آسیا و آفریقا - آرشیو

غرب روابط نظامی چین و روسیه را دست کم نگیرد
چشم انداز گسترش همکاری های پکن و مسکو

غرب روابط نظامی چین و روسیه را دست کم نگیرد

تصور کلی در میان سیاست گذاران و تحلیل گران غربی این است که روابط نظامی چین و روسیه یک همکاری پوشالی قراردادی است که در نتیجه سیاست های کوته بینانه ایالات متحده تشدید شده است، اما منافع ملی و نبود اعتماد متقابل نمی گذارد که این همکاری دوام بیاورد. اما بررسی هعای دقیق تر نشان می دهد که چین و روسیه می توانند یک مشارکت استراتژیک نظامی قوی تر ایجاد کنند.

ادامه مطلب
انتخابات هند: امنیت شغلی در برابر امنیت ملی
چشم اندازی از تحولات سال ۲۰۱۹ (سه ماهه دوم) ​​​​​​​

انتخابات هند: امنیت شغلی در برابر امنیت ملی

هند برای برگزاری انتخابات سراسری آماده می شود و این در حالی است که حزب بهاراتیا جاناتای نخست وزیر نارندرا مودی برای پیروزی در انتخابات در برابر ده ها حزب مخالف که سعی دارند او را از قدرت برکنار کنند، به دردسر افتاده است. منتقدان مودی می گویند که او برای ایجاد فرصت های شغلی و تقویت اقتصاد به اندازه کافی تلاش نکرده است. نخست وزیر در پاسخ به این انتقادها می گوید که ماموریت او در این زمینه هنوز به پایان نرسیده است و سعی می کند امنیت ملی را که نقطه قوت فعالیت حزب بهاراتیا جاناتا می داند، به مساله ای تعیین کننده در انتخابات آتی تبدیل کند. به نظر می رسد تنش ها با پاکستان در منطقه مورد مناقشه کشمیر فرصتی را که مودی لازم داشته، در اختیارش گذاشته است.

ادامه مطلب
پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند
فرهنگ نژاد پرستی و اسلام ستیزی در حال نهادینه شدن است

پیام های حادثه تروریستی نیوزیلند

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر از تلاش مذبوحانه برخی رسانه های غربی برای کمرنگ جلوه دادن این حادثه، مطرح کردن مجدد بحث افزایش گرایش های افراط گرایی اسلامی در کشورهای مختلف برای تبرئه تلویحی مهاجمان تروریست و نیز اختصاص زمانی کوتاه از اخبار و تحلیل‌هایشان به این فاجعه تلخ تروریستی بگذریم، به نظر می رسد ابعاد و زوایای این حمله تروریستی بسیار وسیعتر از ابعاد معمولی و رایج حملات تروریستی است و خبر از تحولی عمیق در فرهنگ روابط بین الملل می دهد. 

ادامه مطلب
پایان روزهای خوش اقتصاد چین
چشم اندازی از تحولات ۲۰۱۹ (سه ماهه دوم)

پایان روزهای خوش اقتصاد چین

در دو دهه گذشته ظهور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان همراه با توانایی فزاینده این کشور در تبدیل ثروت به قدرت نظامی، چشم انداز ژئوپلیتیک را در سطح منطقه ای و جهانی دچار تحول کرده است. اما به نظر می رسد سال های رونق اقتصادی چین به پایان رسیده و با تضعیف رشد اقتصادی، این کشور در تلاش برای تغییر ساختار و ارتقاء در زنجیره ارزشی دچار مشکل شده است. اکنون چین مجبور است بدون بهرمندی از رشد نجومی اقتصادی راه حلی برای پیشبرد اهداف خود بیابد.

ادامه مطلب
روسیه برسر مناقشات آبیش با اوکراین زیر فشار است
چشم اندازی از تحولات ۲۰۱۹ (سه ماهه دوم)

روسیه برسر مناقشات آبیش با اوکراین زیر فشار است

استرتفور در گزارش سالانه خود درباره تحولات سال ۲۰۱۹ نیلادی به این مساله اشاره کرده که دریای آزوف به یک جبهه کلیدی در درگیری های ادامه دار بین اوکراین و روسیه تبدیل خواهد شد: هر دو کشور سرمایه های دریایی را در این منطقه تقویت می کنند و ایالات متحده در صدد حمایت مضاعف امنیتی از اوکراین بر خواهد آمد. نشست اخیر مقامات نظامی اوکراین و ناتو و همچنین تصمیماتی مبنی بر اعمال تحریم ها علیه روسیه در ارتباط با دریای آزوف از اهمیت روز افزون این منطقه در مناقشات حکایت دارند.

