آسیا و آفریقا - آرشیو

زلزله ژاپن به کمک ایران آمد

کشوری مانند ایران که نرخ بالای تولید نفت را به خود اختصاص داده در حال حاضر از بحران به راه افتاده در ژاپن منفعت بسیاری می‌برد. ایران تا پیش از این حادثه تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته بود و این در حالی است که اکنون کسی اندک توجهی به تحریم این کشور در حوزه انرژی و نفت دارد.

ادامه مطلب

قذافى با اين اقدامات کنار نخواهد رفت

جاويد قربان اوغلى، مدير کل سابق آفريقاى وزارت خارجه در گفت و گو با ديپلماسى ايرانى قطعنامه شوراى امنيت و اعمال منطقه پرواز ممنوع را اقدامى ‌در جهت حمايت از مردم ليبى ارزيابى مى‌کند با اين حال معتقد است قذافى با اين اقدام از قدرت کناره نخواهد گرفت

ادامه مطلب

کره شمالی در انتظار مذاکرات شش جانبه!

دکتر نوذر شفیعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که کره شمالی نفعی مهم و فراتر از مسائل تبلیغاتی در حضور در مذاکرات شش جانبه پیدا کرده است و دیگر کشورهای حاضر هم از این موضع استقبال خواهند کرد

ادامه مطلب

جهان دیکتاتور را تحمل کرد؟

دیپلماسی ایرانی موضع اعراب در قبال حادثه لیبی را با محمد منهاج سفیر سابق ایران در لیبی در میان گذاشت و رویکرد دوگانه امریکا در لیبی را با غلامحسین بلندیان کارشناس امنیت به بحث و تبادل نظر گذاشت.

ادامه مطلب

جديت؛ لازمه صلح در افغانستان

پيرمحمد ملازهى، کارشناس مسائل شبه قاره معتقد است که موضع ايران در حمايت از روند آشتى ملى و عملکرد شوراى عالى صلح،‌ برآمده از اين ارزيابى است که دولت افغانستان در پيشبرد روند صلح در اين کشور جدى است.

ادامه مطلب

بگوييم کشورهاى فارسی‌زبان یا حوزه تمدنی ايران؟

روز 23 اسفند موسسه مطالعات ايران و اوراسيا (ايراس) ميزبان نشست \\"همگرایی کشورهای فارسی زبان\\" بود. در اين نشست حسن انوشه سرپرست دانشنامه ادب فارسی، قهرمان سلیمانی رئیس مرکز گسترش زبان فارسی و مهدی سنایی رئیس موسسه مطالعات ایران و اوراسیا به بررسى جايگاه زبان فارسى در کشورهاى منطقه و روابط ميان ملت هاى فارسى زبان پرداختند.

ادامه مطلب

ایران در لیبی چه می‌کند؟

ایران هنوز واکنشی از خود برای برخورد و یا حمایت از این طرح نشان نداده است. اکنون ایران نمی‌داند که در قبال لیبی در کنار دوستان منطقه ای مانند سوریه، عراق و لبنان بایستد و مانع از به تصویر کشیده شدن اختلاف‌ها شود و یا در را بر همان پاشنه قدیمی ‌بچرخاند که غرب حق دخالت در هیچ مساله ای را ندارد.

ادامه مطلب
ايران‌هراسى پاشنه آشيل غرب در انقلاب‌هاى عربى

ايران‌هراسى پاشنه آشيل غرب در انقلاب‌هاى عربى

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه تحولات جارى در خاورميانه و شمال افريقا را زلزله سياسى توصيف کرد و گفت که اين زلزله سياسى را بايد به دقت تحليل کرد و دلايل آن را مورد بررسى قرار داد تا واقعيت‌هاى موجود در خاورميانه را بهتر درک کنيم.

ادامه مطلب