آسیا و آفریقا - آرشیو

لیبی، جایی برای رقابت ترکیه، مصر و امارات
کشوری که بعد از ۱۱ سال هنوز بی ثبات است

لیبی، جایی برای رقابت ترکیه، مصر و امارات

در بازی در حال تغییر یارگیری های منطقه‌ای، که در آن منافع سیاسی و اقتصادی عامل اصلی «جنگ نیابتی» است، به نظر می‌رسد که درگیری ها بیشتر به منطق‌های کوتاه مدت و فرصت‌طلبانه تکیه دارد تا به اصول ایدئولوژیک روشن و مشخص. برای بازیگران محلی و منطقه ای، مسئله بیش از هر چیز ایجاد عواملی برای دفاع از منافع سیاسی و اقتصادی آنهاست. از این نظر، ما شاهد تحول محیط استراتژیک به سمت سیالیت بیشتر اتحادها هستیم که غلبه بر اختلافات خاص را موجب می شود: گرم شدن روابط ترکیه و امارات، ادغام مجدد قطر در بازی منطقه ای، نزدیک شدن چندین کشور عربی به دشمنان بزرگ دیروز مانند اسرائیل و ایران و غیره.

ادامه مطلب
مفاد صلح خطرناک مدنظر باکو در قبال ارمنستان
تقاضا برای چشم پوشی از هویت ملی با چه هدفی است؟

مفاد صلح خطرناک مدنظر باکو در قبال ارمنستان

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ممکن است در «پیمان صلح» فرضی بین ارمنستان و آذربایجان، موارد مد نظر باکو در قالب پروتکل‌های محرمانه ارائه شود و مبهم‌ترین نسخه توافق به صورت عمومی ارائه شود، بدون اشاره به اینکه مقامات ارمنستان در واقع چه چیزی را با باکو امضا کرده اند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران باید هشیاری خود در قبال این مذاکرات صلح را به حداکثر برساند و مفاد توافق احتمالی را دریافت و بررسی کند تا از تحمیل مفاد نامناسب به خصوص بند ۲ و ۵ به ایروان جلوگیری شود.

ادامه مطلب
از سفر به سرزمین آفتاب تا برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک ایران، عربستان و چین در پکن
گزارشی از تحرکات دیپلماتیک باقری‌کنی در شرق آسیا

از سفر به سرزمین آفتاب تا برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک ایران، عربستان و چین در پکن

این روزها علی باقری‌کنی در مقام معاون سیاسی وزارت امور خارجه تحرکات دیپلماتیکی را در شرق آسیا آغاز کرده است. علی باقری‌کنی بنا به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود دیروز دوشنبه وارد توکیو شد.البته باقری‌کنی قبل از حضور در ژاپن، پنجشنبه گذشته نیز در سفر به چین نیز با «ما جاشو» معاون وزیر خارجه این کشور، دیدار کرد و طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله نحوه ارتقای تعاملات و همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف بین‌المللی مانند حقوق بشر و تروریسم، آخرین وضعیت حاکم بر مذاکرات رفع تحریم‌ها و مسیر پیش‌رو مورد بحث قرار گرفت.در ادامه نخستین نشست کمیته مشترک ایران، عربستان و چین در پکن با حضور علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و ولید بن عبدالکریم الخریجی، قائم‌مقام وزارت امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی عصر جمعه به‌صورت مشترک با وانگ یی، عضو دفتر سیاسی حزب و وزیر امور خارجه چین برگزار شد.

ادامه مطلب
داعش، ایغورها و شبکه حقانی
جنگ تروریست ها با طالبان

داعش، ایغورها و شبکه حقانی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تصور عام بر این است که داعش، بیرون آمده از بطن طالبان به خصوص شبکه حقانی است. طالبان به خصوص شبکه حقانی، بانی اصلی داعش در افغانستان است. شبکه حقانی با کمک مستقیم تسلیحاتی و مشاوره های جنگی، یک بخش فعالی را در اختیار داعش قرار داده است. این کار ناشی از ماموریت اصلی این شبکه در فعال سازی و گسترش داعش و هم در جهت رقابت های درونی با سایر گروه های طالبان است. اما اصل قضیه گونه ی دیگر است که به دور تازه ی از جنگ لفظی که زمینه ساز سناریو های جدید در جغرافیای افغانستان است رقم زده است. 

ادامه مطلب
درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین
دلایل و پیامدها

درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رشد اقتصاد چین مساوی با فروپاشی اقتصاد غرب و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت با محدودشدن رشد اقتصادی غرب مساوی است. عملاً کالاهای چینی به‌دلیل این‌که در سطح انبوه تولید می‌شوند و کارگران چینی به نسبت کارگران سایر کشورها ارزان‌قیمت‌تر محسوب می‌شوند، یک مزیت قیمتی را در برابر کالاهای اروپایی دارا هستند، در نتیجه با هجوم کالاهای ارزان‌قیمت چینی به‌سمت اتحادیه اروپا از طریق کریدور جاده ابریشم نوین عملاً ممکن است رشد اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکلاتی مواجه شود و حتی بخشی از صنایع این کشورها ور شکست شوند.