ادامه مطلب
مشکلات زیمبابوه در ممانعت از زوال اقتصادی
چشم انداز تحولات ۲۰۱۹

مشکلات زیمبابوه در ممانعت از زوال اقتصادی

مشکلات اقتصادی سیستماتیک سال هاست که بر شرایط زیمبابوه تاثیر گذاشته، اما برکناری رابرت موگابه رئیس جمهوری دیرینه این کشور و روی کار آمدن امرسون منانگاگوا نور امید به آن تابانده است. با این حال، پیش بینی لیبرال شدن اقتصاد و تغییر جهت زیمبابوه به سمت غرب هنوز رخ نداده است؛ در مقابل، مشکلات اقتصادی عمیق تر شده اند. اکنون، در حالی که فقط چند گزینه محدود برای اطمینان از بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد، سرنوشت دولت منانگاگوا هم زیر سوال رفته است. ادامه شکست اقتصادی می تواند این کشور را به پذیرش کمک های خارجی یا کمک های مالی وادار کند و این در حالی است که با افزایش مهاجرت، احتمال گستردگی مشکل در سراسر جنوب آفریقا وجود دارد.

ادامه مطلب
چرا کاهش رشد اقتصادی جهان مهم است؟
چشم انداز تکرار یک بحران

چرا کاهش رشد اقتصادی جهان مهم است؟

مشکلات اقتصادی چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده را که ۳ ستون اصلی اقتصاد جهان به شمار می روند، به دردسر انداخته اند. پیش بینی رشد اقتصادی هر سه اینها برای سال ۲۰۱۹ کاهش یاقته است. اگرچه احتمال بروز بحران در هر یک از این سه اندک است، اما نگرانی ها درباره کاهش رشد اقتصادی افزایش یافته و تاثیرات جهانی داشته است.

ادامه مطلب
آینده روابط ایران و چین در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی
روابطی که با حفظ گسترش تعاملات با دیگر کشورهای منطقه صورت می گیرد

آینده روابط ایران و چین در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی

احسان صادقی چیمه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: باید گفت وضعیت در حال تحول بین‌المللی تنها به منزله ایجاد فرصت برای چین به منظور پرکردن خلاء حضور آمریکا در نظم چندجانبه موردنظر پکن نیست. کنش‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا سبب شده است تا این مساله به‌مثابه تیغی دولبه برای چین عمل کند.

ادامه مطلب
عربستان به دنبال جنگ پاکستان با ایران است؟
چالش های عمران خان در حفظ موازنه روابط منطقه ای

عربستان به دنبال جنگ پاکستان با ایران است؟

به نظر می رسد دولت پاکستان که در سال های گذشته موفق شده از جانب داری بین رقبای منطقه ای یعنی ایران و عربستان سعودی اجتناب کند، اکنون مجبور به انتخاب شده است. پاکستان به شدت به حمایت مالی نیاز دارد و سعودی ها می توانند کمک کنند. اما سوال این است که آیا پاکستان مشکلاتی که به همراه سخاوت عربستان می‌ آید را می پذیرد؟

ادامه مطلب
واهمه هند و پاکستان از جنگ با یکدیگر
تقویت احساسات ناسیونالیستی در جنگی که تلفات نداشت

واهمه هند و پاکستان از جنگ با یکدیگر

مصطفی زندیه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حقیقت، در هفته‌ای که هند و پاکستان در جنگ به سر میبردند، هیچ کس جان خود را از دست نداد! اما آنچه بیشتر از هر چیزی خود را نشان داد، تشدید احساسات ناسیونالیستی در هر دو طرف این منازعه بدون تلفات بود. اگرچه این مسائل عمدتاً در اتاقهای خبر و پلتفرمهای رسانهها و شبکه های اجتماعی مطرح و ناشی میشوند، در عین حال خویشتنداری نسبی هر دو دولت طرف جنگ مشهود است. با این حال این سئوال همچنان مطرح است: آیا آنچه بین طرفین رخ داد یک جنگ بود؟ 

ادامه مطلب