آسیا و آفریقا - آرشیو

مجله هفته/ خبرساز هفته

سرانجام سه سال پس از ترور بی نظیر بوتو نخست وزير فقيد پاکستان، حکم بازداشت پرویز مشرف به اتهام دست داشتن در قتل بوتو صادر شد ولى سخنگوى او خبر داد که مشرف نه براى دادگاه که به زودى براى شرکت در رقابت هاى رياست جمهورى به پاکستان مى آيد.

ادامه مطلب

گردوخاک ويراژهاى يک امريکايى

دولت پاکستان که در هفته هاى گذشته روزگار ناخوشى را از سر گذرانده، هنوز از نحوه رويارويى با حادثه جنايت لاهور که به دستگيرى يک مامور امريکايى انجاميد، درمانده و ميان استقلال دستگاه قضا و مصالح سياسى‌اش دست به انتخاب نزده است.

ادامه مطلب

چرا افغانستان مصر نمی‌شود؟

در حالی که گروه‌های بنیادگرا و افراطیون در مصر و تونس در قبال حوادث این کشور‌ها سکوت در پیش گرفته اند، طالبان به حمایت از حرکت‌های مردمی ‌برخواسته اند. محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در افغانستان معتقد است این حرکت با هدف کسب وجهه عمومی ‌در میان مردم افغانستان از سوی طالبان صورت گرفته است.

ادامه مطلب
ایران هراسی یا اسلام گریزی؟
ریشه یابی ناآرامی‌ها در آذربایجان

ایران هراسی یا اسلام گریزی؟

در چند روز گذشته تعدادی از آذری‌ها در مقابل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف به تبلیغات شیعی از طریق رسانه‌های ایرانی اعتراض کردند. آنها بر این باور هستند که ایران از طریق شبکه سحر برنامه‌های دینی پخش می‌کند که باعث دامن زدن به اختلافات و تضادهای داخلی اذربایجان می‌شود.

ادامه مطلب

هند و پاکستان عطاى ايران را به لقاى اعراب مى‌بخشند؟

به نظر مى‌رسد شرايط بين المللى براى ايران به گونه اى رقم خورده است که کشورهاى همسايه عطاى تجارت با ايران را به لقاى آن بخشيده اند. ديپلماسى ايرانى اين مسئله را در گفت و گو با پيرمحمد ملازهى، کارشناس مسائل شبه قاره بررسى کرده است.

ادامه مطلب

تکرار اتهام حمايت مالى ايران از شورشيان افغانستان

در شرايطى که گفته مى شود شبه نظاميان طالبان هر روز متحمل شکست‌هاى سختى در افغانستان مى شوند، والى هلمند براى فرافکنى پاره اى ناتوانى‌ها و ضعف‌هاى امنيتى، بار ديگر انگشت اتهام به سوى ايران و پاکستان گرفته است.

ادامه مطلب

تلاش براى تبديل طالبان به اپوزيسيون قانونى

بعد از حدود ده سال جنگ و کشمکش ميان نيروهاى خارجى و افغانى با شبه نظاميان طالبان، دولت افغانستان به اين نتيجه رسيده است که حذف کامل اين نحله فکرى و سياسى ممکن نيست و مى‌بايست با آن دسته از طالبانى که دعوت دولت را براى کنار گذاشتن اسلحه مى‌پذيرند، به عنوان يک اپوزيسيون قانونى غيرمسلح مواجه شد.

ادامه مطلب