آسیا و آفریقا - آرشیو

عرصه پرتنش سیاسی مالزی
فساد؛ شکاف است یا فرصت؟

عرصه پرتنش سیاسی مالزی

عبدالرضا عالمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ماهاتیر محمد پس از به پیروزی رسیدن در انتخابات نخست وزیری مالزی بارها اعلام کرده است که به زودی کناره گیری می کند و قدرت را به انور ابراهیم خواهد سپرد. اما آیا شکاف پیش آمده در حزب عدالت مردم که زوریدا از آن نام برد، فرصت جدیدی برای از میدان به در کردن عظمین علی از صحنه رقابت و به قدرت رسیدن انور ابراهیم است یا دیگر احزاب در مالزی؟ و آیا این بار هم انور ابراهیم به دلیل مسائل پیش آمده از صحنه سیاست مالزی عقب خواهد ماند؟ 

ادامه مطلب
ترامپ در بن بست جنگ تعرفه ها
بازی کاخ سفید برای امتیاز گیری از چین

ترامپ در بن بست جنگ تعرفه ها

جنگ تعرفه ها  یا جنگ گمرکی که از آن با عنوان Tariff war  یا Customs War نیز یاد می شود در واقع اشاره به سیاست ضد رقابتی جدید ترامپ در قبال رقبای اقتصادی آمریکا دارد و در جریان آن آمریکا در راستای کاهش توان رقابتی دیگر کشورها، روی کالاهای صادراتی آنها تعرفه وارداتی یا مالیات گمرکی سنگین وضع می کند تا در نتیجه قیمت نهایی آنها افزایش یافته و در نتیجه اقبال به خریدشان کم شود!

ادامه مطلب
سامانه اس-۴۰۰ کاملا کارآمد است
مزایای دفاع هوایی روسی

سامانه اس-۴۰۰ کاملا کارآمد است

دفاع هوایی چندلایه برای هر کشوری که به دنبال محافظت از سرزمین گسترده و حریم هوایی خود باشد، ضروری است. با توجه به تشدید تنش ها در خاورمیانه و ورای آن، کشورهایی که به دنبال به دست آوردن کارآمدترین تدابیر محافظتی هستند، گزینه های خود را سبک و سنگین می کنند. اما جدای از کارآمدی و هزینه ها، عوامل دیگری هم باید در رابطه به کارآمدی این سامانه ها در نظر گرفته شوند.

ادامه مطلب
الگوی توسعه‌ ایران: روسیه؟
شباهت‌های بسیاری که میان این دو کشور همسایه وجود دارد

الگوی توسعه‌ ایران: روسیه؟

اینکه چرا تفکرات توسعه‌ای ایران تا این حد شبیه به روسیه است، شاید مسئله‌ای اتفاقی باشد، شاید هم نه‌! اما با در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی و محبوبیت جهانی روسیه، این کشور مسلما مدل مناسبی برای توسعه ایران نخواهد بود! 

ادامه مطلب
اصلاحات واقعی را از چین بیاموزیم
پوست‌اندازی دردناک است

اصلاحات واقعی را از چین بیاموزیم

مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی می‌نویسد: از چین می توان هزاران نکته آموخت اما اگر بخواهم یک نکته تجویزی انتخاب کنم چنین خواهد بود: اگر همان راهی را برویم که همیشه می رفتیم به همان جایی می رسیم که همیشه می رسیدیم. باید پوست خودمان را بکنیم، تابوها (محدودیت های ناخودآگاه جامانده از عقاید کهنه و سنتی) را کنار بگذاریم. اهداف جدید انتخاب کنیم و دست مان را در ابزارها باز بگذاریم و نه اینکه هر اقدامی را به بهانه تضاد با تابوها کنار بگذاریم. به قول چینی ها: مهم نیست که گربه سیاه یا سفید باشد، مهم این است که بتواند موش بگیرد!!

ادامه مطلب
آشفتگی سیاست خارجی امریکا
رویکرد آمریکا به تروریسم؛ شاهکار تناقض نمایی های ترامپ

آشفتگی سیاست خارجی امریکا

محمد مهدی مظاهری در یااداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: «آشفتگی» شاید بهترین مفهومی باشد که بتوان این روزها برای توصیف سیاست خارجی آمریکا به کار برد. از جنگ تجاری و لفظی با چین و اروپا و سپس خوش و بش کردن با مقامات آنها و تلاش برای تلطیف اوضاع، تا تهدید های آتشین علیه کره شمالی و سپس ابراز علاقه های توییتری ترامپ با رهبر این کشور و دلخوش کردن به دیدارهای نمایشی مکرر و البته اوج آن سیاست خارجی آمریکا ایالات متحده در قبال ایران که از تعیین شروط دوازده گانه برای مذاکره آغاز شد و حال به پیک و پیام فرستادن های مکرر برای مذاکره بدون قید شرط ختم شده است. 

ادامه مطلب
هویت آمازیغی و نزاع سیاسی در الجزایر
قومی که در عمق الجزایری ها ریشه دارد

هویت آمازیغی و نزاع سیاسی در الجزایر

محمدرضا عشوری مقدم در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که آمازیغی‌‌‌ها بین ۹ تا ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ۴۲ میلیونی الجزایر را تشکیل می‌‌‌دهند. حتی گفته می‌‌شود خود بوتفلیقه رئیس جمهوری پیشین الجزایر نیز اصالتی آمازیغی داشته اما با این حال، طی سال‌‌های متمادی ریاستش، همواره سیاست مقابله با گرایش‌‌‌‌ آمازیغی و تکیه بر هویت عربی را مورد لحاظ قرار داده است. سیاستی که بر اساس آن، پرچم آمازیغی نمادی فراتر از یک نشانه فرهنگی بلکه نمادی از «جنبش استقلال‌‌‌طلبانه قبایلی» معرفی می شود.

ادامه مطلب
ایران، برگ برنده بازی روسیه و امریکا
ترامپ مسیر اهداف پوتین را هموار می کند

ایران، برگ برنده بازی روسیه و امریکا

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه در دهه های اخیر با کارت ژئوپلیتیکی ایران توانست به عنوان قدرت منطقه ای شناسایی شود. همپیمانی با ایران با کسب فرصت های ژئوپلیتیکی برای روسیه بخصوص پس از بحران داخلی سوریه به اندازه ای ارزشمند بود که تلاش برای حفظ توافق هسته ای را توجیه کند. اما برای روسیه بر هم زدن این مشارکت مستلزم دریافت امتیازات بزرگی از سوی امریکا خواهد بود. 

ادامه مطلب
امتیازاتی که ترامپ مجبور است بدهد
نتایج و دستاوردهای اجلاس جی ۲۰ در ژاپن

امتیازاتی که ترامپ مجبور است بدهد

اکبر قاسمی در یادداشتی می نویسد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می طلبد، موضوع میانجیگران جدید را در چارچوب قاعده فایده و هزینه مورد بازبینی قرار دهد و چنانچه رویکرد خلق میانجیگران یکسویه و دارای منافع کافی نباشد، تدابیر پیش دستانه برای نافع سازی یا مدیریت سازنده بر اساس شرایط مناسب جمهوری اسلامی ایران را متبلور کند. این امر ایجاب می کند در مراجع مربوطه تمامی مولفه های آن به گونه سنجیده، محاسبه و طراحی شود.

ادامه مطلب