اقتصاد و انرژی - آرشیو

مصر و تونس در جريان دموکراسى حمايتى

شبيه خواندن تحولات خاورميانه و شمال افريقا با فروريختن ديوار برلين و برداشته شدن مرز شرق و غرب، از ميل به تکميل پروژه دمکراسى سازى و يکپارچه کردن نظام‌هاى سياسى و اقتصادى و به نوعى زايش خاورميانه جديد خبر مى‌دهد.

ادامه مطلب

چشم انداز سرمایه گذاری خارجی در ایران

با بررسی آمارهای اعلام شده و یک حساب ساده، مشخص می‌شود اگر میزان سرمایه گذاری خارجی با همین روند ادامه پیدا کند، تا پایان برنامه پنجم، کل رقم سرمایه گذاری خارجی به ده میلیارد دلار هم نخواهد رسید. در حالی که طبق برنامه با هدف 8 درصد رشد این رقم بایستی به 400 میلیارد دلار برسد.

ادامه مطلب

داووس 2011 و مسائل اجتماعى

گرچه موضوع اصلى نشست سالانه مجمع جهانى اقتصاد، بررسى مسائل اقتصادى است، اما در کنار مباحث اقتصادى، به مسائل اجتماعى و امنيتى نيز مى‌پردازد. مرتضى ابوطالبى، کارشناس اقتصاد بين الملل و تحليل‌گر مسائل بين المللى موضوعات اجتماعى بررسى شده در نشست داووس 2011 را نيز براى ديپلماسى ايرانى شرح داده است.

ادامه مطلب

سقوط دولت حريرى در لبنان و تحولات ناشى از آن

شش سال پس از ترور رفيق حريرى نخست وزير اسبق لبنان، اين کشور همچنان بهاى خونخواهى وى را مى‌دهد. از فوريه سال 2005 که حريرى ترور شد تا اول ماه مارس 2009 که دادگاه بين‌المللى براى تحقيق در مورد ترور وى تشکيل شد، بيش از چهار سال زمان برد که در اين مدت لبنان در سايه اتفاق روى داده، به مشکلات بسيارى دست و پنجه نرم کرد.

ادامه مطلب

لغو سفر صالحى و جريان تحريم سفرى

اولين سفر خارجى على اکبر صالحى در لباس رسمى وزير امور خارجه به اتيوپى محل برگزارى اجلاس سران اتحاديه آفريقا لغو شد تا شايعات درباره ممنوع السفر بودن او بر سر زبان ها بيفتد.

ادامه مطلب

حمله به ایران تنها اوضاع را خراب‌تر می‌کند

کارشناسان، تحلیل‌گران و مقام‌های عالی رتبه حاضر در نشست داووس در حاشیه این مراسم دور هم جمع می‌شوند و از پرونده هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. برخلاف ادعای ایالات متحده، اعراب متفق القول بر این باورند که حمله نظامی ‌به تاسیسات هسته‌ای ایران در حقیقت مسیر را سنگلاخی تر می‌کند و نه هموارتر.

ادامه مطلب