آسیا و آفریقا - آرشیو

نیاز مبرم به آرامش فوری در قفقاز
امریکا باید از دخالت در تنش میان آذربایجان و ایران خودداری کند

نیاز مبرم به آرامش فوری در قفقاز

در حال حاضر واشنگتن و تهران اهداف مشترکی دارند و و به طور فزاینده، نگران تلاش های تهاجمی جمهوری آذربایجان برای تحمیل یکجانبه صلح در منطقه هستند. آمریکا حملات آذربایجان به ارمنستان را محکوم کرد و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، در حمایت از ارمنستان، به ایروان سفر کرد. ایران نیز به نوبه خود از ارمنستان دفاع و در شهر مرزی کاپان کنسولگری افتتاح کرد که یک حرکت نمادین برای نشان دادن حمایت از حاکمیت ارمنستان در قلمرو مورد ادعای جمهوری آذربایجان است. بدین ترتیب، برای مقامات ایالات متحده بهتر است پیش از شتاب در حمایت قوی و بی قید و شرط از جمهوری آذربایجان، پیچیدگی های درگیری ها در منطقه را در نظر بگیرند.

ادامه مطلب
پیوند جدید آذربایجان و اسرائیل متارکه با ایران را در خود نهفته دارد
تهدید در مرزهای شمالی

پیوند جدید آذربایجان و اسرائیل متارکه با ایران را در خود نهفته دارد

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عادی سازی روابط با آذربایجان برای رژیم صهیونیستی به معنای حضور پررنگ تر در خاک این کشور و فروش تسلیحات بیشتر به آن نیز هست و چنین موقعیتی در نزدیکی مرزهای ایران همواره جزء برنامه های راهبردی رژیم صهیونیستی بوده و می تواند برگ برنده های همچون جاسوسی و رصد دائم و اقدامات فوری علیه جمهوری اسلامی، در زمان های مقتضی را نصیب این رژیم کند.

ادامه مطلب
لطفا باکو را ادب کنید
لزوم اتخاذ جدیتی همانند عربستان در برابر آذربایجان

لطفا باکو را ادب کنید

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ای کاش آقایان یک بار زور و بازویشان را خرج باکو کنند و کوتوله متوهم باکو را سر جایش بنشانند. شک نکنید فتنه علیف که بخشی از سرزمین های تاریخی ایران را اشغال کرده با یک بار برخورد قاطع برای همیشه تمام می‌شود. پس از آن باید با کمک حسینیون، تالش ها، لزگی ها، تات ها و سایر شیعیان مظلوم آذربایجان هویت جعلی که برای مردمان این دیار تراشیده شده را اصلاح کرد و باکو را به متحد وفادار ایران مبدل کرد. مشابه همان کاری که در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و یمن انجام شد.

ادامه مطلب
کاری که لولا داسیلوا باید در برزیل انجام دهد
چهار اولویت اصلی

کاری که لولا داسیلوا باید در برزیل انجام دهد

رئیس جمهوری منتخب در مواجهه با کشوری عمیقاً تقسیم شده، اکنون لحن دوره ای چهار ساله را تعیین می کند که در ژانویه ۲۰۲۳ آغاز می شود. او در سخنرانی پیروزی خود، وعده ایجاد یک دولت مدنی، فراگیر، آشتی جویانه و سبز را داد و با دعوت به همبستگی، تضاد شدیدی با لفاظی تفرقه‌انگیز سلف خود ارائه داد. 

ادامه مطلب
شی خوب می داند از کدام خانه بوی کباب می آید
نظم نوین جهانی چین و روسیه

شی خوب می داند از کدام خانه بوی کباب می آید

محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: به نظر می رسد درسی که پوتین و شی برای بقیه بشریت آماده کرده بودند علی الحساب منتفی شده است. آقای شی هم دیگر صحبتی از حمله نظامی و تصرف قهری تایوان نمی کند. 

