آسیا و آفریقا - آرشیو

امریکا مدعی شد:

ایران و پاکستان به طالبان کمک می‌کنند

ژنرال استنلی ای. مک‌کریستال، در یک گزارش مشروح که اوایل ماه جاری به کاخ سفید ارسال شده بود نوشته است که شورشیان طالبانی در افغانستان توسط برخی عناصر از سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌شوند.

ادامه مطلب
رئيس جمهورى تاجيکستان به دنبال موروثى کردن حکومت خود

رئيس جمهورى تاجيکستان به دنبال موروثى کردن حکومت خود

امامعلی رحمان قصد دارد رستم، پسر بزرگش را وارث خود معرفی کند. هر چند رقابتی بین وارثان نیست، ولی موروثی کردن حاکمیت در تاجیکستان که جنگ داخلی پنج ساله را تجربه کرده، می‌تواند امنیت و صلح را در این کشور به خطر بیندازد.

ادامه مطلب

والی هرات به جای ایران به ترکمنستان رفت

در ادامه مناسبات کمرنگ و فضای منفعلانه ای که میان تهران و کابل برقرار است، این خبر نیز در نوع خود جالب توجه است که والی هرات که قصد داشته برای پاره ای مذاکرات اقتصادی به ایران بیاید با مخالفت دولت مرکزی و نیروهای خارجی، از سفر به ایران خودداری کرده و راهی ترکمنستان شده است.

ادامه مطلب

توهم افغان‌ها نسبت به حضور ایران در جریان انتخابات کشورشان

سرانجام شباهت رویدادها و نقصان‌های انتخابات افغانستان با آنچه در ایران رخ داده بود، باعث شد تا یکی از شبکه‌های خبری افغانستان روز 17 شهریور تیتر بزند: "ایران زیرکانه پشت پرده انتخابات افغانستان نشسته است".

ادامه مطلب

کرزی یک گام تا پیروزی / عبدالله: شمارش آرا را متوقف کنید

نتایج آرای شمارش شده 74.2 درصدی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می دهد که حامد کرزی همچنان در صدر پیشتازی می کند و عبدالله و بشردوست در رده های بعدی قرار دارند. روند صعودی آرای کرزی امید به کسب حداقل 51 درصد آرا را برای تثبیت ریاست جمهوری اش بیشتر کرده است.

ادامه مطلب
احتمال اتحاد بشردوست و عبدالله برای دست زدن به اعتراض‌های گسترده

احتمال اتحاد بشردوست و عبدالله برای دست زدن به اعتراض‌های گسترده

یک تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می‌شود، از اتحاد احتمالی بشردوست و عبدالله خبر داد. اين اتحاد ممکن است به معناى مقابله با کرزى در دور دوم يا به معناى راه افتادن موجى از خشونت‌ها و ناآرامى‌ها در اعتراض به تقلب‌های انتخاباتى باشد.

ادامه مطلب

انتخابات افغانستان، آزمونی برای واشنگتن

انتخابات افغانستان برگزار شد ولی هنوز مشخص نیست که چه کسی دولت را در این کشور به دست خواهد گرفت. با وجود تمام نگرانی‌ها و مشکلاتی که نتایج انتخابات می‌تواند در برداشته باشد، مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که حتی انتخاب دوباره کرازی نیز بدون خطر نخواهد بود.

ادامه مطلب