آسیا و آفریقا - آرشیو

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است
ماندن در فکر استعماری

فرانسه هنوز واقعیت را درک نکرده است

متاسفانه رویدادهای ژئوپلیتیک اخیر، رهبری سیاسی فرانسه را وادار نکرد تا با واقعیت آشتی کند، دیدگاه برتری جویانه استعماری را کنار بگذارد و سیاست خارجی فرانسه را به گونه‌ای سازماندهی کند که بیش از حد بر آفریقا متمرکز نباشد.

ادامه مطلب
تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران
اهمیت فوق العاده پروژه هند-خاورمیانه‌-اروپا و تغییر معادلات استراتژیک

تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: بایدن در حاشیه نشست اخیر گروه ۲۰ در دهلی از طرح آمریکا برای کمک به احداث کریدور جدیدی با نام کریدور هند-خاورمیانه-اروپا سخن گفت. این کریدور جدید قرار است حمل‌ونقل کالا از طریق دریا و راه‌آهن، انرژی از طریق لوله و داده‌های دیجیتالی از طریق فیبر نوری بین مبدأ، یعنی بنادر غربی هند و مقصد، یعنی اروپا و نیز کشورهای مسیر شامل امارات، عربستان، اردن و اسرائیل را ممکن کند و همچنین شامل ایجاد مناطق اقتصادی در طول مسیر باشد.

ادامه مطلب
کیشیدا به دنبال شتاب اصلاحات در سازمان ملل
ژاپن خواستار بازنگری ماهیت شورای امنیت سازمان ملل شد

کیشیدا به دنبال شتاب اصلاحات در سازمان ملل

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کیشیدا پس از انتقاد از تجاوزات مسکو به اوکراین به عنوان «نقض قوانین بین‌المللی»، از تشکیل شورای امنیتی که «منعکس کننده جهان امروز» است، دفاع کرد.

ادامه مطلب
دنیای جدید در حال شکل گیری است
شرکای جدید نظم جهانی

دنیای جدید در حال شکل گیری است

غسان شربل می نویسد: اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو نشان داد جهان در حال عبور از دوره انتقالی مملو از چالش های ژئوپلتیک و رقابت های اقتصادی در نبردی آشکار است. حضور نداشتن سران روسیه و چین و حضور چشمگیر سه بازیگر یعنی آمریکا، هند و عربستان پیام هایی با خود داشت. 

ادامه مطلب
دالان تورانی یا فتنه ناتو
چه کسی تاوان نفوذ آمریکا و اسرائیل در قفقازجنوبی را می دهد؟

دالان تورانی یا فتنه ناتو

سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کریدور جعلی زنگه زور یا دالان تورانی ناتو بخشی از فتنه ناتو و غرب به واسطه بازیگر مکار استعمارگر یعنی انگلستان است. 

ادامه مطلب
قره باغ شعله ور شد
نگاه جدی باکو به زنگه روز

قره باغ شعله ور شد

هنوز ۲۴ ساعت از اجرای توافق تهران‌-‌واشنگتن بر سر تبادل زندانیان و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده نگذشته بود که جمهوری آذربایجان از دیروز سه‌شنبه حمله وسیعی را به منطقه قره‌باغ آغاز کرد. اگر‌چه این جنگ فعلا به شکل مستقیم، تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران را تحت تأثیر خود قرار نمی‌دهد، اما این پرسش نیز قابل طرح است که‌ این روند احتمالا به جایی نخواهد رسید که مورد انتظار و تمایل ایران نباشد؟ به عبارتی آغاز این حمله توسط جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ می‌تواند این‌گونه تحلیل شود که مقدمه برنامه اصلی باکو برای حمله به استان سیونیک ارمنستان، تحمیل دالان موهوم و جعلی زنگه‌زور به تهران و ایروان و در نهایت قطع مرزهای ایران و ارمنستان باشد.

ادامه مطلب
ناتوی آسیایی و محاصره چین
پکن احساس خطر می کند

ناتوی آسیایی و محاصره چین

بخشی از نگرانی‌های چین این مسئله است که این توافق از یک سو عبور توکیو و سئول از بسیاری از موانع تاریخی برای گسترش روابط سیاسی میان خود است و از سوی دیگر این توافق سه جانبه گامی جدید در ائتلاف‌های آسیایی واشنگتن است که در دو سال گذشته آنها را امضا کرده است.

ادامه مطلب
تشدید رقابت بین المللی بر سر خطوط ترانزیتی ترکمنستان
کشورهای برای نفوذ تلاش می کنند

تشدید رقابت بین المللی بر سر خطوط ترانزیتی ترکمنستان

رقابت کشورها برای سهم جستن در پروژه های توسعه خطوط راه‌آهن‌ ترکمنستان، بیشتر از هر زمینه دیگری به چشم می‌خورد؛ در دهه گذشته، چین، روسیه و ایران بیشترین سهم را در این زمینه داشته اند اما  بازیگران منطقه‌ای، از جمله تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان هم مطرح هستند. همچنین، سرمایه‌گذاران و دولت‌هایی از دورترین مناطق مانند هند و ایالات متحده نیز به شرکت در این رقابت پیوسته‌اند. 

ادامه مطلب
بحران ایدئولوژیک طالبان
شکاف هایی که پدیدار می شوند

بحران ایدئولوژیک طالبان

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وقتی نظام های ایدئولوژیکی همانند طالبان، موفق به رسیدن به قدرت سیاسی می شوند و صاحب اختیارمی شوند، اصل نسخه ایدئولوژیک خود را کنار گذاشته و شکل مسخ شده ی آن را برای حفظ خود در قدرت، پیروی می کنند. این استحاله در طرز فکر یک جنبش به شدت ایدئولوژیک، نشان از اضمحلال آن دارد. 

ادامه مطلب
احتمال جنگ بین آمریکا و چین
بحران تایوان تا کجا می تواند وخیم شود

احتمال جنگ بین آمریکا و چین

سعید محمدی کاوند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس قانون روابط تایوان، که در سال ۱۹۷۹ توسط کنگره ایالات متحده به تصویب رسید، ایالات متحده متعهد به تامین سلاح به تایوان است. اما این قانون در مورد اینکه آیا ایالات متحده در صورت حمله به جزیره موظف به دفاع نظامی از جزیره خواهد بود یا خیر، اشاره ای به آن نشده است.

ادامه مطلب