آسیا و آفریقا - آرشیو

عجله امریکا برای رویارویی با چین
در حالی که پکن خونسرد است

عجله امریکا برای رویارویی با چین

واشنگتن بر این باور است که در دهه کنونی با چالش‌های عظیمی روبه رو است، از این رو نباید ابتکار عمل و زمان را از دست بدهد؛ بنابراین برای ایجاد بحران در برابر چین تلاش می‌کند و در تایوان و دریای جنوبی چین علیه این کشور اقدامات تحریک آمیز انجام می‌دهد.

ادامه مطلب
تفاوت شی‌جی‌پینگ و ولادیمیر پوتین
داشتن دستکش بوکس به تنهایی سرنوشت یک رقابت را رقم نمی‌زند

تفاوت شی‌جی‌پینگ و ولادیمیر پوتین

جلال خوش چهره در یادداشتی تاکید دارد که آنچه چینی‌ها در مدت اوج گرفتن تنش‌ها با غرب بر سر تایوان و مدیریت آن به نمایش گذاشتند، تفاوت روش و رویکرد «شی جی پینگ» و « ولادیمیر پوتین» را با نتایج متفاوت نشان می‌دهد. به قول کنت دمارانش، داشتن دستکش بوکس به تنهایی سرنوشت یک رقابت یا مبارزه را رقم نمی‌زند. 

ادامه مطلب
جایگاه ممتاز هند برای اروپا در تعاملات جدید جهانی
روابطی که با ظهور بریکس رو به اوج است

جایگاه ممتاز هند برای اروپا در تعاملات جدید جهانی

طبق گفته ناظران بین المللی غرب و مشخصا اروپا به جذب هند و تبدیل این کشور به عنوان جایگزین احتمالی اقتصادی و سیاسی چین نیاز دارد، در صورتی که کشمکش با چین به مرحله قطع ارتباط برسد. شرکت‌های چند ملیتی نام این گزینه را «چین به علاوه یک» گذاشته‌اند که بر تنوع بخشیدن به مبادلات و سرمایه گذاری‌ها با قدرت‌های جایگزین چین و در راس آنها هند مبتنی است.

ادامه مطلب
چین تغییر نکرده است
با وجود ظهور قدرتی جدید

چین تغییر نکرده است

چین امروز تغییر نکرده بلکه ده سال است که عوض شده و از مرحله تمرکز روی خود به مرحله تمرکز روی جهان منتقل شده است. برای محقق شدن این مسئله دولت شی جین پینگ روی توسعه ارتش چین فعالیت کرد و به نیروی هوایی در مقایسه با نیروی زمینی اهمیت بیشتری داد.

ادامه مطلب
آیا از «شوک ۱.۵۷» در ژاپن چیزی می دانید؟
چرایی شکست سیاست های خانوادگی (بخش دوم)

آیا از «شوک ۱.۵۷» در ژاپن چیزی می دانید؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی درباره بحران جمعیت و پیر شدن این کشور می پردازد. البته این یادداشت در دو بخش برای مخاطبان دیپلماسی ایرانی تهیه شده است. در قسمت اول خواندیم که بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد چه بود و در بخش دوم نیز به چرایی شکست سیاست های خانوادگی ژاپن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب
سفری بعد از دو دهه!
نگاه جدی میرضیایف به روابط با تهران!

سفری بعد از دو دهه!

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان دیروز یکشنبه در اولین سفر رسمی خود از زمان به قدرت رسیدن به تهران سفر کرد. در این سفر که به دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان، انجام شد دو طرف برای چهارمین بار در دو سال گذشته با یکدیگر دیدار  داشتند. از آخرین سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان به ایران بیش از ۲۰ سال گذشته است. تا پیش از این، آخرین سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران در سال ۱۹۹۲ توسط اسلام کریم‌اف انجام گرفته بود. شهریور گذشته نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۸ سال سفری به این کشور آسیای مرکزی داشت. 

ادامه مطلب
چرا سیاست های خانوادگی ژاپن شکست خورده است؟!
بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد

چرا سیاست های خانوادگی ژاپن شکست خورده است؟!

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی درباره بحران جمعیت و پیر شدن این کشور می پردازد. البته این یادداشت در دو بخش برای مخاطبان دیپلماسی ایرانی تهیه شده است. در قسمت اول به بسته حمایتی بی سابقه در ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد و در بخش دوم به چرایی شکست سیاست های خانوادگی ژاپن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب
آشفتگی سیاست خارجی آمریکا و پختگی چین
دیپلماسی که مبتنی بر همه یا هیچ نیست

آشفتگی سیاست خارجی آمریکا و پختگی چین

پکن در رقابت با واشنگتن به دنبال همه یا هیچ نیست بلکه درصدد تثبیت قواعدی است که امکان تشکیل فضایی مناسب برای شراکت در شکوفایی و امنیت از جایگاه برابر و احترام به خطوط قرمز هر کشور را فراهم کند. بنابراین آمریکا که رقابت با چین را به موضوعی ایدئولوژیک تبدیل کرده است باید سیاستی منسجم و پویا در برابر رقیب آسیایی خود در پیش بگیرد که از منافعش محافظت کند و در عین حال، نقش مشروع چین در امور جهانی را به رسمیت بشناسد.

ادامه مطلب
سفر میرضیایف، نقطه عطف روابط تهران – تاشکند
ازبکستان برای بهره برداری از ظرفیت های ایران با هدف غلبه بر جبر جغرافیایی تلاش می کند

سفر میرضیایف، نقطه عطف روابط تهران – تاشکند

احمد قاسم زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ازبکستان از نظر موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی از موقعیت بسیار حساس و ویژه‌ای در قلب آسیای مرکزی برخوردار است و با هر چهار کشور این منطقه یعنی قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است. هیچ کشوری در آسیای مرکزی از این ویژگی جغرافیایی برخوردار نیست. به همین دلیل، عموماً از ازبکستان به‌عنوان «وزنه تعادل ژئوپلیتیکی» در منطقه آسیای مرکزی نام برده می شود؛ البته با وجود چنین مزیت شایان توجه ژئوپلیتیکی، ازبکستان کشوری با شرایط محصور در خشکی مضاعف است و برخلاف کشورهای محصور در خشکی که برای دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و سایر نقاط جهان حداقل باید از یک کشور عبور کنند، ازبکستان ناچار است از هر چهار مسیر جغرافیایی حداقل از دو کشور عبور کند که این امر شرایط خاص ترانزیتی و اقتصادی را به این کشور تحمیل کرده است.

ادامه مطلب
پیشروی ضدایرانی اردوغان حاصل سکوت ماست
هم صدایی اردوغان و علیف با غرب علیه ما

پیشروی ضدایرانی اردوغان حاصل سکوت ماست

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نباید به دروغ گویی اردوغان در مورد اتصال راه آهن و جاده از ایران به باکو و ترکیه توجه کرد. ترکیه صد سال است راه آهن ایران در مرز رازی را به راه آهن سراسری خود وصل نمی کند تا کریدور ایران به اروپا شکل نگیرد، ترکیه و باکو در برابر احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از مسیر ایران هم کارشکنی می کنند و لذا هرگز ایران را در هیچ طرح کلان اقتصادی این چنینی شریک نمی کنند که وحدت جهان ترکشان خدشه دار شود!

ادامه مطلب