اقتصاد و انرژی - آرشیو

کرونا ویروس و نظریه واقع گرایی در روابط بین الملل
ویروسی که تعریف تازه ای از روابط بین المللی داده است

کرونا ویروس و نظریه واقع گرایی در روابط بین الملل

روح الله سوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعیت امر آن است که در موضوع کرونا دلایل محکمی در تقویت انگاره دولت محوری واقع گرایان می‌توان ذکر کرد. شیوع این ویروس به ما نشان داد که همانطور که واقع گرایان اصرار دارند دولت‌ها همچنان مهمترین بازیگران نظام بین‌الملل به حساب می‌آیند، چرا که دولت‌ها به دلیل وفور منابع در اختیار و قدرت بسیج کنندگی بالای خود در جایگاه نخست سیاستگذاری و تصمیم گیری برای مقابله با چنین بحرانی قرار دارند.

ادامه مطلب
ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا
جامعه غربی در برابر ملت ایران مسئول است

ایالات متحده به فکر تکمیل فشار حداکثری با استفاده ابزاری از کرونا

سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از موثرترین راه ها برای مبارزه با کرونا، تعطیلی شهرها (قرنطینه) یا محدودیت در رفت و آمدها است. با چنین رویکردی بسیاری از مردم با کاهش درآمدی مواجه می شوند و دولت ها موظفند جبران خسارت کنند. بر این اساس کشورهای مختلف ده ها میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته اند، ولی دولت ایران در این زمینه با مشکل جدی مواجه است، چرا که منبع اصلی درآمد آن (فروش نفت) به خاطر تحریم جنایتکارانه آمریکا تعطیل است. برای تهیه و واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز نیاز به درآمد هست، این در حالی است که اگر بودجه لازم برای این امر هم تامین شود، همان تروریسم اقتصادی راه های تبادلات مالی و پولی با کشورها و شرکت های مختلف خارجی را بسته و ایران با سختی های طاقت فرسایی در این مسیر مواجه است. حتی آمریکا در این شرایط سخت، اجازه استفاده از مبالغ بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را نمی دهد تا فشار حداکثری خود علیه مردم مظلوم کشورمان را تکمیل کند.

ادامه مطلب
هزینه ۲.۷ تریلیون دلاری کرونا برای اقتصاد جهان
بلومبرگ برآورد کرد

هزینه ۲.۷ تریلیون دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

با توجه به سطح پایین نرخ سود و میزان بالای بدهی در جهان – که فضای مانور را محدود می‌کند – بدیهی است که سیاست‌سازان اقتصادی همانند سایر مردم جهان امیدوار باشند که شیوع کروناویروس به سرعت کنترل شود. قابلیت و مهارت‌های آنها به تنهایی برای این کار کافی نیست.

ادامه مطلب
تهران چگونه می تواند از واشنگتن شکایت کند
مستند سازی حقوقی اعمال مجرمانه دولت آمریکا در مورد تحریم غذا و دارو

تهران چگونه می تواند از واشنگتن شکایت کند

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مستند سازی حقوقی، تمرکز باید بر آن وجوهی باشد که بتوان نزد محاکم بین المللی حداکثر بهره برداری را کرد. به همین خاطر صدمات ناشی از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی که منجر به فوت یا نقص عضو و یا دیگر صدمات به اتباع کشورمان شده باید مورد توجه و تمرکز قرار گیرد. 

ادامه مطلب
ظهور هنجارهای جدید اجتماعی با سرایت بیماری  COVID-۱۹
کرونا مناسبات و رفتارهای انسانی را تغییر می دهد

ظهور هنجارهای جدید اجتماعی با سرایت بیماری  COVID-۱۹

حسن فتاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بی تردید پیامدهای اجتماعی کرونا نیز دارای جنبه های مثبت و منفی است. اما تفوق جنبه های منفی مانند ایجاد گسل های اجتماعی و بیشینه سازی تفردگرایی در کنار فرهنگ انزواگرایانه مدرنیسم و دنیای صنعتی، بیش از پیش انسان ها را از هم دور می سازد و بنا به قول فردیناند تونیس جامعه شناس، روابط را بیش از پیش حسابگرانه می سازد و این همان چیزی است که معیارهای مهرورزی، نوعدوستی و انسان مداری را تحت الشعاع قرار می دهد. پیامدهای جهانی اقتصادی و سیاسی ظهور کرونا نیز  به زودی از راه خواهند رسید. شاید برای نخستین باز پیامدهای – نوعاً - دراز مدت فرهنگی و اجتماعی از پیامدهای سیاسی و اقتصادی رخدادها پیشی گرفته اند.