ادامه مطلب
چند استراتژی در وکالت برای دفاع از پرونده های با موضوع «تغییرات اقلیمی»
چگونگی استدلال و طرح دعوی

چند استراتژی در وکالت برای دفاع از پرونده های با موضوع «تغییرات اقلیمی»

معصومه زمانیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در توسعه دعاوی ماهوی، ما همچنین به بررسی همه حوزه های حقوق بین الملل می پردازیم تا مجموعه ای منسجم از استدلال های تفسیری را ایجاد کنیم. در واقع، به‌جای تقسیم‌بندی حقوق بین‌الملل، به دنبال ادغام آن هستیم و به جای جستجوی نهادهای قانونی جدید برای حل مشکلات جدید، به دنبال استفاده از قوانین موجود هستیم. 

ادامه مطلب
ریشه یابی دلایل هیاهوی الهام علی اف علیه ایران
توافق نانوشته آذربایجان با اسرائیل، ترکیه و انگلستان

ریشه یابی دلایل هیاهوی الهام علی اف علیه ایران

احمد کاظمی در نوشتاری برای دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که اظهارات علی اف در اجلاس سران کشورهای باصطلاح ترک زبان در سمرقند در خصوص وضعیت آذری های ایران از یک سو نشان می دهد که اولا بر خلاف ادعاهای گذشته و دوست مآبانه دولت باکو ، تمامی فعالیت ها و تبلیغات تجزیه طلبانه ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان با هماهنگی و حمایت کامل دولت باکو بوده است و در این خصوص دولت و مقامات باکو، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند. دوما علی اف با آگاهی از خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی با مردم ایران و تمایل آنها به ایجاد حرکت های تجزیه طلبانه در ایران ، تلاش دارد با طرح باصطلاح مساله آذری های ایران  غرب را مجاب سازد که نگذارند وی به سرنوشتی شبیه صدام حسین (که سودای تجزیه ایران را داشت) و معمر قذافی دچار شود. 

ادامه مطلب
چین و امریکا همدیگر را از دست می‌دهند
۲۰۲۲ سال چکزیت

چین و امریکا همدیگر را از دست می‌دهند

توماس فریدمن در یادداشتی می نویسد: شاید مهمترین پدیده چینِ تحت رهبری شی جین پینگ باشد که من آن را چکزیت (Chexit) نامیده‌ام. به باور من چکزیت، پایانی بر چهار دهه تلاش برای ادغام پایدار اقتصاد چین با غرب بود.در سال ۲۰۱۸ زمانی که در چین بودم و با شخصیت های تجاری و دولتی صحبت می کردم، طعم این موضوع را چشیدم. زمانی که من رویه‌های تجاری ناعادلانه چین را مطرح کردم، واکنش به این شکل بود: «شما متوجه می‌شوید که شما آمریکایی‌ها خیلی دیر کرده‌اید؟

ادامه مطلب
مقاومت پیروز می شود اما چگونه و چه وقت؟
در برابر حکومت ناکارآمد طالبان

مقاومت پیروز می شود اما چگونه و چه وقت؟

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بعد از اندک تعمق در می یابیم که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود و برای پیروزی در میدان جنگ فکر کنیم. به فرض مثال مقاومت پیروز می شود و باز مجال تصاحب حاکمیت سیاسی را می یابد، قدم بعدی چیست؟ چگونه می توان با بصیرت و دور اندیشی برای فردای مردم مان، اندیشید و فردای بهتر را برای آنها نوید داد؟ برای این کار نیاز است تا برای یک تعامل فعال و طراحی یک سیاست معقول و عمل گرایانه و با مد نظر قرار دادن واقعیت های عینی جامعه در یک معامله متعادل با خرد اندیشی و تعقل با همسایه ها، کشورهای منطقه و در مجموع غرب و شرق قرار گیریم.

ادامه مطلب
پدیده رنگارنگی در امنیت بین‌المللی
وقتی کنشگران امنیت بین‌المللی متکثر می شوند

پدیده رنگارنگی در امنیت بین‌المللی

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: در دوران پساجنگ که سه دهه گذشته را در بر می‌گیرد، ناظران و دست‌اندرکاران روابط بین‌المللی شاهد پدیده‌ای به غایت مهم در خور توجه در امور مفهومی و عملیاتی مربوط به شورای امنیت هستند و آن رنگارنگی در پهنای امنیت بین‌المللی است. پدیده رنگارنگی در امنیت بین‌المللی به چه معناست و چگونه می‌توان آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

ادامه مطلب