ادامه مطلب
زنده باد حقوق کودکان
هدف ایجاد کنوانسیون حقوق کودک، زندگی بهتر برای آنان است

زنده باد حقوق کودکان

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یونیسف در جدیدترین گزارش خود در سال (۲۰۲۳) با عنوان چشم‌انداز حقوق کودکان در سال (۲۰۲۳) میلادی، خاطرنشان کرده که کودکان با مجموعه‌ای از بحران‌‌های بزرگ از جمله ادامه‌ی همه‌گیری کرونا، جنگ بزرگ در اروپا، بحران انرژی، افزایش تورم و فقر چند بعدی ، ناامنی غذایی ، شکاف دیجیتالی و اینترنت را از چالش‌ها و بحران‌های مهم زندگی کودکان اعلام کرده ‌است.

ادامه مطلب
چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند
نگاهی اجمالی به برخی انقلاب‌ها

چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند

عیسی محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ماکلاکوف سیاستمدار لیبرال، روسیه را با خودرویی مقایسه کرد که توسط یک راننده دیوانه هدایت می‌شد. ماکلاکوف معتقد بود: مسافران می‌دانستند که دورنمای سیاست کشور چندان خوشایند نیست، اما هیچ‌کس جرات نداشت، فرمان را از ترس اینکه تصادف کند، بگیرد.

ادامه مطلب
روسیه از نبود ارتباط ایران با جامعه جهانی سود می‌برد
روزنامه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ۰۰:۱۵ بازخوانی ریشه‌های جنگ اوکراین و روسیه و نگاهی به سیاست‌های راهبردی ایران در قبال این اتفاق

روسیه از نبود ارتباط ایران با جامعه جهانی سود می‌برد

الهه کولایی در گفت وگویی تاکید دارد که هم‌زمان با بهبود روابط با غرب باید رابطه با روسیه را نیز تعدیل می‌کردیم که نتوانستیم این روابط را مدیریت کنیم و روابط با غرب هم دچار انسداد شده و بهره‌اش را هم روسیه برده و علتش نیز به ژئوپلیتیک خاص ایران بازمی‌گردد. ما نمی‌توانیم به روسیه خرده بگیریم که چرا این‌گونه با ما رفتار می‌کند. این ما هستیم که این امکان را فراهم می‌کنیم تا روس‌ها چنین رفتاری درباره ما داشته باشند. درباره جنگ هم موضع رسمی جمهوری اسلامی و چیزی که دولت و وزارت خارجه اعلام می‌کنند، تأکید بر پایان منازعه و تن‌دادن به مذاکره است.

ادامه مطلب
دانشگاهیان و مقاومت در افغانستان
گزارشی از همایش بین المللی جریان شناسی مقاومت در افغانستان

دانشگاهیان و مقاومت در افغانستان

ماندانا تیشه یار در یادداشتی درباره همایش بین المللی جریان شناسی مقاومت در افغانستان برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران یکی از مهمترین کانون های پذیرش دانشگاهیان افغانستانی در سال های اخیر بوده است. راست است که اینک شمار استادان و دانشجویان افغانستانی در ایران، بیش از هر کشور دیگری است. پیوستگی های زبانی، فرهنگی، دینی و تاریخی میان ایرانیان و مردم افغانستان و نزدیکی جغرافیایی به سرزمین مادری، سبب شده است که بسیاری از روشنفکران افغانستانی ترجیح دهند که ایران را به عنوان نخستین خانه پس از مهاجرت برگزینند.

ادامه مطلب
آفریقا، هدف برگزیده عثمانی گرایی نوین
نگاهی به سیاست اردوغان در قبال قاره آفریقا

آفریقا، هدف برگزیده عثمانی گرایی نوین

اردوان امیر ارسلانی در نوشتاری معتقد است که ترکیه امروز به راحتی خود را به‌عنوان اولین شریک اقتصادی «دولت شکست‌خورده» سومالی معرفی کرده است که هیچ‌کس جز دولت‌های نفتی خلیج فارس حتی تمایل نداشت چیزی درباره آن بشنود. در واقع، نزدیکی سومالی به شبه‌جزیره عربستان و مسیرهای تجاری دریایی اصلی نیز در علاقه فزاینده ترکیه به آن کشور بدون تأثیر نیست. علاوه بر رقابت اسلامِ ترک با اسلامِ وهابی که سومالی را گرفتار کرده (اگرچه با سنت‌های مذهبی آن کاملا بیگانه است)، اردوغان قصد دارد رقبای اصلی خود یعنی عربستان سعودی و امارات را از نظر ژئوپلیتیک و نظامی کنار بزند. سرمایه‌گذاری درخور توجه ترکیه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم الشباب وابسته به القاعده برای نشان‌دادن این موضوع مشهود است. 

ادامه مطلب