ادامه مطلب
تهدید سلامت ایرانیان از تحریم دارویی تا فشار روانی
تهدیدی که با ابزار تحریم همه جانبه علیه ایران اعمال می شود

تهدید سلامت ایرانیان از تحریم دارویی تا فشار روانی

دکتر علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حق سلامتی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در نظام بین المللی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. دولت ها در ارتباط با اتباعشان به صورت تعهد در جهت تأمین و تضمین این حق، مسؤولیت دارند. هرچند دولتها نسبت به شهروندان دیگر دولتها در خصوص حق سلامتی مسؤولیتی ندارند اما نباید با اقداماتشان موجبات زیان بر شهروندان دیگر دولتها شوند. تحریم ها علاوه بر اثرات منفی فراوان بر سیاست ها و برنامه های کلان دولتی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر شهروندان ایرانی و حق آنان در برخورداری از سلامتی تأثیر منفی داشته که این امر مغایر با اصول و ارزش های عام و جهانشمول حقوق بشر است. 

ادامه مطلب
فردای کشورهای مبتلا به کرونا چگونه خواهد بود؟
آینده خاورمیانه با بیماری‌های همه‌جاگیر همیشگی

فردای کشورهای مبتلا به کرونا چگونه خواهد بود؟

در آینده‌‌ای که بیماری‌های همه‌جاگیر عاملی تعیین کننده هستند، دولت‌های ملی قوی‌تر خواهند شد چرا که آنها به روشنی تعیین می‌کنند که چه کسانی می‌توانند بر مبنای ملیتشان به کشور وارد و یا از آن خارج شوند و همچنین این دولت‌های ملی از مرزهایی برخوردار خواهند بود که به خوبی از آنها حفاظت و نگهبانی خواهد شد. در عین حال، دولت‌ها فقط زمانی مشروعیت پیدا خواهند کرد که هنگام بروز همه‌جاگیری‌ها و سایر تهدیدات کارایی خود را ثابت کنند.

ادامه مطلب
تاثیر تروریسم اقتصادی آمریکا روی کنترل کرونا در ایران
واشنگتن باید مسئولیت رفتارهای خصمانه اش را بپذیرد

تاثیر تروریسم اقتصادی آمریکا روی کنترل کرونا در ایران

سعید محمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چنانچه آمریکا به رفتار غیر منطقی و ضد بشری خود در قبال ملت ایران ادامه دهد، بی شک مسئولیت همه عواقب این امر را نیز باید پذیرا شود. این رفتار ترامپ و مقامات دولت آمریکا مصداق جنایت علیه بشریت محسوب می شود و بدیهی است که افرادی چون دونالد ترامپ مسئول مستقیم عواقب وخیم توسعه و فراگیری اجتناب ناپذیر این بحران در جهان خواهند بود و حتی ملت آمریکا هم از شیوع و گسترش آن در امان نخواهند ماند.

ادامه مطلب
ویروس کرونا، نفت و زنجیره تامین جهانی
آسیب های اقتصادی شیوع در چند ماه آینده حس خواهد شد

ویروس کرونا، نفت و زنجیره تامین جهانی

ملت ها درحال آماده شدن برای فوریت سلامت احتمالی هستند و رهبران جهان دریافته اند که کنترل ویروس جدید کرونا دشوارتر از آنچه امید آن می رفت، است. بسیج همچنان ادامه دارد و نگرانی‌ها درباره عواقب سلامت و اقتصادی این ویروس افزایش یافته.

ادامه مطلب
جنگ پسته ای تهران و واشنگتن
امریکا با تحریم بازار ایران را می گیرد

جنگ پسته ای تهران و واشنگتن

عوامل ژئوپولیتیکی یکی از دلایل کاهش سهم ایران از بازار جهانی پسته است. بزرگترین باغ‌های پسته در کالیفرنیا، بنگاه‌های چندمیلیارد دلاری هستند که برای محدود کردن رقبای اصلی خود لابی‌های قدرتمندی دارند. از سال ۱۹۷۹، سیاست آمریکا همواره از ممنوع کردن مستقیم واردات پسته از ایران به اعمال تعرفه‌های تنبیهی وارداتی بیش از ۲۴۱ درصد و بازگشت به ممنوعیت واردات در چرخش بوده است. تعرفه‌ها و ممنوعیت‌ها همراه با تحریم‌های اقتصادی باعث محدودیت دسترسی ایران به سرمایه‌گذاری‌های لازم شده است.

ادامه مطلب