگر به دریای شرقی،  پیونگ یانگ به دنبال شبیه‌سازی حملات هسته‌ای به کره‌جنوبی اعلام کرد که تمایلی به مذاکره با واشنگتن و یا سئول ندارد. اما در ادامه دیروز جمعه سئول اعلام کرد که کره شمالی در تازه‌ترین مورد از پرتاب‌های اخیرش، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد به سوی آب‌های شرقی خود شلیک کرد.

ادامه مطلب